Ivančický viadukt
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Most
Železniční most, zvaný také Ivančický viadukt, se nacházel asi dva kilometry jihovýchodně od Ivančic. Přetínal údolí řeky Jihlavy kousek za rozdvojením železniční trati. Dnes z něj zbývá pouze torzo s jedním pilířem na levé straně řeky.
Historie mostu
Projekt mostu pro vznik nové trat v těchto místech vznikl v roce 1868. Jednalo se o 373,5 metru dlouhý most s pěti litinovými pilíři, který se tyčil 42 metrů nad hladinou řeky Jihlavy.
Most byl vystavěn francouzskou společností - i proto (a také díky své podobě s Eiffelovou věží) byl nazýván Eiffelovým mostem. Ačkoli Eiffel v dané společnosti zřejmě vlastnil podíl, na projektu mostu se nepodílel.
V roce 1892 došlo k výměně litinových pilířů za železné z důvody jejich opotřebování a vzniku trhlin v konstrukci pilířů. Od tohoto roku už nebylo do podoby mostu nijak zasahováno.
Most sloužil až do roku 1979, kdy byl uzavřen a nahrazen mostem podobné konstrukce v těsné blízkosti starého mostu. Od té doby došlo ke střídání vlastníků, kteří ale neměli finance na rekonstrukci mostu.
V roce 1991 už je stav mostu uváděn jako havarijní, stále se ale nenašly možnosti, jak tento stav řešit. Nakonec došla situace tak daleko, že byla velká část mostu vyjmuta z památkové ochrany a v roce 1998 došlo k rozebrání takřka celého mostu s výjimkou malé části s jedním pilířem na levé straně řeky.
Torzo mostu je i nadále technickou památkou, jeho část ale stále chátrá - došlo totiž k natření pouze poloviny torza, proto zbývající polovina i nadále rezne.
Turistické informace
K mostu se dostanete z Ivančic nebo Moravských Bránic po silnici spojující tyto dvě obce. Jinou možností je po pravé straně řeky vedoucí červená turistická značka, ze které se k viaduktu dostanete přes silniční most.