Pozoruhodný most v Libni
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Technická památka
Betonová technická památka v Libni.
V Libni je již přes sto let velmi intenzivně využívaná jedna technická památka. Je jím klenutý betonový můstek přes Rokytku, po kterém je běžný silniční provoz a jezdí těžké pražské tramvaje. Most je součást ulice Zenklova, mezi Elsnicovým náměstím a náměstím Dr. Václava Holého. Most je vidět prakticky jen z jedné strany, protože na Elsnicově náměstí je Rokytka zakryta menším parčíkem.
V době stavby byla Libeň samostatnou obcí. Mosty se stavěly buď zděné z cihel, nebo nýtované železné. Pozoruhodné je proto, že dali představitelé Libně přednost betonové konstrukci. Můstek má jedinou betonovou klenbu s rozpětím 13,30 m a vzepětím 2,75 m, o tloušťce 0,95 m. Byl postaven během 35 dnů bez mechanizace, včetně výkopů a betonáže. Prakticky bez údržby snáší namáhání větší, než se tenkrát mohlo uvažovat. Je obdivuhodné, že je tehdejší betonová konstrukce stále pevná, i když ještě nebyly takové znalosti o betonáži. Výjimečnost stavby připomíná nenápadná litinová pamětní deska, která je zasazena na zábradlí mostu. Na desce je nápis: „První betonový most silniční v Čechách. Na max. zatížení pohyblivé 1000 kg/m2 projektoval a v 35 dnech vystavěl Ingenieur Antonín Los, ingenieur, stavitel a geometr. 28.09.1896“.
Osobně se skláním před umem i průkopnictvím málo známého stavitele ing. Lose.