Vlak legionářů
Tipy na výlet • Rodina s dětmi • Vycházka - půldenní
Kam a jak jedeme?
Pokud si chcete prohlédnout repliku legionářského vlaku, který před sto lety projížděl především sibiřskou částí Ruska, máte možnost do konce roku 2020. O místech jeho průjezdu se ještě zmíním.
Za čím jedeme?
Deset vagónů, které vlakovou soupravu tvoří, je jakýmsi pojízdným muzeem, které chce připomenout široké veřejnosti sto let starou historii a seznámit ji s nelehkým životem legionářů, českých a slovenských dobrovolníků.
Tento vlak, podobně jako jiné legionářské vlaky, byl pojízdnými kasárnami. V první světové válce a ještě dva roky po ní poskytoval legionářům potřebné zázemí. Každý vagón měl svůj účel.
V jednotlivých vagónech je na informačních panelech popsána historie legionářů od vzniku České družiny přes přeměnu v Česko-slovácký střelecký pluk až po vytvoření dalších pluků čs. brigády. Dočtete se také o bitvách u Zborova, Bachmače i jinde, dále o vystoupení proti Sovětům, evakuaci na východ, životu na Sibiři, válečných hrobech, odjezdu z Ruska a dalších zajímavostech.
Krátce se pokusím představit jednotlivé vagóny vlaku legionářů, jak jdou řazeny za sebou.
První zelený důstojnický vagón je veřejnosti nepřístupný. Zázemí v něm mají průvodci převlečení do historických uniforem. U tohoto vagónu se shromažďují zájemci o komentovanou prohlídku.
Druhý vagón je ubytovací, říkalo se mu těpluška. Jedná se o ruský vagón typu NTV 1892 s dvojitou podlahou a stěnou s dvojitou obšívkou. Vešlo se do něj 40 vojáků nebo 8 koní. Pokud těpluška měla palandy na spaní pouze na jedné straně, vagón obývalo 20 vojáků a 4 koně. V zimě se dalo ve vagónu topit.
Třetí vagón sloužil štábu. Zde se zvažovala strategie, plánovaly bojové akce, rozhodovalo o dalším postupu. Vagón je vybavený jednoduchým nábytkem, polním telefonem, psacím strojem, nechybí mapy, Buzoly a další pomůcky. Pozornost upoutá figurína legionáře v dobové uniformě a strážného v zimním oblečení.
Ve zdravotnickém vagónu, pojízdné ambulanci a nemocnici, se prováděly prvotní operační zákroky, byly zde i lůžka pro raněné a nemocné. Vojáci byli hospitalizovaní na nezbytně nutnou dobu, většinou do příjezdu letučky (speciálního vlaku složeného z jednoho nebo dvou zdravotnických vagónů). Letučky co nejrychleji dopravovaly raněné do nejbližších kamenných nemocnic. Pokud se vlak legionářů nacházel poblíž místa s nemocnicí, raněné do nich dopravil sám. Ve vitrínách tohoto vagónu jsou vystavené různé lékařské přístroje a zdravotnické potřeby.
První polovinu vlaku uzavírá plošinový vagón s polní kuchyní. Plošinový vagón sloužil k přepravě různého materiálu. Někdy se připojil před lokomotivu, protože v případě najetí na minu, vlak přišel pouze o tento vagón, nikoli o cennější lokomotivu.
Šestý vagón je poštovní. Přepravil velké množství zásilek. Podle průvodce se za celou dobu provozu tohoto vagónu ztratily pouze tři zásilky.
Dalším vagónem v pořadí je plukovní prodejna. Můžete si v ní zakoupit publikace nebo upomínky s legionářskou tématikou. Polovina vagónu je vyhrazená informačním panelům. Dočtete se na nich o domácím odboji, Masarykově zahraniční akci, vzniku samostatného státu, boji o integritu, válce o Těšínsko a Slovensko.
Osmý vagón je pojízdná dílna vybavená soustruhem, ponkem, ohništěm a kovadlinou. Protože vagón zapůjčil Klub historické techniky ze Zvolena, jsou na stěnách panely s informacemi a fotodokumentací o Slovácích v ruské legii, Milanu Rastislavu Štefánikovi a dalších státnících, o legiích ve Francii a v Itálii. Ve vitrínách jsou vystavené drobné předměty užívané legionáři před sto lety.
Předposlední vagón je opět plošinový. Měl podobnou funkci jako pátý vagón. Na tomto je naložený ukořistěný bojový vůz.
Poslední desátý je obrněný vagón. Jeho úkolem bylo zajišťovat bezpečnost vlaku a zapojovat se do bojů v blízkosti železniční trati. Tento vagón vybavený kulomety a dělem měl zesílené stěny, vysypané kamenivem. Stěny odolávaly střelbě z kulometů, proti střelám z děl však příliš účinné nebyly.
Kdy a kde vlak legionářů zastaví, se dočtete na stránkách www.legiovlak.cz. O prázdninách, od 1. července do 26. srpna 2015, si jej můžete prohlédnout na nákladovém nádraží na Žižkově. Od 28. srpna 2015 vlak na dva týdny zastaví na hlavním nádraží v Pardubicích. Dál pojede po trase České Budějovice, Brno, Zlín… Putování vlaku legionářů skončí v roce 2020. Za tu dobu projede celou republiku, zavítá i na Slovensko. Přesný harmonogram bude upřesňován na uvedených stránkách www.legiovlak.cz.
Přiložené fotografie jsem pořídil na hlavním nádraží v Hradci Králové, kde vlak legionářů stál do 28. června 2015. Široké veřejnosti je vlak přístupný ve všední dny od 8 do 18 hodin, o víkendu od 9 do 19 hodin. Každou hodinu se konají komentované prohlídky v délce přibližně 45 minut. V Hradci Králové se tyto prohlídky konaly odpoledne od 13 do 17 hodin ve všední dny, resp. od 13 do 18 hodin o víkendech. Vlak si však můžete prohlédnout a vyfotografovat i sami. Uniformovaní průvodci ve vagónech vám ochotně zodpoví vaše dotazy. Prohlídka legionářského vlaku je zdarma.
Vlak legionářů je projektem Československé obce legionářské ve spolupráci s Nadací Rastislava Štefánika a zmíněným Klubem historické techniky ze Zvolena.
Jak a kde jsme se najedli a ubytovali?
Protože vlak legionářů zastavuje většinou na hlavních nádražích, neměl by být problém se v případě potřeby občerstvit.
Co se nám nejvíce líbilo a co naopak ne?
Prohlídka vlaku legionářů je velice poučná. Lze ji doporučit nejen zájemcům o vojenskou historii, ale také například školám v rámci výuky. Rovněž i těm, kteří čekají na vlakový přípoj.
Ostatní informace
Celý vlak si můžete prohlédnout během jedné hodiny. Pokud se začtete do textů na panelech nebo se zapovídáte s průvodci, potom i podstatně déle. V každém případě vás čeká zajímavý zážitek. Máte-li tušení, že někdo z vašich předků byl legionářem, průvodci vám ho pomohou ve svých databázích dohledat.
Poslední přiloženou fotografií je plakát s místy a termíny zastavení vlaku legionářů. V říjnu a listopadu 2015 bude vlak přístupný pro veřejnost kratší dobu. Týká se Jihlavy, Brna, Zlína a Břeclavi.