Co vyplynulo z letošní České chuťovky? Spoléhejte se na vlastní chuť a rozum
V naší republice je zvykem spíše nadávat než chválit. Snad nejvíce to od lidí schytává potravinářský průmysl. Celkem pochopitelně. Každý z nás běžně alespoň třikrát denně jí a snad ještě více pije. Je proto potěšitelné, že existuje platforma, která dokládá, že na české potraviny zas až tak moc nadávat nemusíme. Naopak. Mohou se více než důstojně srovnávat s těmi na západ či na východ od nás. Proběhl totiž již 9. ročník soutěže Česká chuťovka 2017 a v polovině října jsme se v budově Senátu ČR ve Valdštejnském paláci dozvěděli jména oceněných. A také jsme mohli porovnávat….
Česká chuťovka je značka, která si na nic nehraje. Vznikla na základě spontánní iniciativy renomovaných potravinářských odborníků, kteří chtěli a chtějí přispět k zviditelnění těch českých výrobců, kteří si na kvalitě a chuti svých surovinově a technologicky nešizených potravin zakládají. Součástí soutěže se od roku 2011 stala i Dětská chuťovka, kde hodnotitelskou komisi tvoří děti a mládež od 6 do 16 let, které posuzují výrobky, určené právě dětem. Dětská porota je složená z členů Dětské tiskové agentury, žáků Základní školy Londýnská a VOŠES a SPŠ potravinářských technologií Podskalská. Podle odborníků jsou to prý nejpřísnější hodnotitelé, se kterými se dosud setkali. A do třetice v roce 2012 přibylo ocenění pro jedinou výraznou osobnost českého potravinářství, a to titul „Rytíř české chuti“. Zatím ho postupně obdrželi dva řezníci, jeden pekař a letos se dostalo i na zástupce mléčného průmyslu. Porota ho udělila známému sýrařskému odborníku, Ladislavu Liklerovi. Výčet ocenění již několik let uzavírá mezi účastníky oceňovaná plaketa „Cena novinářů – Česká chuťovka“.
Od začátku soutěže let přibývají příznivci obou značek jak mezi zákazníky, tak i mezi výrobci. Jen pro informaci od počátku obou soutěží bylo uděleno českým potravinám 380 „Českých chuťovek“ a 92 „Dětských chuťovek“, což už je docela pěkný výběr. Letos k nim přibylo dalších 147 výrobků oceněných značkou Česká chuťovka 2017 a značku Dětská chuťovka 2017 dostalo pak dalších 28. Mnohé firmy se v soutěži prezentují i několikrát, ale stále se objevují nové. A hlavně stále se objevují nové inovované výrobky či u nás nově zvládnuté technologické trendy. Že v Česku umíme vyrobit skutečně české tvrdé sýry typu Parmezan se zatím moc nevědělo. Díky této soutěži už víme, že ho dovede vyrobit družstvo Taurus pod názvem Horský sýr. Fermentované výrobky, které ještě před několika Lety vzbuzovaly spíše rozpaky, jsou dnes běžnou součástí českého uzenářského sortimentu. Například „Hovězí pršut“ z Maso Uzeniny Polička si určitě nezadá s obdobnými výrobky např. z Rakouska, fermentované klobásy ze Skaličanu či letos oceněné výrobky firmy Řeznictví a uzenářství Hakalík, zvláště jejich „Ořechová klobása“ nebo „Plísňová klobása“, jsou prostě skvělé. Leckdo by nepředpokládal, jak úžasně chutnají oceněné perníkové knedlíky od firmy Knedlíky Láznička se svíčkovou, nebo „Levandulový sirup“ se sodovkou od Richarda Stacha. Zajímavé produkty nabídli i vinaři. Ocenění získali i za vína z tzv. interspecifických odrůd, tedy odrůd nové generace šlechtění, které se z velké části obejdou bez postřiku. Družstvo Templářské sklepy Čejkovice poprávu obdrželo titul Česká chuťovka za N.C. Solaris VZH 2016 z edice New Cross a společnost Vinium za zajímavé víno Vinium Exclusive Hibernal VZH 2016. O tom, že na naše spoluobčany celiaky, trpícími alergií na lepek nemyslí jen pekaři ale i pivovary, svědčí letos oceněné Bezlepkové pivo – Ležák světlý premium z benešovského Pivovaru Ferdinand.
Dalo by se uvádět ještě mnoho příkladů z letošní nabídky udělených ocenění. Smyslem soutěže Česká chuťovka je, kromě vyzdvižení domácích výrobců kvalitních potravin, zejména rehabilitace chuti jako jednoho z nejdůležitějších kvalitativních znaků každé potraviny. Bohužel dnes je český spotřebitel bombardovaný mnohdy nesmyslnými informacemi od různých mediálních vlivových skupin o tzv. zdravé výživě. Že se zákazník zajímá stále více o původ a složení nakupovaných potravin, proč ne? Když ale hodnotí výrobek podle obsahu tzv. éček, ale ne podle toho, zda mu chutná či nikoliv, je to na pováženou. A to i přesto, že se v záplavě nejrůznějších údajů a často protichůdných informací či mýtů mnohdy ztrácí smysl trendu jíst zdravě. Na co se dnes skoro úplně zapomíná je fakt, že každou potravinu ve skutečnosti korunuje především její chuť. A o to jde i v soutěži Česká chuťovka.
Autor článku: Antonín Karoch