Trasy Pěší trasa Malá náročnost

číslo 3 vyhlídka a přístřešek u plastiky sv. Huberta Šotolina 1,3 km
číslo 4 kaple Nejsvětější Trojice Šotolina 2,0 km

Ošelín žst. – U Mže – Nad Záhořím

Vrcholem našeho dnešního putování bude řeka Mže. Břehy toku ve dnech pracovního klidu a o dovolených ožívají čilým lidským ruchem četných chatových a trampských osad či tábořišť, jejichž výstavba byla podmíněna zdejší čarokrásnou scenérií a touhou lidí spočinout v této panensky čisté přírodě po delší dobu. Snad toto místo okouzlí i Vás!

Naší výstupní vlakovou stanicí bude Ošelín na Tachovsku, poblíž stejnojmenné obce. Následující kroky ovšem nebudou směřovat do zástavby, nýbrž do přírody.

Po zelené turistické značce se přiblížíme k řece Mži, kterou překonáme po lávce. Po zelené začneme stoupat vzhůru, tedy pokud chceme být odměněni výhledem (a to my jistě chceme).

Hned po pár metrech se můžeme osvěžit pramenem U chat. A hurá za výhledem! Stoupání je pozvolné a nepříliš dlouhé – pouze 1,5 km. Až se pokocháte výhledem do krajiny, můžete využít nedaleký přístřešek k posezení a občerstvení. Hned vedle něj je novodobá plastika sv. Huberta. Odsud už nás bude provázet jenom Záhoří – vpravo v kopci bývalo tvrziště (ale dnes z něj nejsou žádné pozůstatky), vlevo od cesty se nacházela stejnojmenná osada, z níž jsou dnes k vidění pouze ruiny. Ale přeci jenom něco pěkného z tohoto bývalého sídla zůstalo zachováno. Kdysi významné poutní místo připomíná, 200 m vlevo od cesty, kaple Nejsvětější Trojice z první poloviny 19. století. Jednou ročně se zde konala dosti navštěvovaná tzv. Chlebomáslová pouť, která směřovala z kostela sv. Jiří v Černošíně přes hrad Volfštejn k této kapli. Název vychází od tradičního občerstvení podávaného poutníkům. V současnosti je snaha o obnovu této poutě.

Cíl naší procházky je na dosah – rozcestí Nad Záhořím. Pokud zbyde ještě síla a čas, tento rozcestník umožňuje zakončit putování elegantním obloučkem v délce 5 km a poznat další zajímavá místa – hrad Volfštejn a zejména Vlčí horu s mnoha nezaměnitelnými vyhlídkami.

V letních dnech se nezapomeňte při zpáteční cestě osvěžit v čisté vodě Mže. Ideální vstup i pro menší děti se nachází u vedlejší lávky pro pěší po proudu řeky (můžete využít červenou TZ).

ELEKTRONICKÉ ZDROJE:

HORÁČEK, Matouš. Řeka Mže. Tachovsko [online]. 2013 [cit. 2022-11-21]. Dostupné z: https://www.tachovsko.com/reka-mze.html

JANOTOVÁ, Martina. Záhoří: K lesní kapli i za petrklíči. Město Černošín [online]. 20.5.2021 [cit. 2022-11-21]. Dostupné z: https://www.cernosin.cz/turistika/predstavujeme-nase-vesnice/zahori/zahori-652cs.html

ŠAFANDA, Petr. Kulturně-historická topografie Tachovska (zaniklé obce) [online]. Plzeň, 2018 [cit. 2022-11-21]. Dostupné z: https://dspace5.zcu.cz/bitstream/11025/39147/1/Petr%20Safanda%20BP%20Kulturne-historicka%20topografie%20Tachovska%20%28zanikle%20obce%29.pdf. Bakalářská práce. Západočeská univerzita v Plzni. Vedoucí práce Doc. PhDr. Petr Hlaváček, Ph.D.
Poslední aktualizace: 21.11.2022
Výlet mašinkou a malá procházka pro nejmenší (3,5 km + 3,5 km zpět stejnou cestou) na mapě
Autor: AlenaŠ.

Příspěvky z okolí Výlet mašinkou a malá procházka pro nejmenší (3,5 km + 3,5 km zpět stejnou cestou)

Vlčí hora
Zajímavý kopec nad soutokem Mže a Kosího potoka. Čedičový vrchol je…
Volfštejn patří mezi nejstarší hrady v celé oblasti. Najdeme jej na…
Romantická zřícenina hradu Volfštejn se ukrývá uprostřed lesů na Tac…
Poprvé se o vesnici na soutoku dvou potoků píše v roce…
Černošín, obec ležící na hlavním silničním tahu ze Stříbra do Plané a…
Víska Třebel se rozvinula v místech bývalého panského d…
Zámek Svojšín
Dominantou návsi ve Svojšíně je místní zámek.  Na místě starší feudální…
Kostel sv. Václava se nachází na náměstí v obci Bezděkov. Kostel byl postaven na začátku 20. století. Na zařízení kostela již…
S kamarády jsme se vydali na podzimní výlet do míst, kam jsme se …
Kosí potok pramení v oblasti Českého lesa pod vrcholkem Dyleň ( 940 m.n.m…
Brod nad Tichou se řadí k nejstarším obcím na Tachovsku, první písemná…
Bor leží v Západních Čechách, jihovýchodním směrem od města Tachov. Sever…
Méně známá rozhledna stojí na Bohušově vrchu (580 m), dříve nazývaném Šibeniční vrch, v Plané u Mariánských Lázní. Od přelomu 19. a…
Švamberk (Krasíkov)
Zřícenina významného hradu Krasíkov, nazývaného také Švamberk, st…
Stříbro leží v Západních Čechách, západním směrem od Plzně. Město je z…
Téměř osmitisícové historické město Stříbro leží v západočeském okresu Tachov. Bylo založeno – pravděpodobně – českým knížetem Soběslavem I. roku…
Asi nejznámější a snad i nejkrásnější stavbou ve Stříbře je…
Děkanský Kostel Všech svatých stojí kousek od Masarykova náměstí v…
Historické domy na Plzeňské ulici ve Stříbře prošly rozsáhlou…
V údolí pradávné řeky Úhlavky, 7 km od města Stříbra se rozkládá bývalý…