Loading...

Brno-Tuřany - historie letiště a nový letištní terminál

Turistické cíle Památky a muzea Dům, budova

Tuřanský terminál uspěl v konkurenci 50 přihlášených staveb, které v republice vyrostly od června 2006 do letošního května. Patnáct z nich nominovala odborná porota do užšího výběru a jen pěti architektonickým dílům udělila prestižní titul Stavba roku 2007.

Odbavovací terminál z dílny architekta Petra Parolka patří od svého otevření v září 2006 k nejoriginálnějším stavbám na území Brna. Díky mohutné obloukové konstrukci může kromě velkého vodního živočicha evokovat třeba most přes hranice. „Cena byla terminálu udělena za vytvoření svébytného architektonického díla symbolizujícího aerodynamičnost rychlého pohybu se zřetelem ke konstrukčnímu řešení," upřesnila manažerka soutěže Daniela Pavlíčková.

Letištní „brána z města" však nadchla nejen odborníky, ale i laiky. Na internetu ji jako nejlepší stavbu zvolilo 18 184 lidí a s obrovskou převahou tak získala také cenu veřejnosti. Konkurovat terminálu mohl jen stříbrný projekt - rekonstrukce domu U Zlatého anděla v Praze, který dostal o tři tisíce hlasů méně.

Soutěž Stavba roku pořádá od roku 1992 Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství ABF. Chce tímto způsobem seznámit veřejnost s problematikou stavebnictví a vyvolat zájem odborníků, studentů a učňů o toto odvětví. Další informace o pravidlech a výsledcích soutěže najdete na http://www.stavbaroku.cz/.

Historie brněnských letišť začíná v roce 1923, kdy se o zřízení státního letiště začalo zajímat ministerstvo veřejných prací. Jako nejvýhodnější byl nakonec vybrán katastr Černovic. Dne 23. května 1926 přistálo na tomto letišti první letadlo Farman-Goliath pro 12 cestujících. Následujícího dne odpoledne přilétlo z Prahy letadlo De Havilland, imatrikulační značky L-BAHE, se čtyřmi cestujícími. Tento den je považován za zahájení letecké Dopravy do Brna. Již v následujícím roce začala pravidelná přeprava pošty na trati Brno-Gliwice-Wrocław-Berlín a Brno-Vídeň. V letech 1927-1930 se zvyšuje význam letecké Dopravy do moravské metropole. Brno má spojení s Prahou, Bratislavou, Košicemi, Zlínem, Piešťanami, Užhorodem, Kluží, Bukureští, Sarajevem a Záhřebem. Po důsledcích hospodářské krize, která se začíná projevovat od roku 1931, dochází v roce 1935 ke zrušení zahraničních linek z politických důvodů a brněnské letiště, jehož provoz byl po Praze vždy největší, upadá na významu a ustupuje až na třetí místo za Bratislavu. V roce 1939 přichází okupace, která ukončila první etapu letecké Dopravy v Brně.

V poválečných letech dochází k obnovení pravidelného spojení s Prahou a později i s ostatními městy tehdejší republiky. S příchodem nové letadlové techniky přestává travnaté letiště v Černovicích vyhovovat. Ještě před válkou Zemský úřad v Brně jednal o zřízení nového letiště v oblasti obce Tuřany. Brno pro svoji výhodnou polohu mělo plnit významnou úlohu ve všech leteckých spojích a současně také jako záložní letiště pro Prahu a Bratislavu. Výstavba nového letiště, která byla financována Hlavní správou civilního letectví, začala až po roce 1950. V roce 1967 byla vybudována nová odbavovací hala a v roce 1972 začaly práce na rozšíření stávajícího letiště. Od 1. ledna 1982 bylo letiště předáno do správy ministerstva obrany. V tomto období probíhal civilní letecký provoz pouze v době konání veletrhů. V roce 1986 byla dokončena přístavba odbavovací haly a souvisejících objektů. Na základě zvyšujícího se zájmu o letiště Brno-Tuřany pro mezinárodní lety byl v roce 1989 udělen letišti statut veřejného mezinárodního civilního letiště.

Další informace: www.airport-brno.cz

Některé události z historie letiště Brno-Tuřany v datech

1946: přijato rozhodnutí o stavbě nového letiště v Brně v lokalitě Tuřany

1954: uvedeno do provozu jako státní letiště s vojenským provozem

1958: oficiální zahájení civilního provozu na vzletové a přistávací dráze (VPD) délky 2000 m

1965-1970: dosahovány největší výkony v pravidelné vnitrostátní Dopravě (vzhledem k neexistenci kvalitní a rychlé pozemní Dopravy zajišťovaly Československé aerolinie spojení do Košic, Sliače, Bratislavy, Ostravy, Holešova, Prahy, Karlových Varů)

1967: vybudována nová odbavovací hala, instalován systém přesných přibližovacích majáků ILS

1978: VPD prodloužena na 2650 m

1986: rozšířena odbavovací budova

1982-1992: letiště ve správě Ministerstva obrany

1991: ukončení vojenského provozu

1992: Česká správa letišť přebírá letiště od Ministerstva obrany, v srpnu je obdrženo povolení k provozu veřejné mezinárodní dopravy, letiště zahajuje civilní provoz po několika letech útlumu

1997: v květnu se konal první Letecký den v novodobé historii letiště, v roce 2002 se uskutečnil 6. ročník leteckého dne Velitele vzdušných sil AČR

2000: zahájení provozu pravidelné dopravy, společný projekt města Brna, BVV a ČSA na lince Praha-Brno. Provoz byl ukončen k 30. březnu 2001

2002: od 1. července 2002 zahájila provozování letiště společnost LETIŠTĚ BRNO a.s., která byla založena za účelem provozování a rozvoje letiště Brno-Tuřany, majetek letiště zůstává v majetku státu

2004: od 1. července 2004 přechází letiště do vlastnictví Jihomoravského kraje, LETIŠTĚ BRNO a.s. je nadále provozovatelem

Poslední aktualizace: 29.10.2020
Nadmořská výška:
239 metrů nad mořem
Brno-Tuřany - historie letiště a nový letištní terminál na mapě
Autor: pasatur
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Příspěvky z okolí Brno-Tuřany - historie letiště a nový letištní terminál

Mezinárodní letiště Brno-Tuřany
Mezinárodní letiště Brno-Tuřany
Ostatní
Mezinárodní letiště Brno-Tuřany Dostupnost: auto - v blízkosti dálnice…
0.5km
více »
Zavodiste Dvorska
Zavodiste Dvorska
Tipy na výlet
Dvorska (nemecky Maxdorf) je…
0.7km
více »
Brno - Dvorska
Brno - Dvorska
Městská část
Obec se rozkládá při potoce Dunávka na jihovýchodním okraji města…
1.3km
více »
Dostihové závodiště Brno-Dvorska
Dostihové závodiště Brno-Dvorska
Ostatní
Dvorska je bývalá obec, dnes je součástí městské části Brno-Tuřany. TJ…
1.5km
více »
Kaple Panny Marie Bolestné - Slatinka
Kaple Panny Marie Bolestné - Slatinka
Kaple
Kaple Panny Marie Bolestné byla vystavěna v roce 1911. Jedná se o menší stavbu z režného zdiva s omítnutým interiérem. Ve výklenku…
1.5km
více »
Brno-Tuřany - kostel Zvěstování Panny Marie
Brno-Tuřany - kostel Zvěstování Panny Marie
Kostel
Tento dominantní objekt se nachází na náměstí v Tuřanech, dříve samostatné obci, dnes brněnské městské části. Původně zde stávala románská svatyně …
1.6km
více »
Sochařské památky v brněnských Tuřanech
Sochařské památky v brněnských Tuřanech
Socha
Bezpochyby vůbec nejznámější sochou Tuřan je proslulá Madona s dítětem na hlavním oltáři zdejšího poutního kostela Zvěstování Panny…
1.9km
více »
Kaplicka Nenovice
Kaplicka Nenovice
Tipy na výlet
Neco málo historie Brnenských Ivanovic Puvodne zemepanská ves Velenovice. Doložena od roku 1220 jako majetek velehradského kláštera. V polovin…
2.4km
více »
Holasecka jezera
Holasecka jezera
Tipy na výlet
Prirodni park Holasecka jezera lezi v okrese Brno-mesto na zapad od …
2.7km
více »
Brněnské Ivanovice
Brněnské Ivanovice
Městská část
Brněnské Ivanovice jsou bývalou obcí, která si svůj vesnický charakter…
2.9km
více »
Brněnské vycházky - Kolem Holáseckých jezer (27)
Brněnské vycházky - Kolem Holáseckých jezer (27)
Trasy
Trasa prochází od vlakového nádraží v Brně-Chrlicích nejprve ulic…
3.1km
více »
Brno-Chrlice - pamětní deska Ernsta Macha
Brno-Chrlice - pamětní deska Ernsta Macha
Drobné památky
Tento významný fyzik a filozof se narodil 18. února 1838 v Chrlicích u Brna na zdejším arcibiskupském zámku, kde prarodiče z matčiny st…
3.1km
více »
Brno-Chrlice
Brno-Chrlice
Městská část
Brněnská okrajová městská část Chrlice je vesnicí typu návesní silnicovky.…
3.1km
více »
Sochařské památky Šlapanic
Sochařské památky Šlapanic
Socha
Na Masarykově náměstí ve Šlapanicích stojí pod schodištěm ke kostelu Nanebevzetí Panny Marie po levé straně barokní skulptura sv.…
3.1km
více »
Brno-Chrlice
Brno-Chrlice
Fotogalerie
Brno-Chrlice je městskou částí na jihu metropole. Je tvořena měst…
3.4km
více »
Katedrála svatého Petra a Pavla v Brně
Katedrála svatého Petra a Pavla v Brně
Chrám
                    Katedrála svatého Petra a Pavla v Brně 8.12.2018 Katedrála svatého Petra a Pavla (Petrov) se nachází na vrchu Petrov ve středu Brna. Počátky katedrály sahají…
3.4km
více »
Okruh ze Šlapanic přes Žuráň, Santon, Rohlenku a Jiříkovice
Okruh ze Šlapanic přes Žuráň, Santon, Rohlenku a Jiříkovice
Trasy
Ze Šlapanic neznačenou cestou ve svahu a později po silnici na ok…
3.4km
více »
Andělka a Čertovka - přírodní památka
Andělka a Čertovka - přírodní památka
Přírodní památka
Nachází se na severním okraji města Šlapanic v příkrém pravém svahu údolí Říčky s řadou skalních výchozů. Jedná se o…
3.4km
více »
Brno-Chrlice - topol kanadský
Brno-Chrlice - topol kanadský
Památný strom
Tento dominantní strom se nachází v městské části Chrlice v části na sídlišti na ulici Šromova poblíž panelového domu na okraji…
3.5km
více »
Brno-Chrlice - biocentrum
Brno-Chrlice - biocentrum
Bažina, mokřady
Biocentrum se nachází severovýchodně od Chrlic a navazuje na přír…
3.6km
více »
zavřít reklamu