Postupim – i v zimě stojí za návštěvu
Hlavní město spolkové země Braniborsko nabízí i na začátku nového turistického roku několik důvodů k návštěvě. A přitom nevadí, jestli je venku nevlídno nebo bouří či sněží.
Fanoušci kultury si mohou stejně jako dřív prohlédnout postupimské zámky. Vřele doporučujeme zajít do postupimského Muzea umění (Kunstmuseum) – do muzea Barberini a tam si (až do 17.2.2019) prohlédnout obrazy neoimpresionisty Henriho-Edmonda Crosse. Henri-Edmond Cross (1856–1910) je pokládán za jednoho z nejdůležitějších představitelů francouzského neoimpresionismu. Společně se svým přítelem a uměleckým kolegou Paulem Signakem objevil pro malířství Azurové pobřeží – Côte d’Azur. Mezi impresionisty okolo Clauda Moneta a průkopníky expresionismu okolo Henriho Matisse jeho dílo představuje rozhodující etapu na cestě k ocenění barvy jako samostatného prostředku tvorby a tím i směrem k abstrakci. V Německu byl záhy oslavován jako jeden z předchůdců moderny.
Muzeum Barberini ve spolupráci s Muzeem impresionismu v Giverny předkládá první retrospektivní výstavu, která je Crossovi v některém německém muzeu věnována. Vedle jeho vynikající role v neoimpresionistickém hnutí se výstava zaměřuje na jeho vliv na pozdější vývoj francouzské avantgardy a ukazuje Crossův význam jako jednoho z velkých průkopníků malířství 20. století. Široce pojatá retrospektiva zahrnuje četná mistrovská díla neoimpresionismu z několika nejvýznamnějších světových muzeí, mimo jiné zápůjčky z pařížského Musée d’Orsay, z National Gallery of Art ve Washington, z Museo Nacional Thyssen-Bornemisza v Madridu, z musea of Fine Arts in Houston a z Ny Carlsberg Glyptotek v Kodani. Tato díla jsou doplněna vybranými klíčovými díly z mezinárodních soukromých sbírek, které jinak nejsou veřejnosti přístupné.
A muzeum má v rukávu ještě jeden trumf: Od 9.3.2019 do 16. června 2019 bude vystaveno Pozdní dílo Pabla Picassa. Pablo Picasso (1881–1973) je pokládán za obnovitele umění 20. století. Stanovil nová měřítka v malířství, sochařství, grafice i keramice. Méně známá je jeho tvorba z posledních dvou desetiletí života, kdy Picasso vytvořil víc portrétů své ženy Jacqueline než jakéhokoli jiného modelu předtím.
Výstava Picasso. Pozdní dílo ukazuje, jak Picasso zůstal inovativní i v posledních letech své tvorby. Všechny zápůjčky pocházejí ze sbírky Jacqueline Picassové (1927–1986). Její dcera Catherine Hutinová dává pro výstavu v Muzeu Barberini k dispozici sbírku, jaká dosud nebyla veřejně prezentována. Ve výběru hostujícího kurátora Bernarda Laniado-Romera je řada děl, která jsou vůbec poprvé vystavována v některém německém muzeu. www.museum-barberini.com/en/exhibitions/
Jako doplnění k požitku z umění nabízejí postupimské restaurace potěšení chuťovým pohárkům a pobyt zpříjemní zdejší hotely. Další informace a inspiraci k cestám najdete na www.potsdamtourismus.de/