IN Důchodce - nové aplikace PRO DŮCHODCE A SENIORY
Přestože sleva na dopravu pro důchodce už není více než 5 let státem garantována, České dráhy coby národní dopravce stále na dříve narozené myslí a nabízejí jim zajímavé slevové možnosti cestování. Pomůžete svým rodičům a prarodičům vybrat? Stačí vědět, jak často cestují vlakem, a rozhodnout se pro jednu z obchodních nabídek.
IN Důchodce
Základní nabídka pro ty, kteří necestují zcela pravidelně, je od prosince loňského roku nově vystavována jako aplikace na zákaznické In Kartě Českých drah. Původní papírové průkazy tak skončí dnem 30. června 2017, dokdy bylo vyhlášeno přechodné období. Do konce června lze ve vlacích národního dopravce nárok na tuto slevu prokázat i dříve vystavovaným papírovým průkazem a u cestujících starších 70 let předložením občanského průkazu nebo cestovního pasu.
Výše slevy, tedy 25 % z obyčejného a zpátečního jízdného ve 2. vozové třídě, se ani od 1. července, od kterého se bude prokazovat již jen aplikací na In kartě ČD, nezmění. Její držitel však nově získává všechny slevy a výhody vážící se k In Kartě, jako je třeba sleva na lanovku ČD, zlevněné ceny akčních a včasných jízdenek, bonusový program nebo sleva Rail plus na mezinárodní jízdenky. Cena za aplikaci na In kartě ČD bude pro důchodce do 70 let činit 100 Kč na jeden rok nebo 250 Kč na 3 roky. U důchodců nad 70 let to bude za symbolických 100 Kč na 6 let.
IN 50 pro důchodce
Jde o možnost výhodného cestování pro ty, kteří jezdí vlakem častěji. S touto aplikací na In Kartě získá držitel slevu 50 % z obyčejného a zpátečního jízdného a také z traťových jízdenek, pokud třeba dojíždí ještě do zaměstnání nebo po stejné trase pravidelně. Takto výhodně se dá jezdit ve 2. i 1. vozové třídě. Jako držitel In Karty také získává všechny výhody a slevy k ní se vážící. Cena za tuto aplikaci bez ohledu na věk žadatele – důchodce činí 550 Kč na jeden rok nebo 1 490 Kč na 3 roky.
IN Senior
Nabídka pro seniory starší 70 let, kteří chtějí aktivně a často využívat služeb národního dopravce. Její držitel může bez zakupování jízdenek zcela volně cestovat ve 2. vozové třídě všech osobních a spěšných vlaků ČD po celé republice. V 1. vozové třídě osobních a spěšných vlaků, v autobusu Airport Express nebo v 1. a 2. vozové třídě při jízdě rychlíky či všemi expresními vlaky, včetně railjetů a pendolin, si držitel aplikace zakupuje jízdenky se slevou 50 % jako u nabídky IN 50 pro důchodce. A protože je držitelem In Karty, má také přístup ke všem výhodám a slevám, které se k ní váží. Cena za aplikaci IN Senior je 1 490 Kč na jeden rok, což představuje částku 124 Kč/měsíc. Lze pořídit i aplikaci na tři roky za 3 990 Kč (tedy 110 Kč/měsíc).
Podrobné informace o In Kartě, jejích výhodách a slevách najdete na www.cd.cz/inkarta.
Změny v poskytování důchodcovských slev u národního železničního dopravce jsou tématem pro statisíce Čechů, kteří si svůj důchod užívají aktivně a chtějí cestovat nejen doma, ale také do zahraničí. Na důvody této malé tarifní „reformy“ se proto ptáme náměstka generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Michala Štěpána.
Pane náměstku, nový systém slev pro důchodce se může zdát pro řadu lidí složitý. Proč ustupujete od zavedených papírových průkazů?
Rád bych hned na začátek připomněl, že důchodcovské slevy kdysi garantoval a dopravcům doplácel stát, obdobně jak tomu třeba činí u žákovského jízdného do dnešní doby. V roce 1998 ale došlo ke zrušení nejprve bezplatné přepravy cestujících starších 70 let a následně od 1. února 2012 ke zrušení zvláštního jízdného pro důchodce. Od té doby je čistě na jednotlivých dopravcích, za jakých podmínek budou důchodce vozit. České dráhy tehdy vytvořily vlastní systém komerčních slev pro důchodce, aby této významné a početné skupině obyvatel zachovaly možnost výhodného cestování.
Proč ke zrušení slev pro důchodce stát tehdy přistoupil? Vždyť nadále nařizuje slevy pro studenty, žáky a hendikepované a tyto slevy dopravcům doplácí. Proč ne slevy pro důchodce?
Tato otázka patří do kompetencí státu, který určuje, kdo tyto slevy dostane. České dráhy, ale i soukromí dopravci, se potom státem určenými pravidly řídí a dostávají kompenzaci. Takže i soukromí dopravci od státu pobírají desítky milionů korun dotací právě za nařízené slevy poskytované výše zmíněným skupinám cestujících. Například na lince Praha – Ostrava je to přitom několikanásobně víc, než před nástupem konkurence dostávaly České dráhy. Kdyby stále platily státní slevy pro důchodce, dostávali všichni dopravci kompenzace i za ně.
Takže stát zrušil slevy pro důchodce, aby se mu systém po nástupu soukromých dopravců moc neprodražil?
Ani toto není otázka pro České dráhy. Pokud stát slevy pro důchodce opět zavede, nařídí dopravcům, aby je poskytovali, a bude jim rozdíl kompenzovat formou tzv. úhrady tarifního závazku, budeme je poskytovat jako všichni ostatní dopravci podle pravidel státu. Do té doby máme pro důchodce své vlastní obchodní nabídky a věřím tomu, že je všichni jejich uživatelé ocení.
Je podle Vás reálné, že by stát vozil důchodce zdarma? Takové informace se čas od času v tisku objeví.
Proč by nebylo? Nicméně, je to rozhodnutí státu, které samozřejmě závisí hodně na tom, zda na to ve státním rozpočtu jsou peníze. Já osobně si však myslím, že nic by nemělo být zcela zadarmo a že alespoň minimální, symbolické podílení se na úhradě jízdného by bylo na místě.
Ale abychom to nezamluvili, proč ustupujete od papírových průkazů, které se používají doposud?
Protože slevy již nejsou garantovány státem, zásobu původních papírových průkazů jsme již vyčerpali a také proto, že všechny naše komerční nabídky jsou dnes součástí In Karty jakožto jejich nosiče. Takže i naše slevy pro důchodce plánujeme nahrávat na In Kartu. Tím sjednocujeme systém našich produktů, což usnadňuje odbavení cestujících. Doba zkrátka pokročila, místo papíru nastupují elektronické technologie. Ale právě proto je stanoveno přechodové půlroční období, aby si lidé stihli v klidu vše prostudovat a včas zařídit. Není na tom opravdu nic složitého.
Cestování vlakem se ale důchodcům zároveň zdraží, je to tak?
Vypadá to na první pohled, že zdraží, ale záleží na tom, zda posuzujeme jen částku za aplikaci, anebo bereme v potaz i nově přinášené výhody. Pokud jde čistě o zaplacenou částku, přiznávám, že je mírně vyšší. Připomínám však, že každý nový držitel In Karty z řad důchodců získá všechny slevy a výhody, které se k In Kartě váží. Jsou to třeba zlevněné ceny ze včasných jízdenek, sleva na lanovku ČD, bonusový program nebo sleva Rail plus na mezinárodní jízdenky v celé Evropě. A například lidé ve věku nad 70 let získají všechny tyto výhody a slevu 25 % z obyčejného a zpátečního jízdného ve 2. vozové třídě a zlevněné ceny u akčních jízdenek jen za 100 korun na 6 let. Důchodci do 70 let za to samé zaplatí jen 500 korun. Pak máme samozřejmě o něco dražší, ale zato ještě mnohem výhodnější nabídky pro ty, kteří s námi jezdí hodně často.
Tyto slevy platí pouze ve vlacích ČD, ale stále je lze využít prakticky všude, protože národní dopravce jezdí po celém státě. Denně vypravíte kolem 7000 spojů. Jak to ale bude fungovat s jízdenkami po nástupu jiných dopravců?
Naše jízdenky budou platit v našich vlacích, u jiných dopravců si budou muset cestující koupit jejich jízdní doklady. Ale pokud stát vytvoří jednotný odbavovací systém tak, aby mohl zákazník na jednu jízdenku projet celou republiku bez ohledu na to, s kolika různými dopravci cestuje, pak snad bude stačit jedna jízdenka, jako to máme zařízené my dnes. Zatím ale takový systém státem nastavený není a je to jedna z věcí, které by měly být vyřešeny dříve, než stát pustí na koleje další dopravce. Čas na to Česká republika ještě má, protože až do roku 2023 lze uzavírat kontrakty na zajišťování drážní dopravní obslužnosti napřímo s národním dopravcem. A takto uzavírané kontrakty mohou mít dobu trvání služby 10 let. Je to jednoduchý návod, kterak si udržet stávající síťovost služeb. České dráhy těmito stanovisky nepropagují nic nového nebo nestandardního – přesně tak se to totiž děje i v zahraničí a čas do roku 2023 je tak využíván tamními vládami k přípravám na plnou liberalizaci, která potom postupně začne a definitivně přijde až po roce 2033. V České republice tedy můžeme jít úplně stejnou cestou a hlavně ten čas využít k přípravě všech pravidel tak, aby byla zachována síťovost služeb i po otevření trhu. Myslím, že vymýšlet specifickou českou cestu je poměrně riskantní a kdyby se s odstupem času ukázalo, že se jedná o nešťastné řešení, bylo by to o to horší, že by neexistovala už cesta nazpět.
Co si představit pod pojmem síťovost služeb?
Všechno, co naši cestující dnes považují za samozřejmé. V Zábřehu si koupí jízdenku třeba do Chebu, najdou si spojení, přestupy a jedou. S sebou vezou kolo a psa, což ve vlacích Českých drah mohou. Když potřebují zjistit, co jim pojede z Chebu do Karlových Varů, zeptají se průvodčího, nebo zavolají na číslo Kontaktního centra, kde jim to náš personál zjistí. V případě zapomenutí telefonu ve vlaku to nahlásí na stejném čísle a tak bych mohl pokračovat. Třeba i tím, že v případě nějakého problému na trati dostanou informace od našeho personálu, nebo je najdou pro celou republiku na jednom místě na našem webu či na twitteru. A to nemluvím o přepravě vozíčkářů, kterým jsme schopní na základě objednávky i zařadit zvláštní vůz, když není pravidelný vlak bezbariérový. Všude zkrátka platí stejné jízdenky, stejné služby i servis. A hlavně plynou informace k zákazníkům o návazných spojích, neboť to jsou spoje jednoho dopravce a ten je má zavedeny ve všech svých systémech. Jakmile se ale síť rozdrobí na různé úseky obsluhované různými dopravci, budou všechny tyto automatické výhody železnice pryč. Každý bude mít své jízdenky a taky svá pravidla. A možnost celistvého přístupu k informacím se naruší rovněž.
Co je podle Českých drah potřeba udělat, aby k tomu nedošlo?
Česká republika se řídí stejnými pravidly jako ostatní státy EU. Liberalizaci upravuje 4. železniční balíček, jehož ustanovení je nyní potřeba správně a včas implementovat do českého práva. Současně s tím bychom si měli říct, jak chceme, aby železnice v České republice vypadala po roce 2033, kdy bude trh plně liberalizován. A pak můžeme nastavit kroky, jak k tomuto cíli dojít a za jakých podmínek. Rozhodně bychom se také neměli nechat dotlačit k unáhleným krokům, které bychom činili jen v této zemi. Mohlo by se totiž stát, že zatímco k nám pustíme zahraniční dopravce, kteří si rozeberou český trh, zůstanou trhy v okolních státech pro nás uzavřené až do roku 2033. Je velmi důležité si uvědomit, že tady vůbec nejde o domácí soukromé dopravce, ale o otevření trhu osobní železniční dopravy v celé Evropě. A Česká republika již v minulosti udělala kroky, které jiné vyspělé státy neudělaly, a získaly tak konkurenční výhodu. Například mají silné holdingy, zatímco naše země funkční unitární železnici rozdělila. Myslím, že tento rozdílný vývoj je pro všechny poučný.
Když tedy mluvíme o zachování síťovosti služeb, naše čtenáře asi napadne, že jednou z nich je přeprava kol. Cyklistika je u nás v poslední době na vzestupu a k aktivnímu důchodu určitě patří.
To máte pravdu. Právě na této službě lze názorně ilustrovat, co to síťovost znamená. České dráhy postupně rozšiřují možnost přepravy kol ve svých vlacích. V současném jízdním řádu už každý den vypravujeme přes 7000 spojů, kde je možné s kolem cestovat. Ve většině z nich si ho můžete vzít do vlaku jako spoluzavazadlo a navíc ve zhruba 770 vlacích máme službu „úschova během přepravy“, kdy se o kolo nemusíte starat během přepravy vůbec a dohlížíme na něj my. Z toho je jasně patrné, že kolo opravdu s Českými drahami dostanete kamkoliv. Navíc provozujeme síť vlastních 97 půjčoven ČD Bike, kde si lze půjčit kolo, dětské kolo nebo také elektrokolo. Fungování toto systému nyní garantujeme my, ale na linkách, kde budou případně jezdit jiní dopravci, tam to musí včas pro občany zajistit objednatel. A opět se vracím k tomu, že před soutěžením je nezbytné dobře promyslet, co po novém dopravci bude požadováno. Jinak sice vyhraje s nízkou cenou, ale nebude vozit vozíčkáře, kola, nebude provozovat pokladny, čekárny a tak dále.
České dráhy, pokud vím, přestanou jezdit v prosinci letošního roku na jihočeských lokálkách na Šumavě. Jak to tam bude s návazností na spoje ČD a se zajištěním všech těchto služeb?
Otázky, jak bude zajištěna přeprava vozíčkářů či kol, zda zůstanou v provozu pokladny ve stanicích a podobně, je potřeba položit novému dopravci, případně objednateli. My svůj personál a vozidla přesuneme jinam a logicky tam žádné naše služby už poskytovat nebudeme ani ve stanicích. Bohužel, v souvislosti s tím letos pořádáme naposledy i oblíbenou nostalgickou akci Šumavské léto s párou. I to je jedna z věcí, které děláme jen my. Nikdo jiný se v takovém rozsahu o historické dědictví české železnice starat nebude. My to bereme jako poslání, protože výdělečný byznys to rozhodně není. Jsme ale přesvědčeni, že uchovávání a prezentace technického umu a historických hodnot k roli národního dopravce České republiky patří, a proto to děláme.
Tip: Virtuální prohlídka jednotky InterJet