Plže Petrov

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou

Pár kilometrů od Hodonína a od Strážnice najdeme na cestě č. 55 malou obec Petrov, která se může pochlubit krásnou skupinou viných sklepů, památkovou rezervací lidové architektury Plže. Plže najdeme v malebném kopcovitém místě na okraji obce, jen kousek od hlavní cesty, stejnojmeného motorestu a obecního hřiště..

Foto: Miaucis

Své podivné jméno sklepy dostaly podle velkého výskytu hlemýžďu v této oblasti. V areálu sklepní uličky nebo spíše ve sklepní čtvrti najdeme kolem 70 sklepů, budovaných od 15. století, původně však nesloužily výhradně pro skladování vína, to až později. Sklepní uličky ústí do dvou naměstíček a mají bílé polkruhové, vápnem líčené štíty se soklem v modré barvě. Některé fasády jsou zdobené květinovou výmalbou v tradičním slováckém stylu s motivy hroznů. Podobně jako lidové obytné stavby bývá fasáda sklepů také pravidelně obnovována, líčena vápnem a modrou Skalicí a obnovována je i květinová výmalba. Jedná se o jedny z nejstarších staveb lidové architektury u nás. V průměru mají délku 15 m a bývají 3 mětry široké. Stropy jsou kamenné, tvarované do klenby. Nad vlastním sklepem je jakási střecha, vrstva hlíny s trávou, která zajištuje stabilní teplotu uvnitř. Interiér sklepa je tvořen dlouhou chodbou s větracími otvory, svažující se dolů. Při větší dávce fantazie si člověk může představit, že je na Islandu a dívá se typické domy s drnovou střechou...ale chyba lávky, štít sklepa spíš připomíná lidové selské baroko z jiho Čech. Zelená střecha tyto sklepy také odlišuje od sklepních uliček v Rakousku, které mají klasické střechy často kryté pálenou taškou. A zcela odlišné jsou od sklepních ulic na Balkáně, zejména v Srbsku, které nemají dlouhou chodbu svažující se dolů, ale jen obdélný zahloubený prostor.

U vstupu do typického sklípku bývá lisovna a tento prostor slouží také k posezení a koštu vína a na konci je chodba s obdélnou místností, zpravidla určená ke skladování vína.

Sklepy jsou velmi hojně navštěvované a pořádají se zde různé akce, areál si můžete projít celoročně a určitě narazíte i na nějaký otevřený sklípek, kde můžete zkusit místní víno. Koštování je v této oblasti velmi oblíbené, ale není moc dobré pro řidiče, protože po pár sklénkách máte v pale, ani nevíte jak...wink

Foto: Miaucis

Také dnes nehrozí, že vinaři mají nachystané stříknuté nebo přislazované vína pro Pražáky a Ostraváky. A že to opravdu tak fungovalo, můžu potvrdit. Moje sestřenka z Prahy chtěla na svatbu víno z Moravy a tak se tam vypravila i se svým snoubencem a typickým pražským přízvukem. Můj otec (Moravák jak poleno) jí říkal, pojedu s tebou, pomůžu ti. Ta to s úsměvem a mávnutím ruky odmítla, že to v pohodě zvládne sama a víno dovede koupit i cvičená opice. A opravdu to zvládla, ale jinak, než si představovala.... Na svatbě jsme měli kvalitní vinný střík, půl vody, půl vína a moje rodina z toho měla málem infarkt.. hlavně děda, který ještě pár let před její svatbou vyráběl vlastní kvalitní víno. Dneska se to už nestává i když představa vinařů o tom, že Ostraváci mají rádi sladká vína a Pražáci vínu nerozumí stále přetrvává kdesi v hloubi vinařovy duše....

Ubytování jsme našli v Lednici, kousek od zámku a stravování jsme řešili různě, svačinou sebou, nákupem sendviče apod.

Sklípy jsou krásné, malebné, místní lidé příjemní, mohu jen doporučit ! Dobré je spojit výlet na Plže s návštěvou zajímavého skanzenu lidové kultury ve Strážnici a máte krásný výlet na celý den.

Vstupné se neplatí, lepší je najít ubytování někde poblíž, pokud budete chtít koštovat....Nedaleko je Motorest Plže

O sklepech v Srbsku píšu zde: https://www.turistika.cz/vylety/rajacke-pimnice-cesta-za-vinem

Poslední aktualizace: 19.11.2013
Plže Petrov na mapě
Autor: Miaucis

Příspěvky z okolí Plže Petrov

Turistická známka č. 1126 - Petrov - Plže
Soubor původních vinných sklepů z 18. a 19. stol. Plže v obci Petrov byl roku 1983 vyhlášen památkovou rezervac…
Zdejší petrovský minerální sirný pramen, u kterého byly vybudován…
Podíváme se do podhůří Bílých Karpat do obce Petrov. Využijeme nově…
Petrov je velkou vinařskou obcí s 1330 obyvateli a najdeme ji v…
Pokud byste i vy chtěli okoštovat tu pověstnou "frankovku", která…
Jde o areál místních vinných sklepů, které se nacházejí za železniční…
Prístav Petrov je najväčší a najmodernejší prístav na Baťovom kanáli. V…
Jestli na Moravském Slovácku všechny důležité historické postavy označují jako tatíček bych netvrdil, ale zřejmě to tu není není úplně neobvyklé. Alespoň…
Vrch Žerotín s kaplí Panny Marie je místo krojovaných poutí, na vrcholku…
Trasa výletu začíná u železniční stanice Sudoměřice nad Moravou. …
Podíváme se do česko-slovenského pohraničí na zajímavá místa spjatá s…
Když se vysloví pojem muzeum vesnice jihovýchodní Moravy, nejspíš…
Jedna z nejstarších dochovaných staveb Strážnice, o které se píše…
Poslední dobou to mám se ženou a našimi společnými výlety dost pofiderní.…
Bílá vež patrí k nejvýznamnejším strážnickým památkám. Je dominantou mesta a podle ní se Strážnice v literární tvorbe nazývá "mestem…
U kostela sv. Martina ve Strážnici určitě nepřehlédnete volně stojící pozdně renesanční zvonici - campanillu, která pochází z období…
Přišli jsme k němu z Piaristického náměstí s impozantním chrámem…
Na úpatí Bílých Karpat jsme navštívili jedno z center Slováckého regio…
Tentokrát nás bylo více - jeli jsme s manželem na výlet společně s …
   V době tureckého nebezpečí, na začátku 16. století, tehde…