Světlonoši na hradeckém nádraží
Turistické cíle • Památky a muzea • Socha
Při pohledu na budovu hlavního vlakového nádraží v Hradci Králové si každý zcela jistě všimne sousoší světlonošů. Ne každý však tuší, proč tito nosiči světla byli na střechu nádraží instalováni. Pokusím se to vysvětlit v tomto článku.
Sousoší světlonošů (tvoří jej dva běžci s pochodněmi a okřídlené kolo) od hradeckého sochaře Josefa Škody (1901 – 1949) zdobí jižní část nádražní budovy již téměř osmdesát let. Budova hlavního vlakového nádraží byla postavená v letech 1930 – 1935 podle návrhu architektů bratří Václava a Jana Reichlových. Slavnostně byla otevřená 5. května 1935.
Akademický sochař Josef Škoda zanechal po sobě v Hradci Králové několik uměleckých děl (například sochu Jana Žižky, Ladislava Jana Pospíšila, Boženy Němcové, postavy koželuhů … ). O jednom jeho díle píši v článku Dříve kontroverzní sousoší Soutok Labe s Orlicí, ve kterém se dočtete i několik informací o umělci samém.
Podíváte-li se do slovníku, dozvíte se, že název světlonoš je určený pro toho, kdo nosí světlo, pro ministranta nosícího svíčku nebo také pro Lucifera, jednoho z padlých andělů. Zůstaneme u první varianty. Symbol světlonošů je spjatý s antickým bohem Merkurem (v řecké mytologii s Hermésem), který je patronem obchodu, zisku, cestování a poslem bohů. Merkur dostal od svého otce Jupitera (v řecké mytologii od Dia) okřídlené sandály, aby byl rychlonohým (také by se mi takové hodily). Merkurovy sochy stály dříve na křižovatkách, kde ukazovaly vzdálenosti. Ochraňovaly rovněž závodní dráhy, tělocvičny a léčebná zařízení.
Prvorepubliková železniční Doprava chtěla být rychlá, podporovat obchod, rozvíjet komunikaci mezi lidmi a přinášet světlo a poznání do každého koutu naší nové vlasti. Těmto myšlenkám odpovídal a patronem se stal bůh Merkur a jeho světlonoši.
Josef Škoda čerpal inspiraci k vytvoření sousoší na hradeckém nádraží bezesporu u svého učitele Otty Gutfreunda. Ten v návrhu díla pro Škodovy závody v pražské Jungmannově ulici použil symbol kola s okřídleným šípem, v jedné alternativě i s běžci s pochodněmi. Z návrhu však nakonec zbylo jen okřídlené kolo, které je známým logem železnic. Na světlonoše se ale nezapomnělo, v podání Jana Škody je máme u nás v Hradci Králové.
Až zrovna nebudete dobíhat na vlak, zvedněte hlavu a podívejte se na světlonoše a okřídlené kolo. Sousoší je vidět i večer. Neosvětlují ho pochodně v rukou mladých běžců, ale lampy u jejich nohou.