Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody Na kole

Náš druhý výlet po trojici monumentálních pražských kostelů je opět zaměřen na chrámy významné, cenné, pozoruhodné … a přitom všem ještě stále ne všeobecně známé a masově navštěvované. I tentokrát navštívíme svatostánky, které patří k největším stavbám svého druhu nejen v Praze, ale jedna velká změna nás přesto čeká. Nejstarší z kostelů pamatuje období gotiky i vlády Karla IV.

I tentokrát jsou pod jejich podobou podepsání tři významní architekti (jejich věhlas je ještě větší než minule a zvýšil se také podíl Čechů) a v platnosti zůstává rovněž fakt, že se jedná o tři kostely trojího zasvěcení, třech architektonických slohů a dosažitelné nejlépe tramvajemi tří nestejných čísel (metro jsme tentokrát vynechali a přidali pohybu „po svých“). Pěšky se dá celá trasa naplánovat tak, aby její vzdálenost nepřekonala 5 km, i když během výletu navštívíme hned tři pražské čtvrti.

Protože si ale každý může zvolit pořadí návštěv i způsob přesunu podle vlastní chuti, přiblížíme si v následujícím textu jen základní informace o jednotlivých svatostáncích. Můžeme si jen prozradit, že my si je prohlédli v uvedeném pořadí, čímž jsme vlastně postupovali z dob „temného“ středověku do poměrně nedávné minulosti ...

Novoměstský gotický kostel Panny Marie Sněžné (téměř) na Jungmannově náměstí je unikátní už tím, že se jedná o nejvyšší kostelní stavbu v Praze. Byl založen Karlem IV. jako součást karmelitánského kláštera v roce 1347. To, co zde dnes vidíme je přitom pouhý zlomek zamýšlené stavby (ta měla být dlouhá 110 m), protože se vlastně podařilo do roku 1397 vybudovat pouze vysoký chór s klenbou ve výšce 34 m a další stavbu zmařili husité. V roce 1566 se navíc zřítila chrámová klenba a kostel byl „na odpis“. Díky úsilí františkánů a české šlechty byl ale objekt roku 1610 dostavěn do současné podoby.

Kostel je tedy stále jen torzem nedokončeného trojlodního chrámu, je tvořen gotickým kněžištěm a bočními kaplemi. Po roce 1606 získal chrám postupně mj. novou renesanční síťovou klenbu s freskami, vstupní část s renesanční kruchtou nebo kaple na jižní straně presbytáře. Nad portálem je umístěna Foersterova mozaika z roku 1900 a rozetové okno. V interiéru zaujmou zejména Heidelbergovy sochy z roku 1625, raně barokní oltář z let 1649 až 1651, který je se svými 29 m nejvyšším oltářem v Praze, nebo obraz od V.V. Reinera z roku 1727, umístěný na bočním oltáři.

Žižkovský neogotický kostel sv. Prokopa na Sladkovského náměstí je dominantou půvabného plácku na úpatí horního Žižkova. Jedná se o stavbu Josefa Mockera a Františka Mikše, která vznikla na přelomu 19. a 20. století, přesněji v letech 1888 až 1903. Protože byl jeho základní kámen položen u příležitosti 50. výročí panování císaře Františka Josefa I., říkalo se kostelu se 73 m vysokou věží Jubilejní.

Kostel je trojlodní, síňový a v jeho interiéru zaujme mj. křížová klenba ve výšce 16 m, Mikšův neogotický čtyřkřídlý hlavní oltář, osm deskových obrazů K.L. Klusáčka, gotická soška Madony s dítětem nebo barokní benátský lustr. Do kostela se vstupuje po západním nebo severním schodišti. Bohatě zdobený je severní portál, kde reliéf představuje sedící Madonu s Ježíškem, po jejíž pravici klečí sv. Prokop a po levici arch. Josef Mocker, držící v rukou model kostela.

Vršovický funkcionalistický kostel sv. Václava na náměstí Svatopluka Čecha je železobetonovou stavbou pocházející z let 1929 až 1930. Autorem jeho podoby je slavný arch. Josef Gočár, který zde vytvořil dílo, považované odborníky za jednu z nejzdařilejších konstruktivistických (funkcionalistických) staveb v ČR. Gočárův projekt v roce 1928 porazil ve veřejné architektonické soutěži 51 konkurentů. Charakterizuje jej stupňovitá střecha, osvětlení lodi okenními pásy a zejména štíhlá hranolová zvonice o výšce 80 m.

Kostel je trojlodní a jeho interiér působí jednoduše. Kříž na hlavním oltáři i reliéf na oltáři Českých patronů pochází z dílny Čeňka Vosmíka, boční oltář Panny Marie vytvořil Karel Pokorný. V závěru chrámové lodi vidíme velké okno s vitráží Svatý Václav na koni od Josefa Kaplického. Křížovou cestu vytvořil Bedřich Stefan v roce 1929, stejně jako návrh pro Roithovu sochu sv. Václava na průčelí kostela. Ke vstupní otevřené předsíni vede široké schodiště. Zvonici završuje vysoký kříž.

Máme v Praze několik oblíbených restaurací i hotelů, kde jsme spokojeni a naše peněženky „nevykrvácí“, ale občas se nebojíme ani nových poznatků. Většinou to zatím vyšlo …

Líbilo: Maximální spokojenost v tomto případě panuje zejména ve chvíli, kdy vyjde počasí a interiéry všech tří chrámů jsou zpřístupněny (což se ovšem ne vždy povede). V každém případě ale stojí za delší zdržení i pouhé exteriérové pohledy na tyto monumentální sakrální stavby.

Nelíbilo: ---

Na Žižkově je vstup do kostela většinou možný jen po předchozí domluvě a ve Vršovicích jsme zatím neuspěli vůbec. Pokud by nabízená varianta někomu nestačila – a chtěl by si pokazit magickou trojku - může si přidat nějaký další pražský plácek s „nadměrným“ svatostánkem. Možnosti tu jsou a pro domorodce je to navíc záležitost beznákladová

Poslední aktualizace: 8.9.2024
Tři monumentální kostely podruhé, tentokrát téměř na rozlehlých náměstích (opět Praha, a to Nové Město, Žižkov a Vršovice) na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Tři monumentální kostely podruhé, tentokrát téměř na rozlehlých náměstích (opět Praha, a to Nové Město, Žižkov a Vršovice)

Travel&Joy Backpackers Prague
Travel&Joy Backpeckers je v současnosti jedním z nejlepších hostelů, které v Praze nabízí ubytování ( společně s Staysafe, Hostel Or…
Je všeobecně známo, že sochy oblíbeného českého světce Jana z Nepomuku…
História kostola sv. Michala v Jirchářích sa datuje so začiatkom 12.…
Barokní novostavba Jana Jiřího Aichbauera a Kryštofa Dientzenhofera z let 1708 až 1710 podle plánů Oktaviána Broggia pro dnes již…
Puristická kancelářská budova bývalé pojišťovny Dunaj, architekt Adolf Foehr, z let 1927 - 1928. Budova nahradila dvoupatrový…
Funkcionalistický obchodní a kancelářský dům Olympic. Architekt Jaromír Krejcar, dům postaven v letech 1926 až 1927. Krejcarova…
U Diamantů, Diamant - kubistický nájemní dům s obchody, arch. Matěj Blecha - Emil Králíček 1912 - 1913.Pozoruhodným prvkem je…
Dům gotického původu získal dnešní barokní podobu ve druhé polovině sedmnáctého a ve třicátých letech osmnáctého století.…
V pražské Spálené ulici (č. 14), kudy kdysi vedla významná středověká stezka spojující Pražský hrad s Vyšehradem, dnes najdeme –…
Nájemní dům gotického původu, přestavěný do dnešní podoby roku 1869 V.Láskou. Gotický předchůdce dnešní budovy zaujímal zřejmě…
Staré Město se rozkládá na pravém břehu Vltavy. Tato městská část je nejb…
Nájemní dům navržený ve stylu geometrické secese Rudolfem Kestřánkem v roce 1911. Objekt převzal historické číslo (odpovídající však…
Jednou z mnoha zajímavých památek, nacházejících se na bývalém Dobytčím…
Karlovo námestie vzniklo v roku 1348, po vzniku Nového Mesta pražského ho…
Pivovar s pivnicí !U Fleků! - U Domažlíků, Na Křemenci - barokní přestavba…
Nové Město pražské je neodmyslitelně spojeno s největším panovníkem český…
Počas sezóny je niekedy problém zohnať si vo väčších mestách ubytovanie,…
Dům složitého stavebního vývoje, přestavěn byl Bohumírem Kozákem v kubistickém stylu na tzv. Husův dům v roce 1923. Ve dvoře vznikla…
Nájemní dům s tiskárnou v secesním stylu podle plánů Osvalda Polívky z roku 1907. Dům stojí na místě bývalého židovského hřbitova.…
Pražská Novoměstská radnice na Karlově náměstí je všeobecně…
Varenie piva a pivovarníctvo má v Českej republike bohatú tradíciu a históriu. Jedným z najstarších a najznámejších pivovarov je piv…
Naše hlavní město bylo relativně nedávno – tedy koncem roku 2014 -…
Přesto, že věž pražské Novoměstské radnice nedosahuje žádných zázračných…
Jungmannova ulice spojuje křižovatku ulic Lazarská, Vodičkova s Jungmanovo náměstím. Současný název nese od roku 1878.Na nároží s Národní třídou …
Kostel sv. Martina byl postaven v období mezi roky 1178 až 1187 v osadě Ú…
Milovníky dobré kávy potěší kavárna Friends Coffee House …
Uprostřed východní strany Karlova náměstí stojí raně barokní Kostel sv. Ignáce. Budova tohoto…
Národní Divadlo, Praha
Do roku 1852 zakoupen pozemek bývalé solnice u řetězového mostu, v roce 1…
Praha je hlavním a největším městem České republiky. Leží na řece Vlta…
Staroměstské náměstí, nejstarší a nejvýznamnější náměstí historické Prahy,…