Loading...
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Technická památka
Železniční trať z Červené skaly do Margecan musí na úseku 12 km překonat výškový rozdíl 170 m. Pro obdivovatele smělých železičních staveb je zde bezesporu nejzajímavější část u obce Telgárt. Zde spirálovou smyčkou o délce 2300 m překonává výškový rozdíl 31 m. Za zastávkou Telgárt-penzion trať zamíří do 1239 m dlouhého tunelu, jehož prvních 83 m je vedených přímo a pak následuje levý oblouk o poloměru 400 m ve stoupání 12,5 ‰. Po opuštění tunelu trať v levém oblouku stoupá dále po náspu nad Telgárt. K překonání tohoto stoupání využije také viadukt, který je 86 metrů dlouhý a ve svém středu vedený až 22 metrů nad údolím, ve sklonu 17 ‰. Žezniční tunel a okolní trať s viaduktem byla budována v roce 1936 podle projektu architekta Korlela Stodoly. Během výstavby tunelu a viaduktu byl prostor dnešní zastávky Telgárt-penzion využíván jako stavební dvůr. Následně byly budovy stavby na blízkém svahu přestavěny na penzion. Z té doby pochází i název zdejší zastávky.
Tunel a viadukt jsou zobrazeny na slovenské turistické známce č.326.