Loading...
Dopravní stavby, pokud jsou dostatečně velké a viditelné vždy vzbuzují zasloužený obdiv a pozornost. Obzvlášť nejsou-li zakryté terénem, porostem nebo jinou překážkou. Ty zakryté to mají obvykle těžší. Mezi takové jistě patří viadukt na železniční trati č. 343. Překlenuje sníženinu mezi okolními návršími mezi obcemi Lipovem a Loukou.
Ta sníženina je defakto údolí, které vytvořil tok říčky, spíše potoka, Veličky. Železniční trať směřuje od Hodonína (kvůli lignitu) a Veselí nad Moravou na Slovensko, přesněji do Nového Mesta nad Váhom. Trať i viadukt byly vybudovány ve 20. letech minulého století v rámci podpory zprůmyslnění a rozvoje Slovenska a ve své době trať byl poměrně vytížena nejen nákladní dopravou, ale i rychlíkovou přepravou. Celá trať byla uvedena do provozu v r. 1927. Dnes má trať spíše regionální charakter.
Viadukt je ocelový, příhradové konstrukce. Délka mostu je udávaná 209 m (případně 210), výška 20 m (maximální výška je 23 m). Konstrukce je umístěna na železobetonových pilířích s kamennou obezdívkou. Jakožto strategicky důležitá stavba byl most zničen ustupujícím wehrmachtem, obnoven za 1. pětiletky. Větší oprava probíhala v l. 1989–91, kdy ale už význam trati upadal. Další oprava se uskutečnila v r. 2007.
Konstrukci mostu tvoří 5 příhradových polí, pilíře jsou čtyři. Hlavní stavbu prováděla firma František Schön a synové Praha. Tři prostřední pole s vyšší mostovkou jsou dlouhá 49,2 m, krajní pole mají nižší mostovku a dlouhá jsou 24 m. Velké střední příhrady jsou výrobkem Vítkovických železáren, krajní pole pak vyrobila Teplická strojírna.