Česká Lípa má přibližně 37tis. obyvatel. Rozkládá se mezi Lužickými horami a CHKO Kokořínsko. Česká Lípa byla vystavěna u vodního hradu Lipý u brodu přes řeku Ploučnici. Za zakladatele je považován rod Ronovců, především Jindřich z Lipé.
Letiště Hradčany je bývalé vojenské letiště v bývalém vojenském výcvikovém prostoru Ralsko. Nachází se asi kilometr od stejnojmenné obce v okrese Česká Lípa. V současné době je letiště využívané pouze piloty ultralehkých letounů, jsou zde sklady a sem tam pořádána nějaká větší akce typu srazu veteránů, motocyklů atd. Letiště má tři dráhy, hlavní vzletová dráha je dlouhá 2 700 metrů, široká 90 metrů a je z obou stran propojena pojezdovými drahami o stejné délce. Na přistávací plochu je vstup zakázán dopravní značkou. Obě pojezdové dráhy využívá veřejnost ke sportovním aktivitám, jezdí se zde na kole, bruslí atd. Často zde také trénují adepti na získání řidičského oprávnění.
Za čím jedeme?
Kromě bruslení, jízdy na kole atd. jsou zde možné i další aktivity, například typu urbex. Letiště je plné nevyužívaných hangárů pro letadla s těžkými kolejnicovými elektrickými vraty, palivových bunkrů, pozůstatků budov pro obsluhující personál, kdysi zde dokonce stávala řídící věž. Tu zde však v současné době nenaleznete, z důvodu špatného technického stavu po výbuchu v roce 1998 byla zdemolována. Kousek od letiště si můžete prohlédnout také obnovenou vesnici Ploužnice, která je tvořena původními panelovými domy, které postavili v roce 1968 Sověti a které sloužily k ubytování sovětských důstojníků. Tyto domy byly v roce 1989 opuštěny a postupně chátraly až do dnešního stavu. Některé z nich však byly v minulosti na náklady obce a s pomocí dotací opraveny a přebudovány na jednotky 1+1 a 2+1. Tyto byty zůstávají v majetku obce, která je pronajímá a má tak kontrolu nad tím, co se v Ploužnici děje a nad výší dluhů za nájemné. Ploužnice však i přesto bývá někdy označována jako ghetto. Ne všechny bytovky byly totiž opraveny, některé z nich jsou stále ve vybydleném stavu.
Jak a kde jsme se najedli a ubytovali?
Kousíček od letiště se nachází občerstvení. Reklama na něj je umístěna hned vedle doporučeného parkoviště u kapličky, viz červený kroužek na mapce v galerii.
Co se nám nejvíce líbilo a co naopak ne?
Stručně k historii letiště Hradčany (dříve Kummer am See). Budování letiště začalo již v roce 1938, pokračovali v něm Němci, kteří v roce 1945 vybudovali kvalitní travnatou vzletovou dráhu a plánovali sem přesunout některé části Luftwaffe. Vzhledem ke konci války nebyl záměr v plném rozsahu realizován, letiště bylo v roce 1945 dvakrát bombardováno Spojenci. V letech 1946-1968 byl areál využíván československou armádou, která zde postupně v období let 1961-1954 nahradila původní travnatou dráhu ranvejí betonovou. Po okupaci roku 1968 začali letiště využívat Sověté, kteří zde zůstali až do roku 1991, kdy 30.05.1991 odjel z Mimoně poslední ruský vojenský transport. Za Rusů došlo k rozšíření a rekonstrukci letiště, dráhy byly opraveny v letech 1985-1986. Na konci 80. let minulého století sloužilo letiště jako základna pro zhruba 33 vrtulníků a 44 stíhaček. V současné době jsou na letišti provozovány ultralehké letouny, některé hangáry jsou také využívány jako sklady. Do budoucna se s obnovením významnějšího provozu na letišti nepočítá, rýsují se spíše projekty jeho využití k rekreačním a sportovním účelům.
Ostatní informace
Na mapce v galerii je červeným kroužkem označeno místo s altánkem a kapličkou, kde je možné zaparkovat a dál na letiště se vydat pěšky nebo na kole. Nicméně pokud máte inlajny nebo koloběžky s pevnými kolečky, jeďte odsud dál po panelové cestě, ještě asi 100 metrů, až na letištní plochu, kde je další parkoviště (též označeno na mapce).