Úzkokolejka a vlakové nádraží v Nové Bystřici.
Turistické cíle • Žel. stanice
Nádraží se nachází ve východní části města a je konečnou stanicí jindřichohradecké úzkokolejky. Ta byla uvedena do provozu v roce 1897. Slavnostní zahájení proběhlo 31. 10. 1897 a následující den se jezdilo podle jízdního řádu. Koncese k zahájení stavby byla udělena v roce 1894. V roce 1900 se uvažovalo o napojení úzkokolejky na rakouském území ve městě Litschau. K tomu bohužel nedošlo. Od roku 1918 zajišťovaly provoz železnice Československé státní dráhy. V období po roce 1945 došlo k několika nepochopitelným přehmatům. Určitou dobu se také nejezdilo. V roce 1998 začala s provozem společnost Jindřichohradecké místní dráhy a v současné době vláčky jezdí pravidelně a dokonce se tady můžeme setkat s parní lokomotivou. Úzkokolejka má dvě křídla, která začínají v Jindřichově Hradci. To severní míří do Obrataně a jižní do Nové Bystřice. Celková délka je 79 kilometrů. Trať do Nové Bystřice je dlouhá 33 km. Rozchod je 760 cm a nejvyšší bod tratě má 673 m. n. m. Maximální rychlost je stanovena na 50 km / hod. Vláčky ale jezdí o dost pomaleji, z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice to trvá přes hodinu a půl. Ale jízda to je kouzelná. Samotné nádraží má čtyři koleje a nádražní budova je zajímavým muzeem. Exponáty jsou ze všech období a osobně jsem se tady vrátil do dětství. Je tu i objekt s občerstvením a pokud člověk propadl vláčkům, nechce se mu ani odejít. Ale to za mě jistě dopoví fotky.