Rumburk – balustráda se sochami příbuzenstva Ježíše Krista před kapucínským klášterem
Příhraniční jedenáctitisícové město Rumburk nabízí svým návštěvníkům až překvapivě velké množství zajímavých historických památek. Jednou z nich je také soubor devíti kamenných plastik představujících příbuzenstvo Ježíše Krista, který je umístěn na balustrádě situované před vstupem do areálu někdejšího kapucínského kláštera.
Údajně tento pískovcový soubor vznikl v roce 1808 a je dílem (neo)klasicistním. Některé informační prameny se však přiklánějí spíše k pozdnímu baroku. Podle nich jsou sochy přibližně o století starší a jejich autorem je saský barokní sochař Jan František Biener(t) ze Schirgiswalde. Ten se proslavil především jako dvorní sochař dánského krále.
A jak už to tak bývá, pravda bude někde uprostře. Sochy totiž skutečně vytvořil na počátku 18. století Johann Franz Biener(t) a původně zdobily atiku Svaté chýše. V roce 1808 musely být – tehdy ještě polychromované - sochy sneseny z důvodu vážného poškození povětrnostními vlivy. Z původních 16 se jich ale dochovalo jen 7, další dvě se našly na konci 19. století.
Tím se ovšem vracíme k původnímu problému. Nikde se totiž neuvádí, jestli jsou současné sochy původními Biener(t)ovými originály (byť po výrazné úpravě a renovaci) nebo kopiemi ze zmíněného roku 1808. Jisté je jen to, že poslední velká rekonstrukce soch na balustrádě před rumburským kapucínským klášterem proběhla v letech 1983 až 1985.
A koho tedy tyto sochy představují? Na balustrádě stojí (zprava): Zachariáš (otec Jana Křtitele - starší muž s plnovousem, v rouchu s bohatě zřasenou draperií a držící v pravé ruce přitisknuté na hrudi list pergamenu), Alžběta (matka Jana Křtitele - stojí v kontrapostu, oděna v šatech a plášti s bohatě zřasenou draperií, v pravé ruce drží zavřenou velkou knihu, kterou si tiskne k boku), Anna (matka Panny Marie - starší žena stojící v kontrapostu, oděna v rouchu s bohatě zřasenou draperií, na pravé paži drží nahé malé dítě), Panna Marie (matka Ježíše – stojí v kontrapostu, oděna do šatu s bohatě zřasenou draperií, na ruce nese malého Ježíška), Josef (pěstoun Ježíše - muž ve středních letech, s upraveným plnovousem, oděný v rouchu se zřasenou draperií, stojící v kontrapostu a držící na levé ruce malého nahého Ježíška), Jáchym (otec Panny Marie - starší muž s bohatým plnovousem, oděný v rouchu se zřasenou draperií a opírající se pravou rukou o hůl), Jan Evangelista (bratranec Ježíše z matčiny strany – muž stojící v kontrapostu, s hlavou otočenou k nebesům, oděn v rouchu s bohatě zřasenou draperií, v obou rukách drží otevřenou knihu), Jakub Větší (bratranec Ježíše z matčiny strany - muž s krátkým upraveným vousem, oděný v šat se zřasenou draperií, stojící v kontrapostu, v levé ruce drží zavřenou knihu, pravici má položenou na hrudi) a Zebedeus (otec Jana Evangelisty a Jakuba Většího - postarší muž s vousem na prsa, oděný v roucho se zřasenou draperií a stojící v kontrapostu).
Chráněnou kulturní památkou se tyto sochy staly – jako součást areálu kapucínského kláštera - hned v květnu roku 1958.