Železná Ruda
Turistické cíle • Města, obce, vesnice • Městečko
Železná Ruda leží v Západních Čechách, jižním směrem od města Klatovy a v těsné blízkosti hranice s Rakouskem. Město se rozkládá v chráněné krajinné oblasti Šumava. Železná ruda je vyhledávaným celoročním rekreačním střediskem. Ve městě a jeho okolí je postavena řada rekreačních objektů. V nedalekém okolí města je vybudován rozsáhlý lyžařský areál se značným počtem různě obtížných sjezdových tratí a celou řadou udržovaných běžeckých stop. Severozápadním směrem se nad městem zvedá vrchol kopce Špičák ( 1202 m.n.m.) na jehož jihovýchodním svahu jsou rovněž vybudovány sjezdovky. V severní části města je dolní stanice sedačkové lanovky, která nás vyveze k vrcholku kopce Pancíř ( 1214 m.n.m.). Nedaleko vrcholku byla vybudovaná rozhledna. Severním směrem z města je nejdelší železniční tunel. U jižního okraje města je ranč s chovem koní. Městem prochází trasa cyklistické stezky Šumavská magistrála. Město je výchozím bodem značného množství značených turistických tras, po kterých se vydáme do malebné šumavské přírody. Severozápadním směrem dojdeme k Čertovu jezeru. Severním směrem z města je vyznačena trasa naučné stezky.
Historie
U obchodní stezky z Čech do Bavorska a nedaleko ložisek železné rudy byla v 16. století založena osada. V osadě byla vybudována železářská huť s kovářským hamrem. V druhé polovině 17. století byla na úpatí vrcholku Pancíř postavena sklářská huť. Hutnictví bylo v útlumu a výroba skla je měla nahradit. V letech 1579 až 1713 patřilo městečko do Bavorska. Hranice jejíž trasa se dochovala dodnes byla vytyčena v roce 1765. Sklářství se ve městečku úspěšně rozvíjelo. Zdejší panství se dostalo do rukou významné sklářské rodiny Hafenbradlů. V roce 1841 byla na území Železné rudy postavena nová sklárna, která byla největší sklářská huť na Šumavě. V této huti se vyrábělo především tabulové a zrcadlové sklo. Osada byla povýšena na městečko až v 18. století a městský titul získala v roce 1960. V roce 1877 byla dokončena železniční trať vedoucí přes město z Plzně do Bavorska. Zajímavostí této železnice je nádražní budova v obci Alžbětín, kdy část domu stojí v Čechách a část je v Bavorsku. Ve středu nádražní haly je na podlaze vyznačen průběh hranice. Železniční Doprava na této trati prosperovala do 50. let 20. století, kdy státní hranice byla oddělena ostnatým drátem. Provoz byl znovu obnoven v roce 1991. V současné době je možné se na této trati svézt historickým vlakem s parní lokomotivou. Dominantou města je barokní kostel Panny Marie Pomocné postavený v roce 1727 až 1732. Pro tento kostel je charakteristická cibulová báň a to, že jeho půdorys tvoří šesticípá hvězda. Ve městě je zajímavá technická památka pocházející z druhé poloviny 16. století a to hamr, který je nejstarší na Šumavě. V současné době byl tento hamr přestavěn na rekreační objekt. Muzeum Šumavy bylo instalováno v bývalé vile majitele sklárny Abeleho, která pochází z roku 1877. Na Hladovém vrchu byla postavena kaple svaté Anny a cesta k ní z města je lemována kapličkami Křížové cesty. U silnice směřující na Špičák je zajímavá hornická kaplička svaté Anny pocházející ze 13. století a před kapličkou jsou dochovány části umrlčích prken.