Loading...
Turistické cíle • Památky a muzea • Muzeum
Od července roku 2009 je na pražském Smíchově otevřeno komerční modelové kolejiště Království železnic, které je velkým lákadlem nejen pro děti, ale také dost často i pro jejich rodiče. Cílem tohoto projektu je postavit zjednodušený kolejový model České republiky, v němž budou v jednotlivých krajích umístěny nejznámější stavby a přírodní památky. Já jsem toto kolejiště navštívil na podzim roku 2009. Tehdy byly návštěvníkům k dispozici tři malá kolejiště, na němž tvůrci prezentovali technologie, které budou použity při výstavbě hlavního kolejiště. Také mě zaujal velmi optimistický časový harmonogram, kdy budou jednotlivé kraje dokončovány. Harmonogram se však již zpočátku nedařilo příliš naplňovat a tak ho autoři již nezveřejňují.
V květnu roku 2014 jsem Království železnic navštívil znovu, abych mohl porovnat, jak se s výstavbou pokročilo. Tři prezentační kolejiště prošly malými úpravami. Za těmito kolejišti byl vytvořen velký sál, kde se mohou konat různé akce. V něm je prezentováno i malé kolejiště velimského zkušebního okruhu společnosti Výzkumného ústavu železnice, která je jedním z partnerů Království železnic.
Na kolejišti České republiky jsou hotové kraje Ústecký, Karlovarský, Plzeňský, Středočeský a PrahA. Krátce před mou návštěvou byl slavnostně otevřen i kraj Liberecký. Celé kolejiště tvoří jednu plochu zhruba odpovídající tvaru České republiky. Návštěvníkovi se nejdříve naskytne pohled na celé kolejiště z vrchu a po sestoupení o patro níže se ocitá na rozhraní Středočeského a Libereckého kraje. Okolo kolejiště jsou umístěny dotykové obrazovky, které nabízejí vybrat některý z mnoha desítek bodů zájmů na kolejišti a tím na něj namířit kameru a zobrazit podrobné informace. Stejně jako na třech ukázkových kolejištích, tak i nad hlavním kolejištěm se v pravidelném intervalu střídá osvětlení znázorňující den, soumrak, noc a svítání.
Model Libereckého kraje je jedním z nejmenších na kolejišti. Dominantou je bez pochyby Ještěd, ke kterému vede i funkční model lanové dráhy. Lanovku si mohou návštěvníci rozjet sami stisknutím akčního tlačítka. Stejně je možno rozjet tramvaje na meziměstské trati z Liberce do Jablonce nad Nisou. V samotném Liberci nechybí velké nádraží (to je dominantou každého z modelových měst), městská radnice a další. Součástí Libereckého kraje je i CHKO Český ráj. Opodál je model pivovaru Svijany nebo známý motorest umístěný v letadle.
Z Libereckého kraje se vydáme dále okolo automobilky TPC Kolín až do Prahy. Přímo před zraky návštěvníků se nachází pražské Hlavní nádraží a nádraží Holešovice. Pod ním, pokud si téměř kleknete, se můžete podívat do stejnojmenné stanice metra a akčním tlačítkem uvést do pohybu i něco, co zdánlivě připomíná soupravu metra. Ale pojďme zpět na povrch. Nad Hlavním nádražím se tyčí Žižkovský televizní vysílač, městem se prohánějí tramvaje, středem prochází Vltava, na kopci je Pražský hrad a v ulicích je možno nalézt další známé stavby a místa. Tato část kolejiště patří k té nejzastavěnější. Bohužel, část modelu Prahy je daleko od místa, kam se návštěvníci dostanou a proto není možné si prohlédnout všechny detaily.
Stejně jako v reálu navazuje na Prahu Středočeský kraj. Tomu dominují hlavně hrady – Karlštejn, Kokořín a Konopiště. Dále se návštěvníci mohou pokochat dvěma regionálními železnicemi, na kterých si mohou sami vyslat vlaky na trať. Z větších měst je na modelu ztvárněn Kolín, který, kromě již zmíněné automobilky TPC, zastupuje i nádraží a přístav. Ke Středočeskému kraji patří i přehrady na Vltavě, autoři modelu ztvárnili dvě z nich – Štěchovickou a Vranskou.
Dalším krajem je Ústecký. V tomto kraji nebyly opomenuty říční přístavy v Ústí a v Děčíně i s nádražími. V Ústí nesmí chybět hrad Střekov, který se tyčí na kopci nad Labem. U města Most si návštěvníci mohou prohlédnou další z typických scenérií tohoto kraje – povrchový uhelný důl. K Mostu neodmyslitelně patří i závody tahačů na místním závodním silničním okruhu. Závody si návštěvníci mohou odstartovat stisknutím akčního tlačítka. Naznačena je i meziměstská tramvajová trať mezi Mostem a Litvínovem.
Na Ústecký kraj navazuje kraj Karlovarský. Hlavním bodem této části kolejiště je krajské město Karlovy Vary se svým centrem a kolonádou. Kromě toho je zde vymodelován i hotel Thermal, kde se každoročně koná známý mezinárodní filmový festival. Vedle Karlových Varů je zde i další lázeňské město – Mariánské lázně. Na rozhraní Ústeckého a Karlovarského kraje nastává pro návštěvníky jeden problém. Podlaha zde klesá o několik desítek centimetrů níže a díky tomu se vrchol plexiskla, tvořícího bariéru mezi návštěvníky a kolejištěm, dostává do úrovní očí dospělého člověka. Bohužel, plexi je na řadě míst značně špinavé a poškrábané a řada návštěvníků si tak musí stoupat na špičky, aby bylo dobře vidět.
Posledním zatím dokončeným krajem je kraj Plzeňský. Ten na mě působil jako nejméně zastavěný. Obzvláště to vyniklo při nočním osvětlení kolejiště, kdy v této části kolejiště byla téměř úplná tma. Uprostřed kraje se rozprostírá město Plzeň a v jeho středu typická stavba hlavního plzeňského nádraží. Ve městě jsou umístěny i modely tramvají, ale bohužel se jedná pouze o statickou ukázku. Dále zde návštěvníci najdou zříceniny Rábí a Radyně a vodní hrad Švihov. Z dalších měst jsou nádražími zastoupeny Klatovy nebo Sušice. Nad Sušicí si můžete prohlédnout i probíhající protest ekologických aktivistů.
Zbytek kolejiště zatím zabírají různé doplňkové expozice. Jsou zde vystaveny modely z Lega, další část zabírá znázornění ostrova Sodor z populárního seriálu Lokomotiva Tomáš. Dále je zde mnoho expozic a výstavek. Zvláštní kategorií jsou i naučné panely nabádající k třídění a šetrnému chování k přírodnímu prostředí. Kromě toho je v prostoru expozice vytvořen i dětský koutek s promítací částí. Nesmím zapomenout ani na papírový model Prahy, který se nachází u vstupu do celé expozice. Ten je interaktivně propojen s počítači a s jejich pomocí lze na modelu nasvítit vybrané objekty, trasy nebo ulice.
Celé kolejiště působí na první pohled velmi impozantně. Člověk rozpoznává známé stavby i přírodní scenérie a očima přeskakuje z jedné na druhou. Po chvilce jsem začal vnímat i malé nedodělky a nepřesnosti. Před nádražím v Mostě například stojí autobus v pražských barvách, značky partnerů a sponzorů jsou v kolejišti zakomponovány občas ne zrovna citlivě (např. billboard propagující hokejovou Spartu před plzeňským nádražím). O plexisklu ve výši očí u části kolejiště jsem se již zmiňoval. Ale i přes to všechno, stojí Království železnic určitě za návštěvu, na své si zde přijdou téměř všechny věkové kategorie.