Tunel Blanka, Praha
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Technická památka
Tunelový komplex Blanka je největší podzemní stavbou budovanou v současné době v České republice. Tato rozsáhlá stavba je realizována v rámci výstavby severozápadní části Městského okruhu a její celková délka činí 6 382 m. Trasa okruhu je v celé délce vedena jako směrově rozdělená se samostatným dvou- až třípruhovým tubusem v každém směru.
Rozsah celé stavby je mimořádný a srovnat jej lze pouze s výstavbou prvních provozních úseků pražského metra. Odpovídá tomu i délka přípravy stavby, množství vyvolaných investic, počty přeložek inženýrských sítí, organizace MHD a NAD, koordinace a organizace celé výstavby. V průběhu realizace, ale hlavně ve výsledném efektu dojde k ovlivnění dopravního života převážné části hlavního města, ke značnému zlepšení životního prostředí v oblasti na hranicích historického centra Prahy, zapsaného na seznam kulturního a historického dědictví UNESCO
Technické a konstrukční řešení
Jak je popsáno již výše, skládá se celý tunelový komplex Blanka z několika těsně na sebe navazujících tunelových úseků, tvořených jak tunely raženými, tak i hloubenými. Veškeré ražené tunely jsou navrženy jako dvouplášťové, realizované konvenčním postupem pomocí Nové rakouské tunelovací metody (NRTM). Ostění i mezilehlá izolace jsou uzavřené. Pro zajištění výrubu bude použito primární ostění ze stříkaného betonu, vyztužené příhradovými rámy z betonářské výztuže, svařovanými ocelovými sítěmi a svorníky. Ražba bude probíhat členěným výrubem. Jako doplňující opatření budou v kritických úsecích prováděny sanační injektáže okolního prostředí, trysková injektáž, mikropilotové deštníky, protiklenba kaloty, úprava členění pobírání, případně kombinace uvedených úprav. Profil dvoupruhového tunelu je 123,7 m2 a třípruhového 172,6 m2. Pro zajištění vodotěsnosti ražených tunelů byl navržen speciální hydroizolační systém.
Provozní systém větrání v tunelovém komplexu Blanka využívá pístového efektu projíždějících vozidel a kombinuje principy polopříčného a podélného větrání s lokálním odvodem nebo přívodem vzduchu v jednosměrném tunelu. Za běžného provozu bude vzduch do tunelu přiváděn převážně vjezdovými portály v kombinaci s lokálními přívody po délce tunelu. Znečištěný vzduch bude nuceně odváděn čtyřmi příčně napojenými strojovnami tak, aby byl v co nejvyšší možné míře omezen výnos zplodin z výjezdových portálů.
zdroj: www.tunelblanka.cz
Největší podzemní stavbou budovanou v současné době v České republice je bezpochyby tunelový komplex Blanka v Praze. Tato rozsáhlá stavba je realizována v rámci výstavby severozápadní části Městského okruhu, jejíž celková délka činí 6 382 m |