Loading...
Turistické cíle • Památky a muzea • Kostel
Dominantou jednoho z vůbec nejkrásnějších a nejnavštěvovanějších alsaských vinařských městeček je zdejší kostel, zasvěcený sv. Petrovi a Pavlovi. Vzhledem k tomu, že Eguisheim byl pravděpodobně založen již někdy na přelomu 10. a 11. století - a navíc se zde údajně v roce 1002 narodil papež Lev IX. - můžeme oprávněně předpokládat, že se jedná o kostel významný, monumentální a hodně starý. V tomto případě se dá říct, že téměř ve všech bodech se, alespoň z větší části, nemýlíme. Už jen proto, že zdejší kostel stavebně pochází z neuvěřitelně dlouhého období let 1220 až 1807, stojí určitě za návštěvu.
Eguisheimský svatopetrský kostel byl tedy postaven v roce 1220 na základech starší karolínské stavby. Z tohoto období se však do současnosti zachovala pouze základna čtyřpodlažní zvonice. Většinová část věže pochází z 16. století a jsou v ní umístěny čtyři zvony. Horní část zvonice však vznikla teprve roku 1774. Chrámová budova byla původně gotická, s několika románskými prvky (stejně jako kostelní věž), ale starobylý svatopetrský kostel byl zničen v roce 1807, a poté znovu postaven a vysvěcen roku 1809. Současná chrámová loď pochází z roku 1808, je neoklasicistní a poměrně strohá.
Interiér kostelní „čtvercové“ věže je přitom jednoznačně nejzajímavější částí celého svatostánku. Nachází se zde totiž skutečné minimuzeum architektury a středověkého umění vůbec. Můžeme tady vidět zejména krásný románský polychromovaný figurální portál se čtyřmi sloupky na každé straně a s tympanonem, ve kterém je zobrazen žehnající Kristus ve společnosti apoštolů Petra a Pavla. V překladu je doplňuje podobenství s moudrými a pošetilými pannami, klepajícími na bránu ráje (ty moudré přivítá sám Kristus, těm pošetilým zůstane rajská brána uzavřena – a pak že vždy platí „blahoslavení chudí duchem“). Panenská skupina pochází ze 13. století. Nechybí ani původní románská křtitelnice nebo dřevěná polychromovaná socha Panny Marie s Ježíškem, známá jako Otevírající se Panna. Je vysoká 119 cm a její současná podoba vznikala postupně ve 14. až 17. století. Tato skulptura je v celém Alsasku naprostým unikátem a v roce 1978 se stala francouzskou památkou.