Loading...
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Technická památka
Tunel na plavení dřeva, nebo též vodní tunel je velice zajímavým technickým unikátem, který nemá na našem území obdoby. Překonává ojedinělým způsobem sedlo mezi Plešivcem (978 m.n.m.) a Jelenskou horou (1068 m.n.m.). Je součástí tzv. "nového kanálu" a byl vybudován (vystřílen) v letech 1821 až 1822. Toto řešení zrealizovali, podle starých Rosenauerových plánů, inženýři Falta a Kraus pod vedením ředitele schwarzenberského panství Arnošta Mayera. Tunel byl původně dlouhý 419 metrů, ale v roce 1887 byl zkrácen na dnešních 389 metrů. Důvodem zkrácení bylo zvýšení průchodnosti tunelu pro dlouhé klády. Šířka tunelu je 2.6 metru a výška od původního dna cca 3.2 metru.
Tunel má (jak jinak) dva portály. Ten horní je novogotický a novější (z r. 1887) a ten spodní (u osady Jelení) je původní, s letopočtem 1823. Opraven byl Správou vojenských lesů v roce 1980, tedy v době hluboké totality. Dnes je již tunel suchý. Ale kousek pod ním začíná 11 km dlouhá, opravená část Schwarzenberského plavebního kanálu, kde si člověk může udělat dobrou představu o tomto díle.
Do osady Jelení sice vede asfaltová cesta, ale vjezd je sem možný jen na povolení (rekreantům a LČR). Proto se sem dostaneme nejlépe na kole a nebo pěšky po Medvědí stezce z Černého Kříže.