Svěřte na výletě kasu dětem. Překvapí vás!
Víkendové výlety jsou výborný způsob, jak učit své potomky zacházet s penězi. Když překonáte všechny své strachy a svěříte peníze určené na výlet dětem, velmi pravděpodobně vás překvapí. A velmi pravděpodobně to bude překvapení milé. (Nemilé překvapení by nebylo překvapení, protože to, že zahnou do prvního fastfoodu, tak trochu čekáte.)
„Nechala jsem na dětech placení celodenního výletu. Nejstarší, šestiletý, dostal 1000 korun a z toho po domluvě s mladšími platily vstupné do muzea (drahé), dopravu a nějaké občerstvení. Každý výdaj si desetkrát promyslely, místo oběda v restauraci jsme si museli vystačit s rohlíkem, protože to odmítly zaplatit. Ani kafe mi celý den nedopřály, prý si dám doma po návratu,“ popisuje Tereza první výlet, který byl v režii dětí. Obešel se bez přeslazených limonád i škemrání o nové plyšáky. A stál výrazně méně, než obvykle, přestože viděli vše, co si naplánovali.
I odborníci se shodují, že nejpodstatnější pro získání schopnosti rozumět penězům je nechat děti, aby si zažily co nejvíce situací na vlastní kůži. A právě takovým zážitkem může být výlet. Nechte proto své potomky, ať jej sami naplánují - vytvoří na něj rozpočet a během výletu se starají o veškeré platby. Třeba za cestu vlakem, pořízení oběda a dalšího občerstvení, vstup do zámku, zoo nebo aquaparku, který máte po cestě a podobně. Může to být těžká lekce i pro vás, pro dospělé nebývá snadné dát dětem důvěru a nechat je, aby si samy poradily. Nebojte se toho, budete překvapeni kreativitou svých dětí. A samozřejmě jim, zejména ve fázi plánování poskytněte pomocnou ruku - ukažte jim, na co zapomněly, poraďte jim, kde najdou ceny jízdného apod.
„Je ale potřeba obrnit se trpělivostí a zakázat si velké poučování. Když si v první trafice syn sedl na zem, vybalil peněženku a začal počítat peníze, které dá za lístky na metro, trnula jsem. Ale zvládl to. Stejně jako situaci, kdy si batoh s peněženkou nechal v parku na lavičce. Po pár minutách si na něj vzpomněli a vrátili se,“ popisuje Tereza.
Naštěstí stále častěji mají děti možnost vyzkoušet si správu peněz i nanečisto. Zajímejte se proto o programy finanční gramotnosti, které nabízí škola, kam vaše děti chodí. Jedním z nejinteraktivnějších programů, se kterými se můžete aktuálně setkat, je Abeceda peněz. Projekt je určený zejména pro žáky čtvrtých tříd a zatím je do něj zapojeno více než dvě stě škol. Abeceda peněz sází na zážitky, vlastní zkušenost a zodpovědnost dětí. „Děti mají za úkol vybudovat vlastní firmu. Navrhnout její logo, název a hlavně sortiment. Takové zboží, které zvládnou samy, s přiměřenými náklady, vyrobit, a bude možné jej prodat na veřejných jarmarcích, jež jsou vrcholem Abecedy peněz. Děti tedy neustále musí propočítávat cenu výrobku, kalkulovat se vstupními náklady i cenou vlastní práce a pracovat na propagaci. To vše společně po vzájemné diskuzi s ostatními,“ popisuje David Hubáček, který je v České spořitelně zodpověný za finanční vzdělávání.