Nová libeňská synagoga v Praze
Udává se, že libeňská židovská čtvrť byla po staroměstském Josefově druhým nejvýznamnějším židovským osídlením na území dnešního hlavního města Prahy. Vznikla kolem roku 1746, kdy císařovna Marie Terezie vypověděla Židy z Prahy a vykázala jim stálé bydliště v nizko položené Libni, jež díky své poloze trpěla častými povodněmi. Nacházela se přibližně v místech současných ulic Voctářovy, Koželužské, Vojanovy a zaniklých ulic Jirchářské a Kožní. Jak tehdy Libeň vypadala, tak to nám ukazuje I. vojenské mapování z let 1764-1768 a jeho rektifikace z let 1780-1783 (viz http://oldmaps.geolab.cz/map_viewer.pl?lang=cs&map_root=1vm&map_region=ce&map_list=c107). Nedlouho poté byl sice vypovídací příkaz zrušen, ale mnozí osídlenci se již do Prahy nevrátili a zůstali v Libni, kde bychom koncem 18. století napočítali 126 židovských rodin.
Jakýmsi centrem libeňského židovského ghetta, jež tu nemělo na růžích zrovna ustláno, se stala právě Koželužská ulice, v jejímž středu vyrostla již roku 1592 stará synagoga, o níž se začala v 19. století šířit řada legend, z nichž nejzajímavější je ta, v níž se tvrdí, že stála již v době kněžny Libuše, která dala v Libni vystavět hrádek a povolila, aby se v jeho podhradí usadilo 10 židovských rodin. Pověst pěkná, ale ani zbla na ní pravdy, protože libeňské Židovské město se objevuje na scéně až v roce 1595 pod jménem Judendorf a roku 1656 mu byla udělena Janem hrabětem Hartvíkem z Nostitz-Rienecku (viz https://www.historickaslechta.cz/osobnosti/nostitz-rieneck-jan-hartvik-1610-†-1683-tento/) privilegia, jejichž konec přineslo až období po revolučním roce 1848, kdy byl dosavadní vládní a zákonodárný systém velice pozměněn. Jeho rozsah nám dokládá indikační skica stabilního katastru z roku 1841 (viz https://ags.cuzk.cz/archiv/openmap.html?typ=skicic&idrastru=KRM221018410) a jeho reambulace z roku 1879 (viz https://ags.cuzk.cz/archiv/openmap.html?typ=omc&idrastru=B2_a_4C_5751_6), k čemuž dodejme, že Tóra ze staré synagogy byla vystavena v roce 1791 na jedné z libeňských slavobrán při korunovaci císaře Leopolda II. na českého krále.
Kvůli častým povodním, zejména v letech 1764, 1785 a 1824 se však začalo uvažovat o jejím zbourání a vystavění nové, která by se nacházela v příhodnější lokalitě. Nešlo jen o již zmíněné povodně, ale také o vysokou vlhkost objektu kvůli spodní vodě, jež způsobovala plísně a další problémy, a to včetně až zatuchlého zápachu. První tyto nápady se objevily v roce 1845, kdy přišla další velká povodeň, která však ničila i jinde, neboť tehdy stoupla hladina o více než 5 m nad normál a jen ze 1 778 domů Starého Města, Židovského města a Malé Strany zatopila 785 domů a podobně tomu bylo přímo v Libni, přičemž nejhůře dopadli právě místní Židé. Jak to tam tehdy vypadalo, tak to si můžeme domyslet podle litografie „Povodeň v Praze roku 1845 v židovském ghettu“, jíž vydal tiskem V. Wach a jde o nejstarší známé vyobrazení zatopeného pražského Židovského Města na pravém pražském břehu řeky Vltavy, případně z toho, co o povodni napsal P. Václav Krolmus a Karolina Světlá. Ale na představu nám může stačit i zmínka Ing. V. Plenknera: „V Libni stála voda výše nežli roku 1784, tak že mnoho domků bylo až pod střechu ve vodě, 3 domy se sbořily, několik jich bylo na spadnutí, mezi nimi: Synagoga, ženské lázně, obecní dům atd.“
Po nějakou dobu trvajících jednání došlo k položení základního kamene nové synagogy, k němuž došlo 23. listopadu 1846 za účasti arcivévody Štěpána Františka Viktora Habsbursko-Lotrinského (viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Nová_synagoga_(Libeň)), který tu byl z titulu svého úřadu, protože v letech 1843-1847 působil jako místodržící v Čechách. Stavba se však později protahovala a nešlo jen o finanční stránku věci, i když ta byla nejdůležitější. Svému účelu pak byla odevzdána až v roce 1858, aby o 4 roky později byla její stará předchůdkyně, od jejíž v roce 1848 zahájené rekonstrukce bylo upuštěno, zbořena. Nebýt však továrníka Leopolda Dormitzera (již roku 1830 zřídil v Holešovicích prosperující tiskárnu vlny, občas mylně řazenou do roku 1822, což se možná dělo kvůli tomu, že v roce 1832 se přesunul do nově zakoupeného Arnoštova dvora v Holešovicích, přičemž začínal nejprve ve šmelcovně ve Zlatnické ulici a později v místnostech u pivovaru v Bubnech), tak by možná ani nestála, případně by její budování trvalo ještě déle. Navíc zde neměla stát pouze synagoga, ale i špitál a škola. Dochoval se dokonce jejich rozpočet, v němž nalezneme to, že sama synagoga měla vyjít na 7 369 zlatých a 53 krejcarů, škola na 6 543 zlatých a 2 krejcary a špitál na 3 461 zlatých a 51 krejcarů.
Vznikla tak novorománská trojlodní stavba se sedlovou střechou s orientálními a eklektickými prvky, jejíž trojosé průčelí vybíhá do trojúhelného štítu a vstup v podobě trojarkády ho mírně předstupuje, přičemž z každé strany se nachází jedno půlkruhově zakončené okno. Nad vstupem se nachází trojice půlkruhem zakončených oken, z nichž středové je větší a má dekorativní výplň. Nad ním je navíc umístěno reliéfní vyobrazení Mojžíšových knih s desaterem a hvězdou ve vrcholu. Východní průčelí se však od předem zmíněného západního průčelí liší, neboť zde nalezneme pouze menší kruhové okno, členěné štukovou šesticípou hvězdou a barevnými skleněnými výplněmi. Fasáda se 2 řadami oken po 5 kusech v záklencích se šambránami je pak členěna lizénovými rámy. Zde však musíme uvést to, že původní fasáda měla mnohem bohatší a výraznější štukovou výzdobu, stejně tak bylo bohatší lemování oken, ale 20. století přineslo současný stav objektu.
Za vstupní předsíní s rituálním židovským umyvadlem kijorem po levé straně a se dvojicí vstupů na 2 protilehlá vřetenová schodiště na galerii je situován vchod do hlavní části synagogy. Sálové trojlodí bazilikální podoby je zaklenuté křížovou klenbou a členěné obloukovou arkádou, nesoucí emporu po celé délce boční lodi. Arkádové i emporové hranolové sloupoví (vždy po 5 kusech) s rostlinným ornamentem zdobenými hlavicemi je obloženo umělým mramorem. K pilířům jsou přisazeny pilastry vysokého řádu, jež mají společné hlavice s arkádami empory. Nad arkádami je navíc obloučkový vlys, čelo arkád má zábradlí vyplněné poli s geometrickým glazovaným ornamentem. Před východní zdí je monumentální portálová oltářní stěna s arabizující ornamentikou a na západní stěně je situována kruchta. Řady lavic jsou pak orientovány k východu, kde je umístěna bima, což je jakýsi vyvýšený stupínek, na němž tradičně stává pultík ke čtení z Tóry, jemuž se říká šulchan (nebyl zachován). Vedle se pak nachází dřevěný svatostánek pro uložení svitků Tóry (viz https://rg-encyklopedie.soc.cas.cz/index.php/svatostánek_(JKI-J)), jehož tenké postranní sloupky nesou půlkruhově zakončený nástavec se zlaceným hebrejským nápisem a Davidovou hvězdou ve středu. Pod nimi je série zlacených reliéfních symbolů, jež mají připomínat původní Šalomounův chrám v Jeruzalémě.
Zdejší Židé, kterých bylo roku 1890 386 ze 12 536 libeňských obyvatel, se zde modlili až do německé okupace, kdy byli deportováni do koncentračních táborů, odkud se většina z nich nevrátila. V roce 1941 došlo k uzavření synagogy a budova začala sloužit jako sklad židovských konfiskátů (zejména nábytku), což se nezměnilo ani po osvobození, protože se židovská obec v Libni neobnovila a synagoga jako arizovaný majetek zůstal v rukou státu. Stavba tak začala chátrat a skladovalo se zde ovoce a později kulisy Divadla S. K. Neumanna (dnes Divadlo pod Palmovkou), což se projevilo tím, že se v synagoze často pohyboval spisovatel Bohumil Hrabal, když v 50. letech 20. století působil jako kulisák. Do počátku 70. let 20. století tu tak probíhaly literárně-filozofické debaty a výtvarné seance, které měla na svědomí trojice bohémů-outsiderů: již zmíněného Bohumila Hrabala alias Doktora, explosionalistického grafika a malíře Vladimíra Boudníka a filozofa Egona Bondyho.
V souvislosti s výstavbou stanice metra Palmovka měla být synagoga v roce 1989 zbořena, díky sametové revoluci však byl demoliční výměr zrušen. Měla tak štěstí na rozdíl od původního rabínátu, jenž byl zbourán v souvislosti s výstavbou nedalekého autobusového nádraží ČSAD. Počátkem 90. let 20. století došlo k jejímu vyklizení, když došlo k jejímu navrácení pražské židovské obci a občasně se v ní konaly různé kulturní akce. Prošla též důkladnou rekonstrukcí, ale byla také terčem vandalských útoků. Zmiňme to, že roku 1996 bylo její průčelí i zdi zhanobeno nacistickými hesly a symboly. 14. června 1991 byl podán návrh na její památkovou ochranu, což se stalo 29. listopadu 1993 (viz https://pamatkovykatalog.cz/nova-libenska-synagoga-15065568). V roce 1995 začalo užívat synagogu Sdružení SERPENS, jež zde pořádalo řadu výtvarných, divadelních i hudebních akcí a vzájemně propojovalo všechny obory umělecké činnosti. Roku 2023 se však dostalo do likvidace.
Dnes je tedy synagoga jedním z posledních pozůstatků po libeňském židovském městě, k němuž se vztahovala řada pověstí, např. o čarodějném učiteli a rabínu Lazarovi. Vedle ní jde ještě o dvojici domů v Koželužské ulici – dům U Horkých čp. 595, kde býval hostinec Adolfa Kohna a nyní je zde hrabalovská hospoda U Horkých (viz https://uhorkych.cz), a dům čp. 589 z 1. poloviny 18. století, na němž jsou zvláštní zesílené zdi, a to jako ochrana před častými povodněmi.
Jakýmsi centrem libeňského židovského ghetta, jež tu nemělo na růžích zrovna ustláno, se stala právě Koželužská ulice, v jejímž středu vyrostla již roku 1592 stará synagoga, o níž se začala v 19. století šířit řada legend, z nichž nejzajímavější je ta, v níž se tvrdí, že stála již v době kněžny Libuše, která dala v Libni vystavět hrádek a povolila, aby se v jeho podhradí usadilo 10 židovských rodin. Pověst pěkná, ale ani zbla na ní pravdy, protože libeňské Židovské město se objevuje na scéně až v roce 1595 pod jménem Judendorf a roku 1656 mu byla udělena Janem hrabětem Hartvíkem z Nostitz-Rienecku (viz https://www.historickaslechta.cz/osobnosti/nostitz-rieneck-jan-hartvik-1610-†-1683-tento/) privilegia, jejichž konec přineslo až období po revolučním roce 1848, kdy byl dosavadní vládní a zákonodárný systém velice pozměněn. Jeho rozsah nám dokládá indikační skica stabilního katastru z roku 1841 (viz https://ags.cuzk.cz/archiv/openmap.html?typ=skicic&idrastru=KRM221018410) a jeho reambulace z roku 1879 (viz https://ags.cuzk.cz/archiv/openmap.html?typ=omc&idrastru=B2_a_4C_5751_6), k čemuž dodejme, že Tóra ze staré synagogy byla vystavena v roce 1791 na jedné z libeňských slavobrán při korunovaci císaře Leopolda II. na českého krále.
Kvůli častým povodním, zejména v letech 1764, 1785 a 1824 se však začalo uvažovat o jejím zbourání a vystavění nové, která by se nacházela v příhodnější lokalitě. Nešlo jen o již zmíněné povodně, ale také o vysokou vlhkost objektu kvůli spodní vodě, jež způsobovala plísně a další problémy, a to včetně až zatuchlého zápachu. První tyto nápady se objevily v roce 1845, kdy přišla další velká povodeň, která však ničila i jinde, neboť tehdy stoupla hladina o více než 5 m nad normál a jen ze 1 778 domů Starého Města, Židovského města a Malé Strany zatopila 785 domů a podobně tomu bylo přímo v Libni, přičemž nejhůře dopadli právě místní Židé. Jak to tam tehdy vypadalo, tak to si můžeme domyslet podle litografie „Povodeň v Praze roku 1845 v židovském ghettu“, jíž vydal tiskem V. Wach a jde o nejstarší známé vyobrazení zatopeného pražského Židovského Města na pravém pražském břehu řeky Vltavy, případně z toho, co o povodni napsal P. Václav Krolmus a Karolina Světlá. Ale na představu nám může stačit i zmínka Ing. V. Plenknera: „V Libni stála voda výše nežli roku 1784, tak že mnoho domků bylo až pod střechu ve vodě, 3 domy se sbořily, několik jich bylo na spadnutí, mezi nimi: Synagoga, ženské lázně, obecní dům atd.“
Po nějakou dobu trvajících jednání došlo k položení základního kamene nové synagogy, k němuž došlo 23. listopadu 1846 za účasti arcivévody Štěpána Františka Viktora Habsbursko-Lotrinského (viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Nová_synagoga_(Libeň)), který tu byl z titulu svého úřadu, protože v letech 1843-1847 působil jako místodržící v Čechách. Stavba se však později protahovala a nešlo jen o finanční stránku věci, i když ta byla nejdůležitější. Svému účelu pak byla odevzdána až v roce 1858, aby o 4 roky později byla její stará předchůdkyně, od jejíž v roce 1848 zahájené rekonstrukce bylo upuštěno, zbořena. Nebýt však továrníka Leopolda Dormitzera (již roku 1830 zřídil v Holešovicích prosperující tiskárnu vlny, občas mylně řazenou do roku 1822, což se možná dělo kvůli tomu, že v roce 1832 se přesunul do nově zakoupeného Arnoštova dvora v Holešovicích, přičemž začínal nejprve ve šmelcovně ve Zlatnické ulici a později v místnostech u pivovaru v Bubnech), tak by možná ani nestála, případně by její budování trvalo ještě déle. Navíc zde neměla stát pouze synagoga, ale i špitál a škola. Dochoval se dokonce jejich rozpočet, v němž nalezneme to, že sama synagoga měla vyjít na 7 369 zlatých a 53 krejcarů, škola na 6 543 zlatých a 2 krejcary a špitál na 3 461 zlatých a 51 krejcarů.
Vznikla tak novorománská trojlodní stavba se sedlovou střechou s orientálními a eklektickými prvky, jejíž trojosé průčelí vybíhá do trojúhelného štítu a vstup v podobě trojarkády ho mírně předstupuje, přičemž z každé strany se nachází jedno půlkruhově zakončené okno. Nad vstupem se nachází trojice půlkruhem zakončených oken, z nichž středové je větší a má dekorativní výplň. Nad ním je navíc umístěno reliéfní vyobrazení Mojžíšových knih s desaterem a hvězdou ve vrcholu. Východní průčelí se však od předem zmíněného západního průčelí liší, neboť zde nalezneme pouze menší kruhové okno, členěné štukovou šesticípou hvězdou a barevnými skleněnými výplněmi. Fasáda se 2 řadami oken po 5 kusech v záklencích se šambránami je pak členěna lizénovými rámy. Zde však musíme uvést to, že původní fasáda měla mnohem bohatší a výraznější štukovou výzdobu, stejně tak bylo bohatší lemování oken, ale 20. století přineslo současný stav objektu.
Za vstupní předsíní s rituálním židovským umyvadlem kijorem po levé straně a se dvojicí vstupů na 2 protilehlá vřetenová schodiště na galerii je situován vchod do hlavní části synagogy. Sálové trojlodí bazilikální podoby je zaklenuté křížovou klenbou a členěné obloukovou arkádou, nesoucí emporu po celé délce boční lodi. Arkádové i emporové hranolové sloupoví (vždy po 5 kusech) s rostlinným ornamentem zdobenými hlavicemi je obloženo umělým mramorem. K pilířům jsou přisazeny pilastry vysokého řádu, jež mají společné hlavice s arkádami empory. Nad arkádami je navíc obloučkový vlys, čelo arkád má zábradlí vyplněné poli s geometrickým glazovaným ornamentem. Před východní zdí je monumentální portálová oltářní stěna s arabizující ornamentikou a na západní stěně je situována kruchta. Řady lavic jsou pak orientovány k východu, kde je umístěna bima, což je jakýsi vyvýšený stupínek, na němž tradičně stává pultík ke čtení z Tóry, jemuž se říká šulchan (nebyl zachován). Vedle se pak nachází dřevěný svatostánek pro uložení svitků Tóry (viz https://rg-encyklopedie.soc.cas.cz/index.php/svatostánek_(JKI-J)), jehož tenké postranní sloupky nesou půlkruhově zakončený nástavec se zlaceným hebrejským nápisem a Davidovou hvězdou ve středu. Pod nimi je série zlacených reliéfních symbolů, jež mají připomínat původní Šalomounův chrám v Jeruzalémě.
Zdejší Židé, kterých bylo roku 1890 386 ze 12 536 libeňských obyvatel, se zde modlili až do německé okupace, kdy byli deportováni do koncentračních táborů, odkud se většina z nich nevrátila. V roce 1941 došlo k uzavření synagogy a budova začala sloužit jako sklad židovských konfiskátů (zejména nábytku), což se nezměnilo ani po osvobození, protože se židovská obec v Libni neobnovila a synagoga jako arizovaný majetek zůstal v rukou státu. Stavba tak začala chátrat a skladovalo se zde ovoce a později kulisy Divadla S. K. Neumanna (dnes Divadlo pod Palmovkou), což se projevilo tím, že se v synagoze často pohyboval spisovatel Bohumil Hrabal, když v 50. letech 20. století působil jako kulisák. Do počátku 70. let 20. století tu tak probíhaly literárně-filozofické debaty a výtvarné seance, které měla na svědomí trojice bohémů-outsiderů: již zmíněného Bohumila Hrabala alias Doktora, explosionalistického grafika a malíře Vladimíra Boudníka a filozofa Egona Bondyho.
V souvislosti s výstavbou stanice metra Palmovka měla být synagoga v roce 1989 zbořena, díky sametové revoluci však byl demoliční výměr zrušen. Měla tak štěstí na rozdíl od původního rabínátu, jenž byl zbourán v souvislosti s výstavbou nedalekého autobusového nádraží ČSAD. Počátkem 90. let 20. století došlo k jejímu vyklizení, když došlo k jejímu navrácení pražské židovské obci a občasně se v ní konaly různé kulturní akce. Prošla též důkladnou rekonstrukcí, ale byla také terčem vandalských útoků. Zmiňme to, že roku 1996 bylo její průčelí i zdi zhanobeno nacistickými hesly a symboly. 14. června 1991 byl podán návrh na její památkovou ochranu, což se stalo 29. listopadu 1993 (viz https://pamatkovykatalog.cz/nova-libenska-synagoga-15065568). V roce 1995 začalo užívat synagogu Sdružení SERPENS, jež zde pořádalo řadu výtvarných, divadelních i hudebních akcí a vzájemně propojovalo všechny obory umělecké činnosti. Roku 2023 se však dostalo do likvidace.
Dnes je tedy synagoga jedním z posledních pozůstatků po libeňském židovském městě, k němuž se vztahovala řada pověstí, např. o čarodějném učiteli a rabínu Lazarovi. Vedle ní jde ještě o dvojici domů v Koželužské ulici – dům U Horkých čp. 595, kde býval hostinec Adolfa Kohna a nyní je zde hrabalovská hospoda U Horkých (viz https://uhorkych.cz), a dům čp. 589 z 1. poloviny 18. století, na němž jsou zvláštní zesílené zdi, a to jako ochrana před častými povodněmi.
GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor
(50.104, 14.474)
Poslední aktualizace: 27.1.2024
Vyhledání vlakového spojení na výlet
Byl jsem zde!
Zapamatovat
Příspěvky z okolí Nová libeňská synagoga v Praze
Centrum Nová Palmovka
Technická památka
Na Palmovce u křižovatky Sokolovská a Zenklova stojí rozestavěné monstrum. Je to Centrum Nová Palmovka, které má být dostavěné v březnu 2016. Dle dřívějšího vedení radnic…
0.3km
více »
Ideální boty do hor? Na ty dobré zapomenete hned jak se obujete
Tipy a novinky
Pokud na své nohy nemyslíte před túrou, budete na ně myslet celou cestu. Seznamte se s turistickou obuví Northfinder, abyste mohli kráčet krajinou bez obav, puc…
0.3km
více »
Kulturní památka Sluncová v Karlíně.
Zámeček
Dnešní zámeček Sluncová má svůj historický prapůvod ve viničné usedlosti z doby Karla IV. Tehdy byly zřizovány četné vinice na úpatí Vítkova v oblasti tehdejšího Špitálského pole, až k…
0.4km
více »
Libeňský plynojem
Technická památka
Libeňský plynojem je výrazná technická stavba blízko Palmovky. Stojí trochu stranou na menším vršku v parčíku, částečně zakrytá topoly a dnes i borovicemi.
Většina plynojemů je dnes válcová, kdy se víko zdvíhá po…
0.4km
více »
Pražská Palmovka a její palmy, resp. vinice
Městská část
Jako Palmovka se označuje zejména okolí stanice metra Palmovka, kde se sbíhají tramvajové trasy z Holešovic, Vysočan a Karlína. Palmovka je také názvem ulice a křižovatky v Praze-Libni, kde…
0.4km
více »
Co si pohlídat před podpisem cestovního pojištění
Tipy a novinky
Uzavření cestovního pojištění není nic složitého, co ovšem může situaci s pojištěním trochu zkomplikovat jsou informace ve smlouvě. Pojišťovny m…
0.5km
více »
Libeňská synagoga
Kostel
Libeňská synagoga (dnes též nazývaná Synagoga na Palmovce) stojí nedaleko stanice metra Palmovka. Již v šestnáctém století v Libni vznikla židovská čtvrť, která se značně rozšířila v polovině osmnáctého století,…
0.5km
více »
Martin na bílém koni 2022
Tipy a novinky
Kdo byl Sv. Martin? Římský voják, světec, biskup a poustevník .... Podle tradice přijíždí svatý Martin každý rok 11. listopadu na bílém koni a přináší nám začátek zimy. Zároveň v tento den na jeho…
0.5km
více »
Obelisk utonutých zákopníků v Praze – Karlíně
Drobné památky
Zajímavá budova Invalidovny, která se nachází v Praze – Karlíně, byla postavena v letech 1731-1737 podle projektu architekta Kiliána Ignáce Dietzenhofera, aby sloužila pro ubytování a k péči o válečné invalidy.
Př…
0.6km
více »
Málo známý výhled na Prahu od Krejcárku
Vyhlídka
Vyhlídka z mostu u Krejcárku
Prostor mezi Libní s Invalidovnou je oddělen od horní části Prahy na Krejcárku a Ohrady širokým kolejištěm tratě vedoucím na Hlavní nádraží …
0.6km
více »
Rohanský ostrov
Ostrov
Mezi Holešovicemi, Karlínem a Libeňským mostem leží Rohanský ostrov. Kdysi sahal až k Těšnovu. Teprve značnými terénními úpravami a navážkami v letech 1920-30…
0.6km
více »
Praha 8 - Karlín - Futurama Business Park
Dům, budova
Pri potulkách po Prahe 8 - Karlíne sme prišli k "hnedým budovám". Tie ako samotné by nás asi moc nezaujali, ale spolu s upraveným okolím tvorili veľmi pekný celok nazývaný Futurama Business Park, ako hlásala veľká…
0.6km
více »
Praha (Karlín) – Lilith na Fragmentu (David Černý)
Socha
Lilith bývá popisována jako démonická bytost i první žena, stvořená stejně jako Adam z prachu země. A také jako první feministka, protože prý odmítala při pohlavním styku s prvním mužem – jako jemu rovná – zaujímat polohu pod partnerem. V „našem“ případě se však jedná o gigantickou sochu kontroverzního umělce Davida Černého z roku 2022. Sám autor toto své dílo označuje za symbo…
0.7km
více »
Libeň - palác Svět
Technická památka
V Libni na Elsnicově náměstí, nedaleko Palmovky stojí palác Svět. V tomto domě bývala velká Restaurace a kavárna s terasou v prvním patře, v přízemí prostorný bufet a v suterénu vel…
0.7km
více »
Naučná stezka - Thomayerovy sady
Tipy na výlet
Na dnešní výlet jsme se vydali metrem ze stanice Palmovka, výstup z metra Divadlo pod Palmovkou odtud lze jet jednu stanici tramvají nebo dojít ten kousek pěšky, stále rovně až budete mít po pravé straně Libeňský …
0.8km
více »
Invalidovna
Dům, budova
Invalidovna je pozoruhodný barokní objekt původně postavený pro vysloužilé a zmrzačelé vojáky v letech 1731 - 37. Byla postavena z posmrtného odkazu florentského hraběte a polního podmaršálka Petra Strozziho ze …
0.8km
více »
Libeňský most - zbořit, nebo restaurovat
Most
V poslední době se opět rozvinuly spory o způsobu opravy zchátralého Libeňského mostu. Jeden názor je, že je most stavebně zajímavý, a měl by se opravit a zachovat jako jedinečná st…
0.8km
více »
Invalidovna v Praze – Karlíně
Zajímavost
Invalidovna, která měla sloužit pro ubytování a k péči o válečné invalidy, byla postaven v letech 1731-37 podle projektu architekta Kiliána Ignáce Dietzenhofera.
Když se člověk na tuto budovu podívá nebo ji zkusí …
0.8km
více »
Pomník Petra Strozziho před Invalidovnou v Praze – Karlíně
Pomník
Mramorová busta hraběte Petra Strozziho se nachází v Parku před budovou Invalidovny v Praze – Karlíně. Pomník, který byl slavnostně odhalen roku 1898, zhotovili podle modelu Mořice Černila z roku 1890 a jeho čtyřs…
0.8km
více »
Pozoruhodný most v Libni
Technická památka
Betonová technická památka v Libni.
V Libni je již přes sto let velmi intenzivně využívaná jedna technická památka. Je jím klenutý betonový můstek přes Rokytku, po které…
0.8km
více »
Libeň - dolní tok Rokytky
Říčka
Rokytka protéká také Libní
Rokytka pramení nedaleko Říčan jihozápadně od Tehovce. Je dlouhá 37,5km. Protéká několika rybníky, přírodní rezervací Mýto, u Nedvězí protéká přírodním parkem Rokytka. Potom nabírá vodu…
0.8km
více »
Libeňský zámek
Zámeček
Ústřední budovou staré Libně je zámek, k němuž přiléhá dvůr a park. Na jeho místě stávala kdysi gotická tvrz, z níž se zachovaly sklepy, přízemí jižního křídla a křídlo západní. Tvrz stála uprostřed osady Libeň,…
0.9km
více »
Karlín
Městská část
Karlín (Špitálsko, Zábransko, Karolinino údolí) je nejstarší pražské předměstí. V předhistorických dobách bylo toto území korytem vltavským, jak o tom svědčí geologický útvar půdy. Mohutný tok Vltavy tehdy omíla…
1.5km
více »
Praha - Holešovice
Městská část
Holešovice
Veletržní palác, Dukelských hrdinů 47.
Funkcionalistická stavba z let 1925-1928 podle projektu Oldřicha Tyla a Josefa Fuchse. Podle zadání se jednalo o veletržní centrum se dvěma výstavními paláci…
1.6km
více »
Praha - Žižkov
Městská část
Dnešní území Žižkova bylo v minulosti řídce osídlenou krajinou za hranicemi Prahy. Velkou změnu přineslo rozhodnutí císaře Karla IV. z 16. února 1358, aby stráně kolem Prahy v okruhu tří mílí byly posázeny vinic…
1.7km
více »
Praha je opravdu tak krásná....
Cestopisy
Naši slavnou, Matičku naši stověžatou, jsem nenavštívil dobře dvanáct let. Ne že bych na ní přímo zanevřel, ale spíše jsem se nedokázal vyrovnat s tou její novou tváří. Vždy jsem obdivoval její slavnostní háv, do …
1.8km
více »
Hlavní město Praha
Hlavní město
Praha je hlavní a současně největší město České republiky. Leží mírně na sever od středu Čech na řece Vltavě, uvnitř Středočeského kraje, jehož je správním centrem, ale jako samostatný kraj…
3.5km
více »
Staroměstské náměstí
Městská část
Staroměstské náměstí, nejstarší a nejvýznamnější náměstí historické Prahy, se formovalo již od 10. st. jako tržiště na křižovatce evropských obchodních cest. Bývala zde celnice (Ungelt), kde se odedávna proclívalo…
3.7km
více »
Praha
Hlavní město
Praha je hlavním a největším městem České republiky. Leží na řece Vltavě, která protéká městem, v délce 30 km. Z Prahy je vzdušnou čarou přibližně stejně daleko k Jaderskému a k Baltskému moři.
Praha je…
3.7km
více »