Hradní skvost jménem Kost

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Za sportem Do přírody Na kole

Představovat Hrad Kost je zřejmě nošení dříví do lesa, ale i tak tedy trošek toho dříví do lesa doneseme… wink

Hrad Kost
Hrad Kost  •  Foto: Martens

Míříme cca 4 km severozápadně od Sobotky, k jednomu z našich nejzachovalejších gotických hradů. Hrad Kost, kterému dominuje hranolová Bílá věž lichoběžníkového tvaru byl postaven po roce 1371 zřejmě za doby Petra z Vartenberka. Hrad byl původně postaven na půdorysu pětiúhelníku, který tvořily věžovité obytné budovy, Starý palác, věž a kaple. Postupem staletí patřil hrad několika šlechtickým rodům a byl také několikrát upravován. Po rodu Vartenberků měli hrad v letech 1414 - 1497 v držení Zajícové z Hazmburka. Šelmberkové, kteří měli hrad v držení do roku 1524 přistavěli Šelmberský palác. Biberštejnové, kteří hrad drželi do roku 1551 přistavěli za 1. hradní bránou renesanční křídlo s velkou kuchyní. Jižní část hradu s pivovarem a další hospodářské budovy byly přistavěny Lobkovici do roku 1576. Mezi majiteli hradu byl i Albrecht z Valdštejna, jeho plány na přestavbu však překazila jeho smrt v roce 1634. Od roku 1635, kdy hrad vyhořel byl dále trvale neobýván. V druhé polovině 17. století byl hrad v držení Černínů z Chudenic, po roce 1686 byl gotický palác a obytné budovy přeměněny na sýpku. Za Prusko-rakouské války byl hrad 28-29. 6. 1886 obléhán Prusy a následně pak obsazen. Po roce 1867 byl hrad upravován do gotické podoby a jak je znám dnes.

Podrobná historie hradu, aktuální info o akcích, výstavách, provozní době, vstupném, atd. je na ofic. webu https://www.kost-hrad.cz/

Na virtuální prohlídku hradu Kost a blízkého okolí se můžeme podívat zde: http://www.virtualtravel.cz/libosovice-podkost.html

Míst k ubytování po Českém ráji je více než dost, k najedení se nabízí restaurace přímo pod hradem, my jsme se však najedli v restauraci u tábořiště Čertoryje.

Monumentální hradní komplex postavený na pískovcové skále má své neskutečné kouzlo, pohled odspoda  je prostě impozantní. Pro toho, kdo bude hledat místo odkud jsou vidět všechny čtyři hrany věže malá nápověda, je to u mostku přes potok Klenice.

Kdo chce jít k hradu pěšky, nebo na kole tak se nabízí hezká cesta Prokopským údolím od Libošovic po červené značce, nebo ještě známějším Údolím Plakánku po značce žluté od Sobotky.

Pro toho, kdo přijede autem může zaparkovat na dvou místech, buď na parkovišti u hotelu, nebo přímo pod hradem, resp. za hradem.wink

K získání je zde Turistická známka č. 150 - Kost.

Poslední aktualizace: 26.10.2023
Hradní skvost jménem Kost na mapě
Autor: Martens

Příspěvky z okolí Hradní skvost jménem Kost

Návštěva hradu Kost
Je mnoho důvodů, proč byste si hrad Kost neměli nechat ujít – alespoň pokud patříte mezi dobrodruhy a romantiky, rádi se touláte…
  Hrad se nachází uprostřed malebného Českého ráje, nebo také je možné…
Při toulkách Českým rájem nemůžeme vynechat jeden z nejkrásnějších,…
Jelikož jsme byli na dovolené v malebné vesničce Střehom, která se nachází…
Hrad Kost Hrad Kost nemusím ani moc představovat! Kdo by neznal středověký…
Při naší cestě na sever naší republiky projíždíme okolo hradu Kost.…
Hrad Kost dominuje malebnému údolí Plakánek v srdci Českého ráje už více…
Kost
Hrad Kost je jedním z nejzachovalejších gotických hradů v Čechách, vybudo…
Naše společná cesta začíná na Exitu 44 rychlostní silnice R10. Odtud…
Auto jsme zaparkovali u hradu. A šli na prohlídku hradu. Po prohlídce jsme…
Trasa z Hradu Kost na Hrad Valečov není nějak náročná. Bezmála celou cestu…
V Českém ráji je tak velké množství různých pozoruhodností, že čl…
Jdeme si prohlédnou Hrad Kost a prý nejkrásnější údolí v Českém Ráji... …
Tato uměle vytvořená jeskyně nese název skalní byt Barušky nebo t…
údolí poblíž hradu Kost , nádherná procházka , chata herce Pepy Dvořáka. …
Přírodní rezervace Údolí Plakánek je jednou z nejhezčích částí ch…
To, že krásná a monumentální Semtínská lípa již bohužel zanikla je…
Trasu začínáme v autobusové zastávce Libošovice,Podkost,Semtín dvůr. Zde…
V rámci jednoho prodlouženého víkendu, který jsme trávili střídav…
Pro naši letošní tradiční Jarní cyklistickou výpravu byl již před mnoha…
Dojedeme autem do Vesce u Sobotky a zde najdeme místo na parkování. Nejdříve si prohlídneme Vesec, což je typická staročeská vesnice s roubenými…
Název této malebné obce někomu moc neřekne… ale filmy jako Přijela k nám…
Ráno balíme mokrý stan(máme ten samorozbalovací se, co se dá nosit na…
Vesec (u Sobotky) – vesnický skanzen, český Hollywood i slavný Liptákov
Vesnička Vesec, součást obce Libošovice (samostatnou obcí byl Vesec až do…
Vlakem do Libošovic u Sobotky. Autem, nad železn.stanicí (cca 200m)u odbočky asi lze nechat auto (stálo jich tam dost, ale nepřekáže…
Pomník a kříž připomíná událost z roku 1866, kdy se zde v noci z 28. na 29…
U silnice při vjezdu do obce Vesec u Sobotky stojí železný kříž na pískovcovém podstavci. Ještě v roce 1935 byl i kříž pískovcový a…
Dnes budeme putovat vyjímečně - pěkně - pěšky - bez - koloběžky.  V…
Humprecht
Raně barokní zámek Humprecht stojí na zalesněném čedičovém vrchu …