Kafemlejnek před nádražím v Přerově
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Technická památka
Kafemlejnek, někdy také „Nazdárek, Třistadesítka“ jsou slengové názvy malé tendrové třínápravové parní lokomotivy vyráběné v letech 1878 až 1913 pro Císařsko-rakouské státní dráhy pod označením 97. ČSD po roce 1918 tyto lokomotivy označovaly jako řadu 310.0. V současné době jsou schopné provozu pouze čtyři lokomotivy a to v Jaroměři, Plzni, Českých Budějovicích a v Turnově. Některé lokomotivy řady 310 stojí jako památníky v Olomouci, Prostějově nebo před nádražím v Přerově.
Před nádražím v Přerově stojí Kafemlejnek s číselným označením 310.0102, který vyrobila PČM, První Českomoravská továrna na stroje v Praze v roce 1902 pro Císařsko rakouské státní dráhy. Tento stroj jezdil na místní dráze Louny - Libochovice do roku 1918. Ve třicátých letech 20. století jezdila tato 310 v Táboře. V letech 1938 až 1945 lokomotiva jezdila u Českomoravských protektorátních drah. Po skončení II. světové války se vrátila k ČSD.
V roce 1954 byla lokomotiva 310.0102 ČSD prodána do cukrovaru v Němčicích nad Hanou. V 70. letech dvacátého století byla lokomotiva převezena do depa v Přerově a po renovaci umístěna jako památník od 15.8.1978 do 21.7.2000 před železniční stanici v Přerově.
V únoru roku 2002 byl přerovský Kafemlejnek zapůjčen do železničního muzea v Lužné u Rakovníka a srpnu téhož roku vrácen zpět do Přerova. Lokomotiva se opět podrobila renovaci a od roku 2006 je vystavena společně s historickým služebním vozem ČSD zvaný „hytlák“ (z německého Hüttelwagen) v parčíku pře přerovským nádražím.