Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Pro zdatnější Vycházka - půldenní Za sportem Do přírody Na hory Na kole Se psem

Občas může nastat situace, že se na člověka vrhnou páni ortopedi, seberou mu koleno a recipročně do něj vsunou nějaký prefabrikát. Takový jedinec se pak může cítit po nějakou dobu pohybově téměř až omezen či limitován. Statečně tedy krouží kolem svého bydliště a těší se na moment, kdy se poprvé vydá do skutečného terénu; nejlépe pak do míst, která důvěrně zná. Je celkem logické, že obyvatelé šumperské Brány Jeseníků jsou v tomto do jisté míry zvýhodněni proti těm z Hané nebo Kolínska. Ale opravdu pouze do jisté míry, protože i notoricky známé úseky se „nové součástce“ mohou jevit až silně „krpálovitými“ a jejich zdolání směrem sestupným se stává výkonem takřka kaskadérským.

My jsme v rámci rehabilitace zvolili zjednodušenou variantu mnohokrát prochozené trasy a byli jsme maximálně spokojeni. Pro návštěvníky Šumperka se může jednat o veskrze příjemný nenáročný půldenní výlet, který se dá různě obměňovat i doplňovat. Bonusem je skutečnost, že cestou navštívíme – i když třeba jen exteriérově – také zajímavou rozhlednu i cennou poutní – a tedy sakrální – památku.

Startujeme u rozcestníku Vápenice – hájovna nebo Na Vápenicích – bus (podle toho, jak se sem dopravíme). Odsud se vydáme po žluté TZ (a následně souběhu s červeným psaníčkem) vzhůru. Po nějakém čase nám zůstane jen to psaníčko, které nás zavede k nejvyššímu bodu naší trasy – k rozhledně na vrcholu Háj (631 m). Téměř 29 m vysoká dřevěná věž na kamenné podezdívce zde v této podobě stojí od roku 1996 a přes prázdniny je otevřená denně kromě pondělí, a to od 10,00 do 17,00 hod.

Od rozhledny se pak vydáme po zelené TZ směrem dolů. Po nějaké době pak narazíme na její žlutou kolegyni. Ta nás zakrátko dovede do areálu poutního kostela Božího těla z konce 17. století, který je v tomto regionu známý jako Kostelíček nebo spíše Kosteléček. Celý areál je tvořen zmíněným kostelem, kaplí Panny Marie Lurdské z roku 1905 s pramenem (ne)svaté vody, křížovou cestou, Stonovým křížem a sloupkovými božími muky z roku 1683.

U kostelíčku se spřátelíme se žlutou TZ natolik, že nás tato bezpečně dovede zpět na Vápenice. Tady se ještě můžeme bonusově zastavit u jubilejních kamenů knížete Johanna II. z Liechtensteinu, kterými se v roce 1898 slavilo 40. výročí jeho osvíceného panování. A tím náš výlet končí.

Foto: markyz63

Přímo na trase se nabízí jen možnost drpbného občerstvení zakoupeného na pokladně v přízemí rozhledny na Háji. K větším celkům je nejvhodnější zvolit město Šumperk.

Líbilo: Výlet v místech, která máme dlouhá desetiletí rádi. Tentokrát měl navíc příchuť něčeho nového a nepoznaného, takže i když cesta trvala o něco déle než obvykle (kromě standardního kochaní se bylo zejména při sestupu od rozhledny nutno až příliš často pohlédnout směrem k rodné hroudě).

Nelíbilo: Snad jen ty výhledy jsou čím dál více omezenější.

Celá trasa měří téměř přesně 4,5 km a nastoupáme (i sestoupáme) pří ní asi dvě stovky výškových metrů. Budeme se pohybovat na území obcí Ruda nad Moravou, Bludov a Hrabenov (dnes už část Rudy).

Výlet je - kromě dopravy a poživatin - beznákladový. Pouze zájemci o výstup na vyhlídkovou plošinu rozhledny si musí připravit 40 Kč (děti, studenti a důchodci to mají o 10 Kč levnější).

Poslední aktualizace: 13.7.2024
Vápenice – vrchol Háj s rozhlednou – Kostelíček (poutní kostel Božího Těla) – Vápenice na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Vápenice – vrchol Háj s rozhlednou – Kostelíček (poutní kostel Božího Těla) – Vápenice

Bludov – poutní areál u kostela Božího Těla (Kosteléček)
Jedna z mnoha zajímavých památek šumperského okresu se může pochlubit…
Poutní kostelík, nebo "Kostelíček" Božího Těla stojí v „rozkošném zátiší“…
Vedle poutního lesního kostela Božího Těla na hranici katastru obcí Bludov a…
Pokud jsme místní, tak vlastně nikam nejedeme, protože máme les pěkně…
Turisté a poutníci, kteří míří od Šumperka k vrchu Háj (na rozhlednu) případně dál k poutnímu kostelíku Božího těla procházejí často…
Háj
Západně od Šumperka se týčí kopec Háj s rozhlednou, ze které se naskýtá p…
Novoroční výstup na Háj, nalézající se severozápadné od Šumperka, je…
Ideální je vyrazit od vlakového nádraží v Šumperku, kde máme turi…
Ta aktuální zima 2019–20 je už vlastně tradičně zase na začátku…
Změna letopočtu 2019 na 2020 se letos slavila – k neskrývané nelibosti…
Jsme na Moravě. Když jsme zjistili, že si můžeme zdarma pořídit skupinovou víkendovou regionální jízdenku, neváhali jsme. Vybrali js…
Když někam chodíte na stejné místo rok co rok, víceméně stejnou…
I když to možná někoho překvapí, krásný pohled na sopku opravdu spojuje…
Oblíbenou výletní trasu (nejen) obyvatel severomoravského města Šumperk a…
Letošní říjen, přesněji jeho druhá polovina zatím přináší až…
Pro přiblížení se k rozhledně jsme použili auto a dopravili jsme se k…
Při příležitosti 15. výročí otevření nové rozhledny se konají tradiční výšlapy ze Šumperka jako součást pochodu Po šumperském…
Tradiční Novoroční výstup na Háj jsme letos nestihli, a tak nám nezbylo…
Zajímavostí, kterou najdete na různých místech nejen na Šumpersku, jsou mohyly z kamenů a zasazenou nápisovou deskou, které oslavují…
Při příležitosti 40. výročí panování knížete Johanna II. z Liechtenštejnu byla na řadě míst, kde se nacházela jeho panství stavěny…