Loading...
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Most
Technická památka železniční most Strečno se nachází nedaleko stejnomenného hradu. Mosty přes řeku Váh jsou dva blízko sebe a ve směru od Žiliny železniční trať přechází do tunelů, aby po asi půl kilometru, kdy prochází kopcem Baniska, vyústil opět u řeky Váh a pokračoval směrem na Vrútky. Pro zajímavost - když vlak projede tímto tunelem, čeká jej za chvíli další...
V masívu kopce Blaniska u Strečna byl v žulové hornině v roce 1888 proražen první tunel. Tehdy byla Košicko-Bohumínská trať jednokolejná. Byl dlouhý 524 metrů.
Byla to práce těžká a celá stavba tratě z Košic do Bohumína byla mimořádně náročná. Proto kromě tisíců nádeníků z nejbližšího okolí bylo povoláno i mnoho zkušených dělníků z Čech, Moravy a Německa, kteří již v minulosti železnici stavěli. Pomáhali jim italští dělníci, kteří byli odborníky na kamenické práce. eněz bylo dost a tak stavba rychle pokračovala.....A to i přesto, že práce byly prováděny pouze pomocí tažných zvířat a lidskýma rukama.
Provoz na trati ovšem vzrůstal a proto byl z kapacitních důvodů proražen druhý tunel. Bylo to v roce 1937 a vznikla tak dvojkolejná trať.
Právě u Strečna bylo potřeba vyřešit problém - kvůli rychlosti vlaků nemohla trasa kopírovat řeku Váh, která tvoří velký oblouk. Proto byla řeka přemostěna a následně proražen další tunel ve vzdálenosti 20 - 80 metrů od tunelu prvního. Tunelová trouba byla prodloužena 546 metrů.
Změnila se i silnice, která původně procházela přímo před ústím tunelu. Silniční Doprava byla závorami zdržována. Kvůli bezpečnosti a plynulosti silničního provozu bylo rozhodnuto, že silnice bude procházet nad tunely.
Tunely se razily tzv. rakouskou metodou. Rychlost prorážení štol se pohybovala okolo 0,5 - 4,5 metru za den. Žula byla prostě dosti tvrdá.
Do vypuknutí 2.světové války na tunelech nebyly provedeny žádné sanační práce, což svědčí o kvalitě práce našich předků.
Ovšem ustupující německá armáda tunel zatarasila a na 9 místech explozeni poškodila. Oba portály se sesuly a poškodily hlavní cestu nad portály. Po válce bylo z tunelu vyvezeno téměř 4000 m krychlových materiálu. Poté byl tunel opraven.
Další opravy proběhly v letech 1987 a 2001.
K tunelu a mostům se dostanete pěšky po polní cestě směrem na Starý Hrad Strečno. Dá se sem dostat i autem - není tu zákaz vjezdu. Od hradu Strečno je potřeba využít přívozu, který vás přepraví na druhý břeh - třeba i s autem.
Více o tomto přívozu se dozvíte v mém dalším příspěvku.
https://www.turistika.cz/mista/privoz-pod-hradem-strecno-kompa-strecno
Historické fotografie najdete zde :
http://www.rail.sk/skhist/tunely/180/11.htm