Loading...
Turistické cíle • Ostatní • Zajímavost
Překrásnou krajinu Jižního Valašska poblíž hranic se Slovenskem lze obdivovat z okna auta, ze sedla bicyklu nebo pěšmo. Zajímavý úhel pohledu na krásy Bílých Karpat ale nabízí též pozorování z oken vlaku při jízdě tratí z Bylnice do Horního Lidče. Svoji cestu vlakem začínáme nástupem do lokálky na větším nádraží v Bylnici. Prochází tudy hlavní trať Brno - Trenčanská Teplá. Od železniční stanice v Bylnici lze pozorovat vstup do nedalekého Vlárského průsmyku, kudy se řeka Vlára zároveň se silnicí a kolejemi prodírá skrze hlavní hřeben Bílých Karpat na Slovensko. Než se vlak rozjede po své asi 18 km dlouhé trati do cílové stanice, řekněme si něco o stavbě této železnice: Stavba byla zahájena v roce 1923, měla za úkol spojit město Vsetín s Vlárskou dráhou a umožnila zdejším chudým obyvatelům na pět let vítané finanční přilepšení. Byla prováděna bez těžkých strojů - veškeré práce se prováděly jen za pomoci lidských rukou, ale chudí Valaši byli rádi i za tuto těžkou a slabě placenou práci. Prokopávaly se dlouhé zářezy, stavěly vysoké náspy a nadjezdy a byly zde též zbudovány dva tunely. Po pěti letech bylo dílo úspěšně dokončeno. Toto spojení mělo pro chudý kraj veliký význam, protože až do té doby se všude cestovalo pěšky anebo na "žebřiňáku"...
Výpravčí píská a dává znamení k odjezdu vlaku. My pokud možno zaujmeme pozice na levé straně po směru jízdy - budeme mít odsud při naší cestě nejhezčí výhled! Z Bylnice se napřed vracíme po trati směrem k Brnu, když ale kola vlaku zabubnují po ocelovém mostě, vidíme, že ty mosty jsou tu dva a my se prudce odvracíme od hlavní trati. Vlak stoupá pravotočivým zářezem a pak náhle vjíždíme na vysoký nadjezd a nám se otevře překrásné panoráma města Brumova - Bylnice, tedy napřed jeho bylnické části - nad městem se zdvíhá vysoké pásmo Bílých Karpat, kterým v této oblasti vévodí nejvyšší hora Holý vrch (835 m). Dalším zářezem a levotočivou zatáčkou se dostaneme vysoko nad údolí říčky Brumovky a vlevo se nám postupně otevírají pohledy na sídliště, řadové domky a nové centrum města s kulturním domem, Zimním stadionem a hřišti a nepřehlédnutelným komplexem budov jedné z největších škol v naší republice. Pak už se rychle blížíme k vlastnímu centru Brumova, kde nás při pohledu z okna zaujmou hlavně zříceniny Brumovského hradu, starobylých budov pivovaru pod ním a krásné panoráma hřebenů a hor. Patří horské skupině Hložce, která je od hlavního hřebene Bílých Karpat oddělena hlubokým údolím, nad kterým budeme vysoko ve svahu dále projíždět...
Předtím ale stavíme na zastávce Brumov střed, projedeme kolem kostela, na několik chvil můžeme z vysokého náspu obdivovat jiný pohled na hrad a městské centrum . Pak už se ale se zahoukáním noříme do 250 m dlouhého brumovského tunelu a vysoko ve svahu projíždíme nad poslední městskou čtvrtí na brumovské nádraží. Jen o 1 km dál míjíme zastávku v Návojné, která je jediným nástupním místem pro lidi z obcí Návojná, Nedašov a Nedašova Lhota, skrývající se v kotlině Závrší. V tomto koutě nalezneme množství zachovaných svérázných staveb lidové architektury,dosud se tu udržují tradice a zvyky - (např. "fašanky" - masopust aj.) - a vy se tu můžete setkat s opravdu svéráznými obyvateli!
Vlak se rozjíždí do levotočivé zatáčky a vjíždí do Klobuckého tunelu, který je 888 m dlouhý. Vynoříme se vysoko nad údolím s posledními domky města Brumova - Bylnice a pak už kopírujeme svahy hor. Chvílemi se nám nabízejí krásné pohledy na mohutný masív hory Matky a dolů do údolí, pak přejedeme po dlouhém mostě nad silničkou vedoucí k rekreačnímu středisku Královec. Naproti u hlavní silnice zahlédneme restauraci Koliba a pak už sledujeme svahy Jeleňovské s horským hotelem a lyžařskými vleky. Kola vlaku zarachotí o další dlouhý most, kterým ve výšce překleneme další údolíčko, pak přes skalnatý zářez a před námi se objeví nádherné panoráma města Valašských Klobouk. Jeho historické centrum s náměstím, radnicí, kostelem a budovou gymnázia se vypíná vysoko ve svahu protilehlého kopce. To už ale po rovině dojíždíme na zdejší nádraží, u kterého bychom nalezli i hotel.
Další trasa už bez stoupání a zatáček přes zajímavý Poteč do Valašských Příkaz. Nalevo nad údolím už vidíme nižší kopečky a ploché hřebeny, které jsou podhůřím Vizovických vrchů. Nad Valašskými Příkazy náš vlak nabere poslední "zbytky sil" a začíná stoupat do táhlého kopce, v jehož sedle se zářezem dostáváme do rozlehlé obce Horní Lideč. Našim zrakům se dostane pohledu na hlavní pásmo Vizovických vrchů s atraktivními Čertovými skalami, Po vysokých náspech a mostech projíždíme nad středem obce a pak se napojujeme na trať Hranice - Půchov a přijíždíme na velké nádraží v Horním Lidči.
(Nezbývá mi než doufat, že se Vám cesta tímto zapadlým, ale překrásným koutem Moravy líbila a ...náš vlak zde svou jízdu končí, vystupte si prosím!)