Loading...
Odry jsou příjemným městem se zajímavým historickým centrem. Největší dominantou zde býval zámek, ale ten byl po velkém požáru za socialismu odstřelen a na první místo v žebříčku se vyhoupla starší a daleko cennější stavba – farní kostel svatého Bartoloměje. Od rynku uvidíte jen špici jeho věže, daleko hezčí pohled na něj se vám otevře, pokud projdete pod náměstím parkem a spatříte jej čnící se vysoko nad zachovalou částí městských hradeb.
První zpráva o něm se v análech objevuje už z roku 1373. To zde tehdy ale stával jen malý gotický dřevěný kostelík a fara. Nesloužil vždy jen katolíkům, ale od čtvrtiny šestnáctého století v něm téměř sto let kázali protestanští pastoři. Samozřejmě se svolením rovněž protestanské vrchnosti, jakou tehdy byli páni ze Zvole a Šebora Pražmy z Bílkova, jehož ostatky spočívají v hrobce pod hlavním oltářem.
Ve třicetileté válce byla fara spolu s kostelem velmi poškozena a po provizorní opravě místní zatoužili po kostelní lodi zděné, celokamenné, což se podařilo splnit až roku 1691. V osmnáctém století se zjistilo, že je kostel pro věřící malý, neboť se při mších všichni nedostanou dovnitř. Proto byla přistavena loď vedlejší (kaple) zasvěcená sv.Janu Nepomuckému... a aby byl kostel z hlediska architektury v rovnováze, ještě do konce století vznikla i druhá boční loď, rovněž kaple, zasvěcená tentokrát svatému Valentinovi.
Jak šel čas, kostel postihly další požáry, opravy i slohové přestavby a dnes návštěvník zvenčí zří pozdněbarokní kostel s věží, v níž se ukrývá druhý nejstarší zvon na Moravě z roku 1374 a vedle stojící klasicistní faru.
Před vstupem do chrámu zaujmou dva kříže, a pak už je možno se z otevřené předsíně kochat pohledem do překrásného interiéru. Hlavní oltář zdobí podobizna svatého Bartoloměje, jemuž byl chrám zasvěcen. Na těch vedlejších vidno svatou Matku Annu a sv.Jana Křtitele. Přední oltáře v bočních lodích (kaplích) krášlí portréty již zmiňovaných svatých. Autorem obrazů je Robert Hanzel z Nového Jičína a Martin Lux z Opavy. Na jejich opravách i další výzdobě se po letech podíleli malíři Alois Heinz z Oder a Josef Kessler z Vídně.
Díky faráři Bardutzkému byl chrám ještě před koncem „století páry“ obohacen několika skvostnými sochami a obyčejná okenní skla nahrazena barevnými vitrážemi.
Dnes se jedná na první pohled o dobře udržovanou památku, která je ozdobou města Odry.