Loading...
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Technická památka
Bránický železňák, Ivančický viadukt, různé názvy má pozůstatek kdysi velkolepé technické stavby, kterou lze objevit asi tři kilometry jihovýchodně od města Ivančice.
Viadukt byl vybudován v letech 1868-1870 přes údolí řeky Jihlavy jako součást nově budovaného železničního spojení Brna s Vídní. Do provozu byl slavnostně předán 15. září 1870. Most o celkové délce 370 metrů byl rozdělen na 6 polí. Patrně nejvýznamnější stavba na výše uvedené železniční trati spočívala na pěti ocelových příhradových pilířích s kamennými patkami a na každé straně na zděné podpěře. Největší výška nad údolím činila 42,7 metru. Investorem byla C.k. rakousko-uherská státní železniční společnost a náklady stavby činily 702 tisíc zlatých. Vlastní konstrukce mostu byla zhotovena ve francouzsko - belgických železárnách a strojírnách. Zajímavý vzhled pilířů tohoto významného technického díla a podíl francouzských strojíren na výrobě vede občas k úvahám, zda se na jeho návrhu nepodílel Gustav Eiffel. Jedná se patrně pouze o spekulace, jelikož žádný důkaz o tomto neexistuje. Ke stavbě viaduktu a železniční trati se vztahuje ještě jeden zajímavý údaj. Poprvé zde byl v rámci Rakouska-Uherska použit při ražbě tunelů dynamit.
Patrně se při návrhu nebo realizaci něco zanedbalo, jelikož se již v roce 1876 objevily v konstrukci mostu poruchy. Tudíž byly v roce 1892 vyměněny pilíře, respektive do původních litinových byly vestavěny nové železné z válcovaných profilů. Takto most sloužil až do 70. let 20. století. Nejprve se uvažovalo o celkové rekonstrukci viaduktu, ale nakonec bylo rozhodnuto o vystavění nového železničního mostu v těsné blízkosti původního, což se uskutečnilo v roce 1978. Poslední vlak přejel po starém viaduktu 9. 11. 1979 v 7 hodin a 2 minuty. Ještě téhož dne byla železniční Doprava převedena na nový most.
Původní viadukt byl ponechán na svém místě, ale nikdo se o něho asi nestaral a tak chátral. V roce 1991 musela být tudíž rozebrána jeho první část a další demontáž následovala o osm let později. Torzo mostu, které se dochovalo do dnešních časů a je v majetku města Ivančice, představuje jeden pilíř, jedno celé pole, část druhého pole a jedna opěra. Při bedlivém průzkumu by mohl ještě člověk objevit v trávě zarostlé kamenné patky pilířů. V roce 2000, kdy by viadukt slavil 130. výročí uvedení do provozu, byl pozůstatek mostu vyhlášen za technickou památku.
Dnes tady vede železniční trať č. 244 z Brna do Hrušovan nad Jevišovkou a dále. Nebližší železniční stanice má název Moravské Bránice. Autem lze přijet po silnici č. 152, která vede z Ivančic do obce Moravské Bránice a zastavit přímo pod viaduktem u mostu přes řeku. Pěšky může člověk putovat po červené turistické značce po pravém toku řeky Jihlavy z Ivančic do Dolních Kounic.
Kdyby se vydal člověk po zmíněné červeně značené cestě do města Ivančice, neměl by minout rozhlednu Alfonse Muchy (na Réně), odkud jsou krásné výhledy na město.
Ve městě Ivančice a okolí jsem ještě navštívil následující zajímavá místa:
- město Ivančice:https://www.turistika.cz/mista/mesto-ivancice
- židovský hřbitov:https://www.turistika.cz/mista/zidovsky-hrbitov-ve-meste-ivancice
- rozhledna Alfonse Muchy:https://www.turistika.cz/mista/rozhledna-alfonse-muchy-na-rene-na-okraji-mesta-ivancice
Blog o dalších navštívených místech a cestách autora článku: http://bubinga.blog.cz/