Loading...
Neogotická panská jízdárna je součástí areálu boskovického empírového zámku, jehož dnešní podoba pochází z 30. let 19. století. Díky tomu je také – coby architektonicky hodnotná stavba – budova jízdárny zařazena na seznam našich chráněných kulturních památek již od května roku 1958. Této cti se jí dostalo společně se zámkem, skleníkem a zámeckým parkem. Od listopadu roku 1990 je navíc součástí zdejší památkové zóny.
Panská jízdárna se nachází na východní straně zámeckého parku a její adresou je Hradní ulice č. 5. Tato stavba byla vybudována v roce 1870 zásluhou hraběte Mensdorff-Pouilly, a to romanticky historizujícím stylu tudorovské (neo)gotiky. V horní části objektu byly původně umístěny stáje, v té dolní – a snížené - části pak vlastní jízdárna. Obě části architektonicky sjednocuje zejména kamenné cimbuří.
Původnímu účelu sloužila jízdárna i po 2. světové válce, ale po nástupu komunistů k moci byla využívána jako skladiště. V 60. letech minulého století byla jízdárna upravena a následně přestavěna na stylovou restauraci s diskotékou a sportovní halu pro míčové hry. Později byla sportovní hala uzavřena a z bývalých stájí se stal disco club.
Jízdárna je dvoukřídlou budovou na půdorysu ve tvaru písmene L, která je částečně zapuštěná do terénu. Delší dolní křídlo je ve štítovém průčelí osově prolomeno sdruženým oknem s profilovaným kamenným ostěním a dvojicí kamenných rozet s plaménkovou kružbou. Další rozeta zdobí trojúhelníkový štít s cimbuřím. Jižní průčelí je prolomeno hrotitými okny s profilovanou šambránou, zatímco severní průčelí znehodnocují novodobé přístavby. Západní průčelí je prolomeno půlkruhovými okny a dveřmi.
V roce 2011 byl zpracován projekt rekonstrukce boskovické jízdárny pro její nové využití, který vycházel z dokumentace z 80. let 20. století. Počítalo se v něm s tím, že z areálu někdejší jízdárny vznikne komfortní multifunkční sportovní zařízení, které se propojí se sousední školou. Součástí areálu Jízdárna pak měly být následující provozy: sportovní hala se šatnami, restaurace a kavárna, rehabilitace, tělocvična, kanceláře, výstavní a nájemní prostory a technické zázemí. Zatímco horní „hospodská“ část je v provozu, ta dolní zůstává stále ve fázi „staveniště.
V každém případě je však boskovická panská jízdárna z roku 1870 dodnes popisována jako romantická stavba s cimbuřím a lomenými okny i hodnotný doklad neogotické historizující architektury.