Kuks

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody Na kole

Naším cílem je poznání barokního skvostu, který vypadá jako zámek a zámkem není - tedy hospital Kuks.

Kuks  •  Foto: Martens

Historie hospitalu spadá do počátku osmnáctého století, kdy nechal hrabě František Antonín Sporck na svém panství, u obce Kuks, zbudovat velkolepý areál, který dodnes okouzluje návštěvníky. Kromě proslulých lázní, které patřily k nejslavnějším v tehdejší Evropě, vyrostl v nádherném labském údolí také klášterní Hospital, který ozdobily sochy Ctností a Neřestí z dílny mistra Matyáše Bernarda Brauna. Špitálnímu komplexu, který připomíná zámek, vévodí kostel Nejsvětější Trojice, pod nímž se otevírá pochmurná Sporckova hrobka. V areálu můžeme navštívit Muzeum farmacie s barokní lékárnou. V obci Kuks jsou dochovány i roubené domky bývalých řemeslníků a zaměstnanců sloužících v lázních. K Hospitalu je možno se dostat nejen od parkoviště, ale i od nedaleké vlakové zastávky, případně po červené turistické značce, nebo po cyklotrase KČT č. 24.

Podrobné info o historii, prohlídkových okruzích, vstupném, aktualitách a dění v areálu je k získání na webu hospitalu, viz: www.hospital-kuks.cz

Další zajímavé info o dění v areálu Kuksu a okolí je k získání zde, viz: http://www.revitalizacekuks.cz/

Na virtuální prohlídku několika částí areálu Hospitalu Kuks a blízkého okolí se můžeme podívat zde: http://www.virtualtravel.cz/kuks.html

U schodiště je, místo bývalé hospody U Prďoly, stylová restaurace Baroque, další možnosti je Hospoda na Sýpce, která je v sousedství hospitalu.

Kuks  •  Foto: Martens

Před prací naších předků, kteří realizovali takové stavby a krásná umělecká díla musíme jen smeknout…. A musíme si přát, aby revitalizace a podpora toho skvostu pokračovala.

Doporučuji návštěvu nedalekého Braunova betlému, díla které mistr Matyáš Bernard Braun vytvořil v letech 1718-1732, výlet k betlému je popsán zde, viz: www.turistika.cz/vylety/braunuv-betlem

Zřejmě nejkrásnější pohledy na areál hospitalu jsou od odpočívadla u hlavní silnice, nebo od malé kapličky nad silnicí, ke které vede pěšina od silnice u benzínové stanice.

Tip: Virtuální prohlídka planetária na webu HKregion.cz >> zobrazit virtuální prohlídku

Poslední aktualizace: 24.3.2022
Kuks na mapě
Autor: Martens

Příspěvky z okolí Kuks

Kuks - hlavní turistický rozcestník
Hlavní turistický rozcestník, který se nachází u mostu přes Labe, ukazuje…
Začátek NS je umístěn v Kuksu k mostu přes Labe, od kterého se vydáme k…
Turistické informační centum v Kuksu se nalézá bývalé v Jeschkeho vile…
Kuks je malá obec s približne 260 obyvateľmi v Královohradeckom k…
Navštívíte-li oblast na sever od Hradce Králové, určitě by Vám neměla…
V letech 1692 až 1696 dal majitel panství hrabě František Antonín Špork (* 1662, + 1738) svést do kamenné nádrže tři prameny…
Tak i my jsme se dostali k tomu, vyzkoušet novou cyklostezku podél Labe, s…
Pátek 10. 9. 2021 - 2. část Zaparkovali jsme na neplaceném parkovišti Braunův betlém. Je to poměrně malé parkoviště - dnes je však p…
Na prohlídku Kuksu jsme vyjeli ze Dvora Králové na…
Zámek Kuks a ojedinělou galerii soch Matyáše Bernarda Brauna v přírodě,…
Vydejte se na výlet do barokního hospitálu Kuks. Před několika…
Hospital Kuks:https://www.hospital-kuks.cz/cshttps://www.ceska-apatyka.cz…
V roce 1720 Matyáš Bernard Braun (*1684, +1738), jeden z nejvýznamnějších představitelů českého vrcholně barokního sochařství,…
Labská cyklostezka Kuks - Hradec Králové Příjemná cyklo…
Uslyšíte-li o Kuksu, určitě si hned vzpomenete na sochařská veledíla mistra Matyáše Bernarda Brauna (*1684, +1738), která zde po…
Kuks - Hospital
Počátkem osmnáctého století nechal hrabě Sporck na svém panství, u obce Kuks, zbudovat velkolepý areál, který dodnes okouzluje návštěvníky. Kromě…
Kuks leží ve Východních Čechách, jihovýchodním směrem od Dvora Králové. K…
Hospitál Kuks a Braunovy sochy Ctností a Neřestí   9.9. 2022 Kuks…
Obec Kuks se nachází v Podkrkonoší, na hlavním silničním tahu z Hradce…
Naše společná cesta začíná na konci dálnice D11 Hradec Králové…