Libeňský ostrov, místo velkých změn
Turistické cíle • Města, obce, vesnice • Místní část
Prostor bývalého širokého koryta Vltavy západně od Libně a severně od Libeňského mostu se nazývá Libeňský ostrov. Přestože má v názvu ostrov, je pevně spojen s Libní i Rohanským ostrovem, který je zase pevně spojen s Karlínem. Problém názvu vznikl tím, že se zde Vltava často rozlévala a měnila své koryto. Při terénních úpravách se část koryta zaslepila a vybudovaly se několikeré zátoky pro holešovický a libeňský přístav. Dnes zde vede trasa páteřní cyklostezky A2. Oblast Libeňského ostrova se rychle mění. Mizí starý, romantický, někdy dost zanedbaný svět a nastupuje nová zástavba. Na ostrov je vhodné projít od Elsnicova náměstí kolem Rokytky po protipovodňové ochranné hrázi. Vyjít se dá potom kolem bazarů na Libeňský most, nebo pokračovat přes Rohanský ostrov do Karlína.
Libeňský přístav se později upravil pro potřeby Českých loděnic, kde se vyráběla speciální užitková plavidla, zejména říční sací bagry. České loděnice bohužel po roce 1998 zanikly, jejich prostor je převážně zpustlý a připravují se studie na využití. Plánuje se rozsáhlá výstavba. Projekt Dock (Libeňské doky), která zahrnuje na 120 tisíc metrů čtverečních obytných a především kancelářských ploch Na libeňském břehu již stojí jeden bytový rezort a dál pokračuje rozsáhlá výstavba.
Západní část ostrova u Holešovic patřil Českým přístavům. Na holešovickém břehu Vltavy na jejich bývalém pozemku vyrostl moderní bytový komplex Marina. Část bývalých skladovacích prostor přístavu na ostrově čeká na odstranění, nebo revitalizaci. Poměrně velká část pozemku ostrova přilehlá k Libeňskému mostu slouží pro několik autobazarů, ovšem moc kulturně to zde nevypadá.
Trochu romantiky dosud přežívá u ústí Rokytky v zahrádkářské kolonii. Tato kolonie rodinných zahrádek na Libeňském ostrově byla založena již v roce 1927 a čítá cca 180 zahrádek. V okolí se dají ještě najít klidná zákoutí na břehu Vltavy. Zde má člověk pocit, že je úplně mimo Prahu.