Bruck an der Glocknerstraße - kostel Nanebevzetí Panny Marie (Pfarrkirche Mariae Himmelfahrt)
Turistické cíle • Památky a muzea • Kostel
Nezpochybnitelnou dominantou centra čtyřapůltisícového rakouského městečka Bruck an der Großglocknerstraße, ležícího v nadmořské výšce přes 750 metrů při großglocknerské vysokohorské silnici, je farní a poutní kostel Nanebevzetí Panny Marie. Po domácku tedy Pfarr- und Wallfahrtskirche Mariae Himmelfahrt in Bruck a. d. Glocknerstraße. Svou původní středověkou tvář však již tento chrám bohužel ztratil a jedná se „pouze“ o historizující stavbu z konce 19. století. I samotné městečko, poprvé písemně zmiňované v roce 1227 nebo snad dokonce již roku 1040, je na tom podobně. Vždyť svůj současný název nese až od roku 1935. Ani v jednom případě však toto konstatování nikterak nesnižuje přitažlivost obého.
Současně se založením města – tehdy ještě pojmenovaného Bruck im Pinzgau – zde byl postaven u mostu přes řeku Salzach malý kostelík, který byl původně zasvěcen sv. Kateřině. Kostelem Panny Marie se stal až na přelomu 15. a 16. století. Milostná socha Panny Marie, umístěná na hlavním oltáři, se také stála rychle symbolem významné pouti. Tato socha pochází z období okolo roku 1500 a na hlavním oltáři ji – jistě nejen k mé velké radosti – můžete vidět dodnes (pokud tedy najdete kostel otevřený). Sběratele jistě potěší i možnost zakoupit si v kostele pohlednice, na které si můžete otisknout razítko s podobenkou této gotické sošky.
V roce 1867 kostel vyhořel a zachovala se pouze jeho gotická věž. Současná podoba kostela tak vzniká v hlavě vídeňského architekta Friedricha von Schmidta. Stavba nového chrámu proběhne v letech 1868 až 1869. Zdi novogotické budovy jsou postaveny z břidlice, tufu (sopečná hornina) a žuly. Také věž získá svou horní část s okny se zdobnou kružbou i zakončení pozlacenou kouli a křížem. V roce 1999 je celý kostel důkladně zrekonstruován, včetně interiérových nástěnných maleb a další vnitřní výzdoby. Kostel tak získal podobu, kdy vás tmavé tóny dovedou až k červeno-zlaté okázalé nádheře hlavního oltáře. Minimálně výzdoba klenby však odkazuje k původní gotické podobě.
A na závěr ještě jedna informace, která možná některé ctitele památek potěší. Krásná gotická Madona na hlavním oltáři není jediným historickým artefaktem, který si můžete v kostele Nanebevzetí Panny Marie prohlédnout. Nabízí se ještě například dva renesanční náhrobníky ve vstupní předsíni, velmi pěkná Pieta, kterou vytvořil v roce 1630 nebo 1639 (pravděpodobnější verze) Hans Waldburger, nebo obraz Ex Voto z roku 1757 od Niclase Hollera. Na něm je zachycena – mimo jiné – tehdejší podoba tohoto chrámu. A možná by se toho našlo při podrobné prohlídce ještě více …