Loading...
Turistické cíle • Památky a muzea • Dům, budova
Nejvýraznější stavbou náměstí Piazza dei Cavalieri v Pise je monumentální Rytířský palác neboli Karavana. Od roku 1846 je to sice „jen“ školní budova, hostící univerzitní Scuola Normale Superiore, ale ve skutečnosti před sebou máme monumentální palác z počátku II. poloviny 16. století, jehož součástí jsou i dnes fragmenty původní středověké stavby, pocházející z roku 1286. Konkrétně byl současný palác postaven v letech 1562 až 1564, ale stále ještě můžeme v jeho postranních částech vidět zbytky starších věžovitých domů, jejichž přestavbou vlastně vzniknul. Autorem dnešní podoby Rytířského paláce je navíc Giorgio Vasari, geniální renesanční umělec, který se proslavil jako architekt, malíř, kunsthistorik a životopisec nejvýznamnějších umělců své doby.
Jméno Karavana dostal palác podle tříletého výcviku, během kterého se zdejší rekruti učili nakládat se zbraněmi tak, aby se stali dokonalou součástí řady – a tedy karavany – která bude bojovat proti Turkům ve Středomoří a po vzoru husitské vozové hradby bude odolávat nájezdům tamních „nevěřících pirátů“. Samotné slovo však pochází z perštiny a údajně znamená současně něco jako výlet i cesta do společnosti. Palácová budova tehdy byla sídlem vysoké školy pro Rytíře sv. Štěpána i významnou vojenskou a klášterní institucí. Palác je i nyní školní budovou, ve které sédlí od roku 1934 kanceláře ředitelství školy, kabinety učitelů i výzkumných pracovníků a také historický archiv.
Vraťme se však k podobě paláce, který bývá označován za symbol symetrické harmonie. Vasari se soustředil na takřka středověké průčelí budovy, které bohatě vyzdobil jak sochařsky, tak malířsky. Sgrafitová výzdoba, kterou Vasari navrhl, byla zaměřena zejména na alegorické postavy a znamení zvěrokruhu a vytvořili ji v letech 1564 až 1566 Tommaso Battista del Verrocchio a Alessandro Forzori. V průběhu 19. a 20. století byly sgrafita obnovena. Součástí průčelí byly také niky s bustami toskánských velkovévodů a nadvchodové erby Medicejů i svatoštěpánských rytířů, lemované alegoriemi Víry a Spravedlnosti od Stoldo Lorenziho a z roku 1563. Další výzdobu vytvořil o rok později Giovanni Fancelli. Galerie Medicejů vznikla ve třech etapách a vytvořili ji tři různí umělci: Cosimo I., Francesco I. a Ferdinando I. jsou dílem Ridolfo Sirigattiho z let 1590 až 1596, Cosima II. vytvořil v roce 1633 Pietro Tacca a Ferdinanda II. a Cosima III. Giovan Battista Foggini v letech 1681 až 1718.
Mramorové neoklasicistní schodiště před palácem vytvořil v letech 1819 až 1821 Giuseppe Marchelli, který nahradil schodiště původní a menší. Před palácem se nachází také socha Cosima I. Medicejského, kterou vytvořil v roce 1596 manýristický sochař Pietro Francavilla. Současnou podobu zadního traktu budovy vytvořil Giovanni Girometti v letech 1926 až 1930. Uvnitř paláce se nachází místnosti s freskami, štukovou výzdobou a díly italských renesančně-manýristických malířů (Francesco del Brina, Giovan Battista Naldini a Carlo Portelli). Nejvýznamněkšími místnostmi paláce jsou reprezentační Modrý sál, Erbovní sál a Převorský sál.