Loading...
Že jsou automobilové závody plné vzrušení, napětí a slávy je nepochybné. Že jsou ale závody i plné nebezpečí, nehod, zranění a občas i fatálních následků je také nepochybné. Nemůžeme se tak divit, že kolem závodních tratí bývají k vidění pomníčky a připomínky těch, kterým se dané místo stalo osudným. Obtížnější je to sice na moderních závodních okruzích, kde jsou různé široké bezpečnostní a únikové zóny, tam jsou pak ty připomínky soustředěny většinou na nějakém čestném místě. U přírodně laděných tratí to obvykle bývá přímo v místě, nebo poblíž, kde se dá nějaký ten pomníček, křížek nebo pamětní deska umístit.
Slavná trať Ecce Homo, tedy kopec u Šternberka (toho na Moravě) patří rozhodně ke klenotům naší motoristické historie, i současnosti. S větší motoristickou akcí je Šternberk spojen rokem 1905, kdy stoupáním do Nízkého Jeseníku projížděla propagační jízda Vídeň – Vratislav a zpět…
První skutečné závody se uskutečnily později, v roce 1921, závody do vrchu se jezdily do roku 1937 v délce trati 7,75 km, po válce se jezdily ve Šternberku v l. 1950–58 okruhy v délce 9,8 km, závody do vrchu se obnovily v roce 1971 a v současnosti je délka trasy 7,8 km od startu do cíle na náhorní plošině nad Šternberkem.
A právě v dlouhé rovině za cílem můžeme vidět malý pomníček, připomínající tragédii ze září 1929. Při tréninku na hlavní závod se zde srazil Jaroslav Horák (Praha) s vozem Bugatti s protijedoucím šternberským motocyklistou Edmundem Müllerem. Problém byl ve faktu, že automobilista dojížděl zkušební jízdu, motocyklový závodník se již vracel. Tehdy se na to ještě moc nehrálo, oba se přibližovali takřka plnou rychlostí, což dopadlo tragicky. Celá událost se stala v sobotu, 21. září, zranění byla vážná a přes snahu ošetřovatelů oba zranění podlehli 22. 9. 1929. I to vedlo k tomu, že se v dalších ročnících upravilo seřazování závodníků po dojetí do cíle. Závodní vozy se postupně řadí za cílem a zpět se vrací v časových přestávkách omezenou rychlostí. Pomníček události je zhotoven z lomového kamene s bílým nátěrem. Částečně opracované balvany vyzděné do malé mohylky. V horní části je umístěn kruhový reliéf se stylizovaným volantem (poněkud poškozený), pod ním je plochá deska se jmény účastníků nehody a datem havárie. Pomník věnoval tehdejší Moravskoslezský autoklub. Jaroslav Horák řídil vůz Bugatti 35b, což byl paradoxně bývalý vůz Čeňka Junka, který zahynul v roce 1928 na Nürburgringu. Pro úplnost, závod tehdy vyhrál Hans von Stuck s vozem Austro-Daimler.