Ledečko - nádraží
Turistické cíle • Města, obce, vesnice • Místní část
Nádraží Ledečko má několik zajímavostí. V podvědomí především Pražáků to je důležitá stanice v rekreační oblasti Posázaví. Leží totiž na trati Praha- Čerčany- Český Šternberk-Zruč, kudy jezdilo zejména v době, kdy nebyl automobilový provoz, mnoho lidí za přírodou. Kromě toho v této stanici končí železniční trať na Rataje- Uhlířské Janovice- Kolín.
Nádraží Ledečko je koncová stanice tratě na Kolín. Proto zde byla výtopna lokomotiv. Protože se dnes již nejezdí na „páru“, výtopna přestala sloužit a nyní se poměrně rychle rozpadá. Přestože byla snaha dnes již historickou výtopnu zachránit, záměr se neuskutečnil a myslím, že to již nemá cenu. O této snaze svědčí stále ještě informační tabule na nástupišti nádraží.
Druhou zvláštností je, že nádraží Ledečko je 1,5km od samotného Ledečka. Důvodem jsou zákruty řeky Sázava. Železnice prochází ve směru od zastávky Samopše tunelem prakticky až na nádraží. Z druhé strany nádraží po 100metrech opět vede do tunelu, kterým se samotnému Ledečku vyhýbá a z tunelu vychází trať ihned na železniční most přes řeku na Rataje.
Pozůstatkem slavné doby trempinku je poměrně velká restaurace u nádraží. Budova restaurace je dnes pěkně zrestaurovaná, venku má menší zahrádku, kde se dá zejména v letním horku posedět. Nabídka občerstvení se mění podle ročního období. Bohužel se zde mění i nájemci restaurace, takže velikost nabídky se může také měnit.
Kolem nádraží vede zelená značená cesta. Jednou stranou vede do města Sázava, na druhou stranu přes Poříčko kolem řeky na Český Šternberk. Bohužel značená cesta do Sázavy záhy uhýbá do vrchu a do města Sázava se vrací lesem a poli. Dřívější možnost pěší cesty kolem pravého břehu řeky je dnes nemožná kvůli privatizaci pozemků mezi chatami a řekou, kde jsou dnes tedy soukromé pozemky. Také je možné dojít do Ledečka a napojit se na červenou značku vedoucí do Ratají, nebo zříceninu ve vesničce Talmberk.