Loading...
V době uvedení lávky do provozu Evropská unie ještě nebyla vnímána jako byrokratický moloch, ale jak příležitost, jak urychlit návrat naší země zpět mezi vyspělé (nebo vyspělejší) ekonomiky. Nicméně vysvětlení původního názvu Lávka Unie prý vůbec nesouvisí s bývalým EHS, ale mělo být poukazovat na sepětí Moravské a Slezské Ostravy. No poněkud záhadná konstrukce (myslím názvoslovně).
Příhradová železná konstrukce, zavěšená na ocelových lanech, napjatých přes nosné pylony na pravém břehu Ostravice už tak záhadná není. Nachází se vlastně těsně pod soutokem Ostravice s Lučinou a protože přibližuje pěším (a cyklistům) přístup z moravské části města k Slezsko-Ostravskému hradu, říká se jí Hradní lávka, takže na ten unijní název se jaksi zapomnělo.
Ocelová konstrukce není zcela zánovní, v podstatě se původně jednalo o průmyslový most pro chemické potrubí. Překlenoval Odru v areálu dolu Jan Šverma do roku 2003. To znamená, že by se dal najít o nějakých 4–5 km směrem na západ mezi Mariánskými Horami a Hošťálkovicemi. Důl Jan Šverma byl prvním utlumeným dolem v Ostravě po roce 1989.
Vcelku kvalitní konstrukce byla zrepasována a umístěna tak, aby spojovala téměř nejkratším směrem areál u Černé louky s hradem ve Slezské Ostravě.
Stavbu zainvestovaly Ostravské výstavy a.s., úpravu navrhlo Projekstudio, David Kotek. Generálním projektantem pak fa PPS KANIA, statiku garantoval Josef Lukáš.
Záměrem projektu bylo situovat osu mostu tak, aby vedla od věží Baziliky Božského Spasitele na věž Slezsko-Ostravského hradu. Lávka je řešená jako bezbariérová, původně byla na konstrukci umístěná dřevěná mostovka, dnes je místo ní pohodlnější plastový rošt z ocelovou výztuhou. Část mostovky je tvořena plechovými pásy (2015). Pro veřejnost byla lávka otevřena 14. května 2004. To bylo při příležitosti otevření zrekonstruovaného hradního areálu, původní název byl opuštěn v roce 2007.
Podle aktuálního sdělení jsou lávky Ostravě bezpečné a pád nehrozí. Výška lávky je navržena v úrovni 1 m nad stoletou vodou.