Dobyl jsem Königstein

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Za kulturou

Pevnost Königstein představuje jedinečný důkaz evropského umění stavby pevností. Historie této mohutné skalní nedobytné pevnosti se začala psát před více než 750 lety. Areál pevnosti se postupem čau rozšiřoval a vznikl jedinečný soubor staveb v pozdně gotickém, barokním a renesančním stylu.

Něco z historie

První zmínka o této pevnosti, v té době ještě hradu, je z roku 1241. Král Václav I. z Čech zapečetil "in lapide regis" ("na kameni krále" Hornolužickou hraniční listinu); na skalní náhorní planině stojí středověký hrad, který patří k Českému království.

Roku 1406/08 během „Sporu o Dohnu“ přechází hrad do majetku Wettinů.

1589 kurfiřt Kristián I. nařizuje přestavbu hradu na pevnost – do r. 1594 byly postaveny např. Portálový dům (Torhaus), boční přepad, Stará kasárna, hrad Christiansburg (jinak Friedrichsburg) a Stará zbrojnice; následujících stoletích byla obranná zařízení stále modernizována na základě nových poznatků tak, aby se žádný nepřítel ani neodvážil na pevnost zaútočit; protože byla Pevnost Königstein nedobytná, vyhledávali ji v neklidných dobách panovníci Saska, aby se zde schovali a ukryli své umělecké cennosti a státní klenoty; díky své poloze v krásné krajině byl Königstein také oblíbeným výletním místem panovnického dvora a místem konání nejrůznějších slavností

Königstein sloužil také jako státní vězení. Nejslavnějšími vězni byli Johann Friedrich Böttger, spoluvynálezce evropského porcelánu (1706/07),ruský revolucionář Michail Bakunin (1849) a
sociální demokrat August Bebel (1874) Do r. 1922 byl Königstein nejobávanějším státním vězením Saska.

Za druhé světové války zde byl zajatecký tábor, nejprve pro polské zajatce, později pro francouzské generály a důstojníky. V roce 1942 se podařilo francouzskému generálovi Henrimu Giraudovi ze zajateckého tábora uprchnout. Roku 1945 posádka pevnosti předává velení francouzským válečným zajatcům; později je zajatecký tábor evakuován americkou speciální jednotkou a pevnost obsazuje Rudá armáda, která zde zřizuje lazaret

Pevnost se rozkládá na 9,5 ha a majestátně se tyčí ve výšce 361 m.nad mořem na jedné ze stolových hor Saského Švýcarska. Nachází se cca. 15 km za bývalým hraničním přechodem Hřensko/Schmilka. Autem se sem pohodlně dostanete, zaparkuje te v nádherném „parkovacím domě. “ Zde necháte svého plechového miláčka nebo motorku a pokračujete do mírného kopečka.

Už na parkovišti se naskýtá krásný pohled na hlavní část pevnosti. Jsou dvě možnosti jak se dostat do pevnosti, výtahem, který je zabudován ve skále a doveze vás přímo do prostoru hradeb, nebo po levé straně cestou k jedinému vchodu a dále přes dvě brány do objektu. Jelikož tento jediný vchod byl dobře střežen a měl několik zábran, pevnost nebyla nikdy dobyta, proto jsem se vydal touto trasou a udělal jsem dobře. Přede mnou se najednou rozprostíral majestátní a nedobytný vchod do pevnosti.
U pokladny jsem zaplatil 6 euro vstup. Za dalších 2,5 eura jsem si vypůjčil českého průvodce v digitální podobě a mapu. Všechny důležité objekty jsou označené číslicí, stačí jen namačkat číslo a vše potřebné vše dozvíte ze sluchátek česky. Z hradeb je nádherný výhled jak na Labe, které protéká pod pevností, tak i na okolní kopce. Když je dobrá viditelnost, dá se dohlédnout až daleko do Čech a druhé straně do vnitrozemí do Německa.

Toto jedinečné místo rozhodně stojí za návštěvu.

Poslední aktualizace: 31.1.2017
Dobyl jsem Königstein na mapě
Autor: Mlejn22

Příspěvky z okolí Dobyl jsem Königstein

Königstein - rozhodně stojí za to navštívit!
Vojenská pevnost Königstein se nachází ve spolkové zemi Sasko, asi 15km od…
 Königstein je malé městečko ležící na úpatí stolové Hory s unikátní stejnojmennou pevností, na soutoku říčky Biela a Labe. V…
Königstein je stejnojmenné městečko na levém břehu Labe jako pevnost…
Blízko náměstí v Königsteinu, u zdi evangelického kostela stojí smírčí…
Poštovní barokní milníky patří k nejkrásnějším kamenným památkám v Sasku. Na začátku 18. století je nechal postavit ve většině…
Stolová hora v Saském Švýcarsku 3,5 km jihovýchodně od města Königstein. …
Hrad Thürmsdorf byl v letech 1908 - 1935 ve vlastnictví barona Moritze von…
Nenápadná zalesněná stolová hora v Saském Švýcarsku nad údolím říčky Bielá, nedaleko od městečka Königstein. Quirl je vysoký 351 m.…
Jeskyně Diebskeller - Zlodějský sklep je největší jeskyní v Saském…
Na vrcholu stolové hory Lilienstein, v blízkosti výletního hostince, stojí 16 metrů vysoký obelisk postavený v roce 1889. Obelisk byl postaven při příležitosti 800. výročí…
Nabízím krátkou ale velmi pěknou prochazku mezi dvemi turisticky…
Na východním okraji vrcholové plošiny stolové hory Lilienstein stojí obelisk připomínající výstup prvního saského panovníka Augusta Silného, který na vrchol vystoupil 26.…
Na mnoha vrcholech v Saském Švýcarsku se dochovaly památky na trigonometrické měření, které probíhalo v letech 1862 – 1890 pro účely mapování krajiny a tvorbu map. Na 158…
Na jihovýchodním úbočí stolové hory Lilienstein je velk…
Většina jeskyní v Česko Saském Švýcarsku vznikla pohybem obrovských…
Ve smyčce řeky Labe, naproti jednomu ze symbolů Saského Švýcarska,…
Jedna z nejzajímavějších stolových hor v Saském Švýcarsku. Velice oblíbená turisty a horolezci. Dominantou hory je štíhlá skalní…
Pfaffenstein / Kněžský kámen/ je jednou z dominant na levém břehu Labe v…
Pfaffenstein - výrazná stolová hora v Saském Švýcarsku 2 km jižně od měst…
Když jsme plánovali výlety v českosaském Švýcarsku, chtěli jsme si zajet podív…