Lesní železnice Borky–Cikháj
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Technická památka
Úzkorozchodná lesní železnice od Hájenky Borky kolem Tisůvky a Cikháje z r. 1931, zrušená po roce 1934, dlouhá 9,2 km. Dnes slouží jako dobře zpevněné lesní cesty s malým převýšením vhodné pro cykloturistiku a turistiku na běžkách.
Ve dnech 26.–27. října 1930 došlo k obrovské katastrofě. 26. října okolo čtvrté hodiny ráno začal padat sníh a foukat severozápadní vítr, který stále zesiloval, až do síly větrné smrště. Napadlo 75 cm sněhu. Sněhová kalamita a vítr porazily na Vysočině 3,5 mil. m³ dřeva, z toho přes 320 000 m³ v lesích velkostatku Zámek Žďár. (Původní odhad byl asi půl milionu kubíků.) Pro odvážení zpracovaného dřeva byly urychleně vybudovány dvě úzkorozchodné lesní železníce. Na likvidaci kalamity byli najati lesní dělníci z východu tehdejšího Československa, Slováky a Rusíny z Podkarpatské Rusi o počtu asi tisíce lidí.
Jedna z železnic vedla od Velkého Dářka na parní pilu vybudovanou u Hamrů nad Sázavou, druhá od Borků k Cikháji, v místě dnešní hájenky byla parní pila pro zpracování svezeného dřeva, budova hájenky pochází snad z té doby.
Podle projektu měly rozchod 760 mm, jako tažná vozidla na železnici sloužily parní a benzínové lokomotivy. Železnice sloužily v letech 1931–34. Potom byly demontovány a jejich těleso dodnes většinou slouží jako lesní cesty. Protože byla železnice vedena po vrstevnicích mezi kopci, aby měla co nejmenší stoupání, je její trasa vhodná a využívaná pro cykloturistiku a pro běžecké lyžování.
Další podrobné informace o projektu lesních železnic jsou na stránkách železnice od Dářka k Hamrům:
http://www.vzpominky.net/zeleznice/Najdek-Racin/uvod.html
Detailní mapa trasy s výškovým profilem je v jiném článku turistika.cz, její průběh je ještě také dobře vidět na letecké mapě z roku 1953. Její konec byl poblíž místa zvaného U panáka.
Třetí lesní železnice na Vysočině vedla od osady Lány u Kameniček k Herálci.