Jeseník – Ovčí most
Mezi vyhledávané stavební památky patří bezesporu všemožné mosty a mostní konstrukce. Není se čemu divit, prostředky k překonání různých překážek vždy lid lákají.
Byť nevelký, ale přesto krásný most mají v Jeseníku. Klene se přes řeku Bělou a v současné době se označuje jako lávka mezi ulicemi Horovou a Husovou. Původně jde ovšem o silniční most na hlavní silnici z Jeseníku (tehdy Frývaldova) do Mikulovic a Zlatých Hor. Svou silniční funkci plnil do roku 1984, kdy po výstavbě nového mostu na silnici I/44 a tím i částečné změně trasování komunikace.
Ocelový příhradový most je společným dílem Vítkovického horního a hutního těžířstva (konstrukce) a místního zednického a tesařského mistra Franze Grögera. Ten realizoval základ stavby. Celková délka mostní konstrukce s přímopásovými nosníky dosahuje 16,942 m a překonává rozpon 15,43 m v jednom poli. Šířka mostovky byla 5,8 m. Konstrukce spolkla 45.406 kg plávkové oceli, 594 litiny, dalších 352 kg běžné oceli a 108 kg olova. Montáž proběhla od 20.10 do 1.11. 1901. Povrch mostovky byl uválcovaný štěrk. Dřevěné chodníky po obou stranách měly šířku 1,5 m. Kolaudace pro provoz proběhla 11.12.1901, konečná o rok později. V průběhu roku 1902 byly prováděny různé dokončovací práce, např. žulové postamenty pro plynové osvětlení apod. Most je první konstrukcí nýtovaného mostu na Jesenicku.
Obnova a rekonstrukce mostu proběhla v r. 2015. Firma SART Šumperk provedla obnovení historického vzhledu, byly doplněny zkorodované prvky konstrukce jakož i zlepšení funkce lávky. Dnešní komunikace je poněkud nad úrovní mostu, tudíž byla realizovaná rampa z betonových desek nad původní mostovku. Obnoveny byly chodníky z dřevěných fošen. Oprav se dočkaly i krajní žulové patníky a kandelábry se světly, dnes elektrickými.
Cena rekonstrukce dosáhla 5 mil. Kč a část byla hrazena z Norských fondů.
Snad ještě vysvětlení, odkud se vzal poněkud svérázný přídomek mostu. V místě mezi Vodní tvrzí a řekou Bělou měl někde stát biskupský ovčín. Po dřevěném mostě, který tu byl ještě před tím železným, honil pasák na pastvu někam na svah Křížového vrchu nebo pod Zlatý chlum