Loading...
Turistické cíle • Žel. stanice
Po druhé světové válce začalo v bývalém východním bloku budování tzv. „pionýrských železnic“, jejichž úkolem bylo vychovávat děti pro budoucí povolání na železnici, což byla velmi strategická oblast v dobách studené války. Tyto železnice byly stavěny v Sovětském Svazu, Maďarsku, NDR ale i v bývalém Československu (Plzeň, Prešov, Nymburk, Svatošské skály). Někde to byl prostý okruh, někde byla síť delší a rozvětvenější a po změně poměrů v Evropě řada těchto železnic zanikla. Ty, které přežily změnily název na parkové nebo dětské železnice. A jedna taková dětská železnice a vlastně úplně nejdelší na světě se nachází v Budapěšti.
Najdeme ji pod názvem Gyemekvasút, byla postavena v letech 1948 – 1950 a je dlouhá přes 11 km. A dokonce na ní byl vybudován tunel, ačkoli v celém Maďarsku se nachází méně než 10 tunelů.
Cesta v dětské železnici, je poměrně jednoduchá. Obě konečné se nachází v blízkosti MHD, po níž se lze pohybovat třeba na celodenní jízdenku BKV (obdoba našeho DPP v Praze). Východiskem bude pro vás stanice metra Széll Kalmán tér odkud vás tramvaj číslo 56 doveze buď na konečnou Hüvösvölgy nebo na zastávku Városmajor.
Ta druhá varianta je ovšem zajímavější, protože vás k dětské železnici dopraví zubačka, podobná, jaká jezdí na Slovensku na Štrbské Pleso a navíc je v systému MHD, takže máte-li například denní lístek, platí vám i tady. Navíc jezdí v intervalu městské dopravy takže každých cca 20 minut. Nástupní stanice dětské železnice je jen kousek od horní stanice zubačky.
V pokladně nechávám 800 HUF a pokladní (tipuji mu tak 12 let) mi prodá lístek. Není to nic divného, vlastně krom profese strojvedoucí, kterou vykonávají dospělí v ostatních funkcích pracují buď pod dozorem nebo i samostatně děti od 10 do 15 let. Železnice má vše, co má správná železnice mít, takže návěstidla, přejezdy s výstražným zařízením. Rozchod je 760 mm tedy stejný, jako například na Jindřichohradeckých úzkorozchodkách. Vybrat se dá zavřený nebo i otevřený vůz. Pokud chcete za jízdy fotit, je lepší ta druhá možnost. Vlak jezdí maximální rychlostí 20 km/h takže vám nic neunikne.
Celá cesta trvá asi 45 minut. Na konečné Hüvösvölgy si ještě můžete prohlédnout malé muzeum a taky tu sženete turistickou známku. A cestou vás tu čeká ještě mnoho turistických zajímavostí například rozhledny János-hegy a Káan Károly kílátó, nebo lze na Jáno-hégy požít sedačkovou lanovku. Ať tak či tak, pokud budete v Budapešti, určitě si rezervujte část dne na dětskou železnici a okolí, stojí to za to.