Loading...
Turistické cíle • Města, obce, vesnice • Městská část
Výraznou část Strahova zabírají sportovní stadiony a studentské koleje. Jedná se o východní část Břevnova až nad svahy Smíchova, v těsném sousedství zahrad petřínských a Kinského; na pomezí s Hradčany se nachází slavná strahovská historická památka - rozlehlý Klášter. Dopravu ke Klášteru zajišťuje tramvajová linka 22 od Malostranské se zastávkou Pohořelec, do horní části Strahova je také možné přijít od tramvaje, a to nejlépe ze zastávky Malovanka, přímo ke stadionu však jezdí autobusové linky od stanic metra B Karlovo náměstí, Anděl, Jinonice a metra A Dejvická; nejzajímavější jsou linky končící zde na ústřední horní zastávce Stadion Strahov: linka 176 je asi nejlepší linkou pro cestu na Strahov z centra - začíná na Karlově náměstí jezdíc přes Smíchov a serpentýnami v oblasti Hřebenek vzhůru ke stadionu; 143 je linka určená především pro studenty dojíždějící ze zdejších kolejí do univerzitního areálu v Dejvicích, není provozována o školních prázdninách a jako jediná v pravidelném provozu končí na Dejvické místo u vstupů do metra v ulici Šolínově, tedy blíže školních budov, neobvyklé na ní je, že i přes své provozní období je provozována kloubovými autobusy a ty bývají alespoň v některých obdobích velmi naplněny. Po nedávné reformě nočního provozu získal Strahov Dopravu v nočních hodinách zajišťovanou linkou 510 směřující k letišti Ruzyně; s touto změnou konečně vzniklo přímé noční spojení z letiště do centra města, navíc je linka 510 vedena mimo jiné i po trase linky 176, která již předtím končila svůj provoz až v 1:30, její poslední spoje tak mohly být nahrazeny noční linkou; 510 od stadionu pokračuje ulicí Atletickou k televizní věži a dále po lince 191 na Petřiny, kde se napojuje na denní linku 179, po jejíž trase již dříve jezdila k letišti. Kromě zmíněných možností se lze na Strahov dostat i lanovou drahou z Újezda do zastávky Petřín. Asi vůbec největší dopravní pozoruhodností Strahova však není vedení autobusových linek, ale vesměs nepoužívané tramvajové tratě; kvůli přepravní poptávce v době spartakiád, případně i jiných velkých akcí, byla vybudována dvě vysokokapacitní tramvajová obratiště Dlabačov a Královka, a k tomu tratě v ulicích Myslbekově a Keplerově spojuje ulicí Hládkov jednosměrná spojka (navíc proti směru, jímž tuto ulici projíždějí auta), jejímž jediným očekávetelným účelem je otočení tramvajových spojů neveševších se na obě tramvajová obratiště, možná by tudy jezdily tramvaje ukončené na Královce pro zjednodušení výjezdu z obratiště Dlabačov, ale to je jen spekulace; faktem je, že obě obratiště i jednosměrná spojka uličkou Hládkov v sousedství Strahova stojí; po přisloučení linky 23 do 22 zmizela linka otáčevší se v pravidelném provozu na Královce (v obratišti nestavěla, proto se její konečná jmenovala Malovanka), takže obě tříkolejová obratiště jsou jen příležitostná a nevím o tom, že by byla v posledních letech využita, než při výluce nebo pro linku 23. Přitom se jedná o nádherné dopravní stavby, vybavené nadchody k nástupištím a dalšími prvky, které prakticky nejsou udržovány, chátrající schody - alespoň na Dlabačově - jsou uzavřeny pletivem... Tím, co byste ze Strahova měli navštívit jako první, je samozřejmě Strahovské nádvoří v areálu kláštera, na něž vedou cesty z Úvozu, průchodem z Pohořelce nebo kolem kostelíka sv. Rocha z ulice Dlabačov; ani horní část Strahova však není nezajímavá. Ohromný Velký strahovský stadion široký 300 m a dlouhý přes 400 m je bohužel v zanedbaném stavu; přesto je pohled na něj naprosto impozantní. Prostor před stadionem zabírá vyhlídková terasa s vyústěním vzduchotechniky ze Strahovského tunelu vedoucího hluboko pod povrchem.
Text je přejatý z Průvodce k průvodci I - https://www.turistika.cz/cestopisy/show/pruvodce-k-pruvodci-i-okoli-prahy.html.