Loading...
Turisté – bděte!
Cestovky „prosperují“… (Čedok určitě)
Asociace cestovních kanceláří ČR v těchto dnech na své tiskové konferenci projevila značné uspokojení z průběhu letošní turistické sezony. Statistické ukazatele znamenají návrat, ne-li předstižení předkovidových výsledků, s výjimkou návštěvnosti ze zahraničí. Češi se opět „rozjezdili“…
Ano, nucená pauza v důsledku světové pandemie virem „Made in China“ Čechy cestovatelsky vyhladověla a nyní to dohánějí. Přitekla velká voda na mlýn cestovních kanceláří, které patřičně reagují – letošní nabídka všech možných typů zájezdů byla mimořádně široká. Po osobní zkušenosti mohu konstatovat, že tak ne vždy činí poctivě. Příklad? Podzimní poznávací okruh Albánií s Čedokem. Konkrétně?
Podle klimatických a cenových předpokladů (ještě teplo a cenově po sezoně) jsem si na internetu v prvních dnech srpna vybral nabídku – osmidenní okruh „Neznámé krásy Albánie“ (7. -14. 9. 2023). Po objednání, kdy jsem ještě netušil, u koho, se obratem ozvala pracovnice Čedoku. Potvrdila mou objednávku a vyžádala si okamžitou platbu ve výši celé ceny zájezdu (2 osoby 27 980,- Kč - v souladu s nabídkou na internetu). Trochu jsem se podivil, měsíc předem plnou cenu, ale nešť… Neprodleně jsem uhradil a klidně očekával odbavení před odjezdem. Týden před odjezdem mailem přišlo, s pozoruhodným překvapením! Velmi drobnými písmenky tam stál odstavec s informací, že zájezd má (nikdy nikde předem avízované) „povinné platby“.
Nastojte! Za každou osobu 120,- eur na vstupy, místní průvodce, taxy a poplatky a dalších 40,- eur na spropitné (?„povinné“?). Za dvě osoby tedy 320,- eur, což tehdejším kurzem představovalo dalších bezmála osm tisíc Kč navíc. Rázem se ze zájezdu pro dvě osoby za 28.000,- Kč stal zájezd za cca 36 000,- Kč, tedy nečekaně o 25 % dražší! Přál bych vám vidět zsinalé tváře účastníků, v tuto roční dobu samozřejmě většinou důchodců, když průvodkyně hned na letišti usedla a začala nekompromisně vybírat, aniž by současně vydávala potvrzení o přijetí této částky… Navíc – část účastníků o tomto překvapení neměla tušení, neboť zájezd objednali u regionálních agentur, z nichž některé se ani neobtěžovaly odbavení zájezdu jim dodat, takže na letiště přijeli jak se říká „na blind“.. My ostatní jsme se to dověděli alespoň několik dnů předem. Některým už na zbytek pobytu v peněžence skoro nic nezbylo…
Pracoval jsem před lety 15 let v tiskovém oddělení Čedoku – tehdy čtvrté největší cestovní kanceláře na světě s 19.500 zaměstnanci a téměř dvaceti reprezentacemi v zahraničí, včetně zámoří. Po zkušenosti z té doby bych po čtyřiceti letech čekal spíše větší solidnost než takovýto postup á la „šmejdi“. To ještě nehovořím o velmi kolísavé kvalitě služeb během zájezdu – ale to přičítám spíše praktikám polské CK ITAKA, která teď Čedok vlastní a evidentně chce co nejvíce vydělat.
Závěr? Zájemci o cestování s cestovkami – bděte! – ať nejste zaskočeni jako cca dvacet mých spoluklientů v Albánii – ocitli jsme se, ač neobjednavše - opravdu „za hranicemi všedních dnů“…
Miroslav Navara