Loading...
Poblíž kostela, tedy přesně za ním před moderní budovou zdravotního střediska trošku ukryt stojí kříž, můžeme říkat sloup s kalvárií. Kalvárie je poměrně často zobrazovaný výjev. Pro neznalé jde o skulpturu, která má znázorňovat situaci po Kristově popravě, tedy ukřižování. Po stranách tak stává Ježíšova matka, Panna Marie, jeden z apoštolů, sv. Jan a u paty kříže většinou lká Marie z Magdaly.
Tato situace možná zavdala i ke spekulacím o Ježíšově příbuzenstvu. Panna Marie jako matka je jasná, apoštol Jan (jinak též Evangelista), bývá považován za Kristova bratrance. No a jak to bylo–nebylo s Máří Magdalenou si může dychtivý čtenář něco přečíst v Šifře mistra Leonarda (nebo si pustiti film).
Samotné pojetí kříže ve Štítech vychází z ustáleného pojetí jiných podobných děl. Sousoší tvoří podstavec půdorysu kříže s tvarovanou čelní stranou. Pokračování tvoří dřík s volutami, na přední straně je reliéf klečící Máří Magdaleny zdobených festonovým baldachýnen. Na profilované římse je umístěna holubice Ducha Svatého. Po stranách kříže na rozšíření římse jsou postavy Panny Marie a sv. Jana. Panna Marie má lomící se ruce, sv. Jan si utírá slzy (míně obvyklá pozice). Pata kříže je zdobena výrazným květinovým dekorem a pásem pletence. Kříž s ozdobně zakončenými rameny nese tělo Krista. V popisu památky na ústředním seznamu je poněkud choulostivá zmínka aktuálního významu (psáno na podzim 2020). Doslovně se uvádí: „Figura Ukřižovaného má dynamicky pojatou roušku.“
Na zadní straně skulptury najdeme německý nápis „Errichtet von Joseph Schembera / Ehegattin Franciska gebohrne / Philip. / den 7. July 1808“. Tím pádem víme kdy sousoší vzniklo a kdo jej financoval.
Autor je zřejmě neznámý, ale patrně jde o kvalitního lidového autora (kameníka), který se inspiroval u tradičních podobných děl. Zejména v obličejích postav lze vypozorovat určitou naivitu ztvárnění.