Loading...
Nizozemsko (7): Afsluitdijk – uzavírací protipovodňová hráz (04/2017)
Afsluitdijk je 32 km dlouhá uzavírací protipovodňová hráz na severu Nizozemska, spojující provincie Noord-Holland (Severní Holandsko) a Friesland (Frísko). Stavbou hráze se uzavřel mořský záliv Zuiderzee a oddělil se tak od Severního moře, resp. od Wadenzee (Vatové moře = pobřežní část Severního moře mezi Frískými ostrovy a pevninou Nizozemska, Německa a Dánska).
Zuiderzee kdysi v minulosti neexistovalo, nizozemská pevnina sahala až k fríským ostrovům. V 13. století se však po četných a silných bouřích moře dostalo do vnitrozemí a vytvořilo záliv, kterému dali obyvatelé název Zuiderzee (Jižní moře). Po staletí snili Nizozemci o vysušení Zuiderzee a získání půdy zpět. Oblast často ohrožovaly povodně. Myšlenka vybudování hráze přišla už v 17. století, ale nebyly vyvinuty takové stavební postupy, aby se mohla realizovat. V roce 1916 způsobila kombinace bouře na moři a obrovského nárůstu vody z řeky IJssel v této oblasti ničivou povodeň. To urychlilo rozhodnutí o stavbě hráze.
Projekt vypracoval nizozemský inženýr Cornelis Lely, který byl zároveň schopným politikem a uměl stavbu prosadit v parlamentu. Práce na stavbě hráze začaly v roce 1927 a dokončena byla v roce 1932. Voda v odděleném zálivu Zuiderzee se postupně naplnila sladkou vodou z řeky IJssel a záliv se stal sladkovodním jezerem, které bylo nazváno IJsselmeer. Pobřežním vesnicím tak se zánikem Zuidersee skončila éra rybolovu.
Afsluitdijk (Uzavírací hráz) se stal ikonou stálého boje Nizozemska s vodou. Má také obrovský dopravní význam, kdy propojil dvě, dříve hlubokým zálivem od sebe oddělené, nizozemské provincie dálnicí A7 vedoucí po hrázi. Projede tudy denně tisíce automobilů. Souběžně se silnicí vede cyklostezka. Na hrázi byla vytvořena také prostorová rezerva pro případnou budoucí železnici.
Přibližně uprostřed hráze je rozšířené místo – umělý ostrov, který vznikl při stavbě hráze. Nachází se zde osada Breezanddijk, kde byli po dobu budování hráze ubytováni dělníci, dnes snad s pouhými 4 obyvateli, a benzínová čerpací stanice. Asi 6 km od pobřeží provincie Severní Holandsko se na hrázi nachází další rozšířené místo, na kterém je na obou stranách dálnice parkoviště (zdarma), na jedné straně pak vyhlídková věž a kavárna, na druhé straně památník výstavby hráze. Obě strany jsou propojeny lávkou pro pěší nad dálnicí.
Památník je postaven v místě, kde se stavba hráze finálně uzavřela. Je tu socha stavitele Cornelise Lely a vypsány některé zajímavé údaje ze stavby tohoto veledíla. Rozhledna byla postavena v roce 1933 a rekonstruována v letech 2006 - 2007. Poskytuje krásný výhled na hráz a obě vodní plochy – vnitřní IJsselmeer a "venkovní" Waddenzee. Foukal tu opravdu silný vítr a tak jsme na rozhledně vydrželi jen chvilku. V 18 hod. večer ji zavírali, vstup byl zdarma.
V současné době již hráz úplně nesplňuje požadavky na ochranu před povodněmi. Proto stát plánuje její posílení a do komplexu šachet se instalují silnější pumpy, aby bylo možné v případě potřeby vyčerpat přebytečnou vodu z IJsselmeer do Waddenzee. Nová čerpací stanice Afsluitdijk bude největší v Evropě.
V roce 1976 byla v oblasti IJsselmeer dokončena další uzavírací hráz mezi městy Enkhuizen a Lelystad (nové město na vysušené půdě v provincii Flevoland, pojmenováno podle stavitele Cornelise Lelyho). Z jezera IJsselmeer se tak oddělilo další jezero, které dostalo název Markermeer. Od dalšího vysoušení dna pro účely osídlení a získání zemědělské půdy však bylo prozatím upuštěno.
Rijkswaterstaat.nl
Text: Alexandra Prejdová
Fotografie: Jan Prejda
Všechny články z naší cesty do Nizozemska jsou zde: