Na kole přes půl světa - expediční kola Kolos
V loňském roce podnikli cestovatelé Zbyněk a Zuzka 19000km dlouhou cestu na kole. Z Ústí nad Labem se podívali až na japonský ostrov Hokkaidó. O zážitky z cesty se s námi Zbyněk podělil v článku Takový kolosálnější kolo-výlet.
Společnost Citybikes měla možnost poskytnout Zbyňkovi na cestu rámový set expedičního kola Kolos. Kolo bylo podrobeno extrémní zátěži, ale obstálo na výbornou. Rádi bychom zde expediční kolo Kolos No4, které je stavěné na tomto rámovém setu blíže představili.
Expediční kolo na míru
U rámu vše pouze začíná. Kola Kolos si můžete postavit přesně podle vašich představ. Kolo si tvoříte jako skládačku v on-line konfigurátoru, který vám ihned vizualizuje jeho konečnou podobu. Začínáte volbou velikosti rámu a jeho barvy. Dále pak můžete vybírat z několika možností osazení. Volíte vhodné kvalitní pláště Schwalbe, vhodné sedlo – pravé cestovatelské kožené nebo gelové. Dále pak osazení brzdami a řazením – zde můžete vybírat z jednotlivých řad osazení Shimano (např. Alivio nebo Deore). Své kolo můžete vybavit i osvětlením s vhodným dynamo nábojem nebo rovnou vybrat cestovatelské brašny Ortlieb, rovnou usazené na skvělých nosičích Tubus.
Proč ocel? Steel is real!
Ocel je v některých segmentech cyklistiky nepřekonatelná. Zejména u cykloturistiky a to i té dálkové – expediční, záleží na tom, jakou má rám nosnost, pružnost a zda jej lze případně opravit i v podmínkách mimo evropský region. To je právě, v čem je dobrý ocelový rám nepřekonatelný. Při zachování slušné hmotnosti má kvalitní ocelový (CrMo) rám vysokou nosnost a díky tomu, že pohlcuje vibrace, vydrží i dlouhodobou jízdu po špatných cestách bez nutnosti odpružení. V případě nehody je možné ho při určité porci šikovnosti rovnat nebo vařit v libovolné dílně s autogenem.
„Steel is real“ říkají moderní nomádi, kteří na svých kolech tráví mnoho týdnů i let při poznávání naší planety.
Argumentem proti oceli bývá její vyšší hmotnost, je však třeba upozornit, že i zde jsou velké rozdíly, podle toho, jaké trubky se při výrobě použijí. Rámy vyrobené z CrMo trubek se zeslabovanou stěnou mají hmotnost velice příznivou. Trubky mají silnější stěnu v místech svaru a naopak stěnu slabší ve své střední části, a tak je dosaženo maximálního odlehčení při zachování odpovídající pevnosti rámu. Celkovou hmotnost kola je zásadním způsobem určovaná použitím ostatních dílů, jako je přední vidlice, pneumatiky, ráfky, představec či kliky neboť rám tvoří pouze malou část z celkové hmotnosti kola. Svou roli pak při cestách samozřejmě hraje hmotnost samotného cyklisty a nákladu.
Objevte Kolos a jeho kofigurátor
Sdělte nám svou konkrétní představu, jak má vaše vysněné kolo vypadat a my vám ji pomůžeme naplnit. Vámi vytvořené kolo může být ve stylu gravel bike, adventure bike nebo plně vybavené expediční kolo, se kterým se můžete vydat přes půl světa.