Loading...
Tatra Kopřivnice
Když se nám jednoho dne v Beskydech nevyvedlo počasí, neklesali jsme na mysli a schovali se (necelých 30 km jižně od Ostravy) pod střechou Technického muzea Tatra v Kopřivnici.
Ještě před vstupem do areálu nás uvítala „Slovenská strela“ (motorový vůz vozy řady M 290.0 Tatra 68 z poloviny 30. let 20. století), kdysi nejrychlejší vlak československých drah. Na pár tisících m² tu lze najít kolem 60 osobních i nákladních aut - historii automobilismu v Česku.
Zatím, co já prohlídku lehce protrpěla, pánové nadšeně prohlíželi nejen osobní auta, ale i nákladní Tatry (které excelovaly na tratích Paříž – Dakar), dvouplošník, či sněžný skútr. Nahlédli také pod kapoty dostavníků, prozkoumávali různé detaily, součástky, sjeté gumy, fotografie i trofeje, motory, různé modely… a jiné (pro nás, většinu ženských) velmi nezajímavé věci.
Základy této firmě položil Ignác Šustala. Narodil se v roce 1822. Šustala se vyučil, mimo jiná řemesla, i kočáníkem. Pracoval jako sedlář a kolář a vyráběl bryčky. V roce 1852 založil firmu Schustala & spol. Spolu se společníky Raškou a Moslerem začali vyrábět luxusní cestovní kočáry, poštovní vozy, později i železniční vagony, které šly na odbyt i v zahraničí. Mimo vlast byly založeny filiálky. Po smrti Ignáce pokračoval ve výrobě jeho syn Adolf. V roce 1897 byl v továrně vyroben první český (tedy tehdejší Rakousko – Uherský) benzinový automobil ve střední Evropě a jeden z prvních ve světě vůbec - NW Präsident. Sestavil jej vynálezce Leopold Sviták. V kopřivnickém muzeu je vystavena replika tohoto krasavce. O jeho stavbu (a vůbec o rozvoj firmy) se zasloužil i Hans Ledwinka (autor dalších vozů a motorů). V roce 1898 byl vyroben první nákladní automobil.
V roce 1934 byl název TATRA registrován jako obchodní jméno firmy.
Vozy této značky patří dodnes mezi absolutní světovou špičku.
Muzeum vzniklo v roce 1947, o jeho založení se zasloužil (a položil tak základy dnešní podoby muzejnictví v Kopřivnici) Emil Hanzelka. Po 2. sv. válce Hanzelka požádal o přidělení zkonfiskované vily rodinu zakladatele* Tatry a začal zde vytvářet expozice ze svých soukromých sbírek. Úplně první exponáty až tak moc auta nebyla. Lašské muzeum (Šustalova vila*) je součástí Regionálního muzea v Kopřivnici. Nyní je tam ale možné shlédnout expozice zcela jiné.
Od roku 1967 bylo Muzeum Tatra Kopřivnice přestěhováno do budovy poblíž výrobního závodu Tatry. Moderně vybavené Technické muzeum v centru města bylo otevřeno v roce 1997.
http://www.tatramuseum.cz/ - zde je nabídka dalších muzeí v Kopřivnici, také vstupné a provozní doba.
Venku přestalo na chvíli pršet, vyrazili jsme tedy do nedalekého malebného městečka Štramberk.