Hálkova ulice v Hradci Králové
Stejně jako většina ulic v této části Pražského Předměstí vznikla Hálkova ulice na místě bývalých polí, která spolu s přilehlými loukami nahradila v 18. století řadu zrušených slepých labských ramen a různých mokřadů, což nám přináší I. vojenské mapování z let 1764-1768 a jeho rektifikace z let 1780-1783 (viz http://oldmaps.geolab.cz/map_viewer.pl?lang=cs&map_root=1vm&map_region=ce&map_list=c113). Podle indikační skici stabilního katastru z roku 1840 víme, že tehdy tato pole náležela šostenským hospodářům z čp. 38, 39, 41 (viz https://ags.cuzk.cz/archiv/openmap.html?typ=skicic&idrastru=HRA220018400), přičemž na pomezí dnešních ulic Hálkovy a Všehrdovy se nacházel právě statek čp. 39 Františka Scheiwla, jenž býval původně roubený a přestavbou prošel ve 2. polovině 19. století, což je naopak zjistitelné z reambulace stabilního katastru z roku 1874 (viz https://ags.cuzk.cz/archiv/openmap.html?typ=orm&idrastru=B2_a_4C_3361_3).
Když se Pražské Předměstí začalo postupně díky železnici a řadě jak v obci samé, tak v sousedních Kuklenách vznikajících továren, rozrůstat, bylo potřeba se poohlédnout po místech, kde by začala nová výstavba. Nakonec byla vybrána ta jižním směrem k Šostenám, kde byl v roce 1898 otevřen hostinec Chicago a po něm vysvěcena nová školní budova, obojí můžeme nalézt do dnešní doby v Habrmanově ulici, přičemž čtvrť Chicago byla založena oficiálně roku 1895. Odtud se pak postupně rozšiřovala zástavba k budoucí Hálkově ulici, jíž částečně narušila povodeň roku 1907. Celá tato lokalita se začala značně měnit, např. Bezedné jezírko bylo zavezeno a na jeho místě byly v roce 1911 založeny sady, pojmenované po tehdejším starostovi Pražského Předměstí Františku V. Fialovi (dnešní Sukovy sady). To vše se dělo v souladu s regulačním plánem obce od Ing. Františka Staňka, který vznikl a byl schválen roku 1894. Další pak následoval v roce 1912 (Ing. arch. Oldřich Liska), kdy již Hálkova ulice částečně existovala a došlo též k její elektrifikaci. Následující proměny pak vycházely již z regulačních plánů tzv. Velkého Hradce Králové.
Co se týká pojmenování tohoto veřejného prostoru, tak zůstalo od vzniku ulice stále stejné, nevadilo totiž žádnému režimu, který v naší zemi vládl, ať šlo o habsburskou monarchii, německou okupační správu nebo komunistický režim, protože osoba básníka, prozaika, dramatika, literárního kritika a publicisty Vítězslava Hálka (5. dubna 1835 Dolínek u Mělníka - 8. října 1874 Praha) nebyla nijak problematická, neboť jeho lyrika a epika lahodila sluchu i zraku mnoha výrazných činitelů jak politického, tak kulturního života. I za tímto názvem ulice stojí pražskopředměstský starosta, inženýr a velkoobchodník uhlím F. V. Fiala (bývá označován za jakéhosi pražskopředměstského "JUDr. Františka Ulricha", neboť za své krátké funkční období nechal vylepšit povrch silnic, zasloužil se o okrášlení obce, vybudoval mateřskou školku, po městě rozšířil elektrické osvětlení apod.), protože prosadil spolu s továrníkem a velkoobchodníkem Alfredem Ippenem a továrníkem Janem Benešem to, aby byla nově vznikající veřejná prostranství pojmenována právě po velkých českých osobnostech, zejm. z oblasti literatury, což dokazuje to, že v sousedství Hálkovy ulice můžeme najít ulice: Čechovu, Všehrdovu či Wintrovu. Oficiálně jí byl tento název přisouzen roku 1911.
V té době zde již existovaly domy čp. 261 (majitelkou Karolina Valášková), 270 (Josef Voltr), 271 (Josef Hrubý), 277 (Oldřich Doležal), 287 (František a Anna Vaňkovi), 288 (Josef Ryšánek), 298 (Josef Voňka), 303 (František Vaňa), 309 (Jan Horák) a 311 (Hugo Hanyš). Další výstavba proběhla v následujících letech, kdy šlo o objekty čp. 337, 354 a 356. Značná část však byla vybudována až díky zaměstnancům místního železničního nádraží, kteří by jinak nemohli kvůli finančním záležitostem stavět, a tak založili družstvo, následně známé jako Stavební družstvo železničních zaměstnanců pro Hradec Králové II a okolí, z. sp. s r. o. Většina z těchto objektů vznikla na přelomu 20. a 30. let 20. století (462-466, 468 a 472-473), k nimž ještě přibyl dům čp. 738, jenž vyrostl na odkoupené části zahrady čp. 468. Roku 1931 tak byla celá ulice stavebně dokončena a tvořena tak současnými čp. 261 (František Vaníček, v roce 1925 došlo k povolení přístavby zámečnické dílny), 270 (Julie Voltrová), 271 (Josef Hrubý), 277 (Oldřich Doležal), 287 (Anna Vaňková), 288 (Josef Černohlávek), 298 (Vilém Thien), 303 (Marie Burdová), 309 (Kamil a Marie Nepasičtí), 311 (Marie Ryklová), 337 (Marie Medáčková, původně řazeno do Všehrdovy, tedy Žerotínovy ulice), 354 (Vojtěch Musil), 356 (Marie Andrsová), 462 (Čeněk Pospíšil), 463 (František Rezek, roku 1931 došlo k přístavbě prádelny a dřevníku), 464 (Alois Fidrmus, v roce 1931 bylo uděleno povolení k obývání přístavby), 465 (František Hyška), 466 (František Kittler), 468 (Antonín Klimt), 472 (Jaroslav Jurnečka), 473 (Josef Vojtěch, roku 1933 byla provedena přístavba domu) a výše jmenovaný objekt čp. 738 Vojtěcha Válka, jehož obývání bylo úředně povoleno v roce 1928.
Architektonicky se ulice během 20. století značně změnila, k některým objektům přibyla patra, jiné domy obdržely přístavby, nová okna, fasády, střechy apod. Nejvíce dochované v původním stavu zůstaly objekty čp. 462-465 a 472-473, přičemž plány byly většinou zhotoveny stavitelem Václavem Capouškem. V roce 1926 bylo schváleno usnesení, aby byla zdejší kanalizace rozšířena až k ulici Jiřího Purkyně (dřívě známé jako Blancova). V té době bylo rovněž dokončeno místní osvětlení. Výrazná renovace ulice pak proběhla na přelomu 70. a 80. let 20. století, a to včetně místní komunikace a sítí pod ní, pokud nepočítáme přechod ze svítiplynu na zemní plyn. Památkou na ni bylo ponechání maringotky na rozhraní s ulicí Jiřího Purkyně, což vyvrcholilo kritickým dopisem místního občana Františka Kellera a následnou rychlou reakcí ze strany Technických služeb města Hradce Králové. Od té samé doby však má stejně jako další ulice v okolí problém s parkováním, který vygradoval rozšířením parkovacích zón ISP na část Pražského Předměstí k 29. červnu 2009, kdy se Hálkova ulice stala prvním místem s neplaceným parkovacím stáním a dosud se nenašlo žádné řešení. Počátkem 90. let 20. století se rovněž tato dosud klidná ulice zapsala několikrát do černých kronik odcizením nebo poškozením několika automobilů a později i jinými věcmi. V letech 2004-2005 byla v části ulice provedena nová kanalizace. V roce 2011 pak prošla ulice jednou z posledních rekonstrukcí.
Na závěr je ještě třeba dodat, že v domě čp. 303 žil a působil hudebník Josef Frýda. V rohové budově čp. 337 bývalo řeznictví a uzenářství Václava Medáčka, který předtím působil v čp. 250. Naopak do domu čp. 462 často zajížděli na návštěvu mnozí národněsocialističtí politici, např. JUDr. Milada Horáková či Fráňa Zemínová, protože manželka majitele Marie Pospíšilová bývala místodůvěrnicí (místopředsedkyní) pražskopředměstské městské organizace i jejích různých komisí, jež bývala známá jako Hradec Králové II., i když tehdy ještě Pražské Předměstí nebylo součástí Hradce Králové. K tomu ho připojili až němečtí okupanté v roce 1942. Vedle toho púsobila v řadě obecních komisí, a to bez nějakého finančního ohodnocení (školní, chudinská, ženská). Její manžel, vrchní oficiál státních drah Čeněk Pospíšil, zase spoluzakládal Volnou myšlenku a býval členem nebo funkcionářem řady místních spolků a tak bychom mohli ještě dlouze pokračovat.
Když se Pražské Předměstí začalo postupně díky železnici a řadě jak v obci samé, tak v sousedních Kuklenách vznikajících továren, rozrůstat, bylo potřeba se poohlédnout po místech, kde by začala nová výstavba. Nakonec byla vybrána ta jižním směrem k Šostenám, kde byl v roce 1898 otevřen hostinec Chicago a po něm vysvěcena nová školní budova, obojí můžeme nalézt do dnešní doby v Habrmanově ulici, přičemž čtvrť Chicago byla založena oficiálně roku 1895. Odtud se pak postupně rozšiřovala zástavba k budoucí Hálkově ulici, jíž částečně narušila povodeň roku 1907. Celá tato lokalita se začala značně měnit, např. Bezedné jezírko bylo zavezeno a na jeho místě byly v roce 1911 založeny sady, pojmenované po tehdejším starostovi Pražského Předměstí Františku V. Fialovi (dnešní Sukovy sady). To vše se dělo v souladu s regulačním plánem obce od Ing. Františka Staňka, který vznikl a byl schválen roku 1894. Další pak následoval v roce 1912 (Ing. arch. Oldřich Liska), kdy již Hálkova ulice částečně existovala a došlo též k její elektrifikaci. Následující proměny pak vycházely již z regulačních plánů tzv. Velkého Hradce Králové.
Co se týká pojmenování tohoto veřejného prostoru, tak zůstalo od vzniku ulice stále stejné, nevadilo totiž žádnému režimu, který v naší zemi vládl, ať šlo o habsburskou monarchii, německou okupační správu nebo komunistický režim, protože osoba básníka, prozaika, dramatika, literárního kritika a publicisty Vítězslava Hálka (5. dubna 1835 Dolínek u Mělníka - 8. října 1874 Praha) nebyla nijak problematická, neboť jeho lyrika a epika lahodila sluchu i zraku mnoha výrazných činitelů jak politického, tak kulturního života. I za tímto názvem ulice stojí pražskopředměstský starosta, inženýr a velkoobchodník uhlím F. V. Fiala (bývá označován za jakéhosi pražskopředměstského "JUDr. Františka Ulricha", neboť za své krátké funkční období nechal vylepšit povrch silnic, zasloužil se o okrášlení obce, vybudoval mateřskou školku, po městě rozšířil elektrické osvětlení apod.), protože prosadil spolu s továrníkem a velkoobchodníkem Alfredem Ippenem a továrníkem Janem Benešem to, aby byla nově vznikající veřejná prostranství pojmenována právě po velkých českých osobnostech, zejm. z oblasti literatury, což dokazuje to, že v sousedství Hálkovy ulice můžeme najít ulice: Čechovu, Všehrdovu či Wintrovu. Oficiálně jí byl tento název přisouzen roku 1911.
V té době zde již existovaly domy čp. 261 (majitelkou Karolina Valášková), 270 (Josef Voltr), 271 (Josef Hrubý), 277 (Oldřich Doležal), 287 (František a Anna Vaňkovi), 288 (Josef Ryšánek), 298 (Josef Voňka), 303 (František Vaňa), 309 (Jan Horák) a 311 (Hugo Hanyš). Další výstavba proběhla v následujících letech, kdy šlo o objekty čp. 337, 354 a 356. Značná část však byla vybudována až díky zaměstnancům místního železničního nádraží, kteří by jinak nemohli kvůli finančním záležitostem stavět, a tak založili družstvo, následně známé jako Stavební družstvo železničních zaměstnanců pro Hradec Králové II a okolí, z. sp. s r. o. Většina z těchto objektů vznikla na přelomu 20. a 30. let 20. století (462-466, 468 a 472-473), k nimž ještě přibyl dům čp. 738, jenž vyrostl na odkoupené části zahrady čp. 468. Roku 1931 tak byla celá ulice stavebně dokončena a tvořena tak současnými čp. 261 (František Vaníček, v roce 1925 došlo k povolení přístavby zámečnické dílny), 270 (Julie Voltrová), 271 (Josef Hrubý), 277 (Oldřich Doležal), 287 (Anna Vaňková), 288 (Josef Černohlávek), 298 (Vilém Thien), 303 (Marie Burdová), 309 (Kamil a Marie Nepasičtí), 311 (Marie Ryklová), 337 (Marie Medáčková, původně řazeno do Všehrdovy, tedy Žerotínovy ulice), 354 (Vojtěch Musil), 356 (Marie Andrsová), 462 (Čeněk Pospíšil), 463 (František Rezek, roku 1931 došlo k přístavbě prádelny a dřevníku), 464 (Alois Fidrmus, v roce 1931 bylo uděleno povolení k obývání přístavby), 465 (František Hyška), 466 (František Kittler), 468 (Antonín Klimt), 472 (Jaroslav Jurnečka), 473 (Josef Vojtěch, roku 1933 byla provedena přístavba domu) a výše jmenovaný objekt čp. 738 Vojtěcha Válka, jehož obývání bylo úředně povoleno v roce 1928.
Architektonicky se ulice během 20. století značně změnila, k některým objektům přibyla patra, jiné domy obdržely přístavby, nová okna, fasády, střechy apod. Nejvíce dochované v původním stavu zůstaly objekty čp. 462-465 a 472-473, přičemž plány byly většinou zhotoveny stavitelem Václavem Capouškem. V roce 1926 bylo schváleno usnesení, aby byla zdejší kanalizace rozšířena až k ulici Jiřího Purkyně (dřívě známé jako Blancova). V té době bylo rovněž dokončeno místní osvětlení. Výrazná renovace ulice pak proběhla na přelomu 70. a 80. let 20. století, a to včetně místní komunikace a sítí pod ní, pokud nepočítáme přechod ze svítiplynu na zemní plyn. Památkou na ni bylo ponechání maringotky na rozhraní s ulicí Jiřího Purkyně, což vyvrcholilo kritickým dopisem místního občana Františka Kellera a následnou rychlou reakcí ze strany Technických služeb města Hradce Králové. Od té samé doby však má stejně jako další ulice v okolí problém s parkováním, který vygradoval rozšířením parkovacích zón ISP na část Pražského Předměstí k 29. červnu 2009, kdy se Hálkova ulice stala prvním místem s neplaceným parkovacím stáním a dosud se nenašlo žádné řešení. Počátkem 90. let 20. století se rovněž tato dosud klidná ulice zapsala několikrát do černých kronik odcizením nebo poškozením několika automobilů a později i jinými věcmi. V letech 2004-2005 byla v části ulice provedena nová kanalizace. V roce 2011 pak prošla ulice jednou z posledních rekonstrukcí.
Na závěr je ještě třeba dodat, že v domě čp. 303 žil a působil hudebník Josef Frýda. V rohové budově čp. 337 bývalo řeznictví a uzenářství Václava Medáčka, který předtím působil v čp. 250. Naopak do domu čp. 462 často zajížděli na návštěvu mnozí národněsocialističtí politici, např. JUDr. Milada Horáková či Fráňa Zemínová, protože manželka majitele Marie Pospíšilová bývala místodůvěrnicí (místopředsedkyní) pražskopředměstské městské organizace i jejích různých komisí, jež bývala známá jako Hradec Králové II., i když tehdy ještě Pražské Předměstí nebylo součástí Hradce Králové. K tomu ho připojili až němečtí okupanté v roce 1942. Vedle toho púsobila v řadě obecních komisí, a to bez nějakého finančního ohodnocení (školní, chudinská, ženská). Její manžel, vrchní oficiál státních drah Čeněk Pospíšil, zase spoluzakládal Volnou myšlenku a býval členem nebo funkcionářem řady místních spolků a tak bychom mohli ještě dlouze pokračovat.
GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor
(50.208, 15.810)
Poslední aktualizace: 5.1.2025
Vyhledání vlakového spojení na výlet
Byl jsem zde!
Zapamatovat
Hradec Králové
Vyhledání vlakového spojení
Příspěvky z okolí Hálkova ulice v Hradci Králové
Hradec Králové - 6 dnů na přelomu roku 2023/2024: 5. den – odpoledne: Tyršův most, náměstí 5. května (dětská železnice), třída Karla IV., historické vily na Pražském předměstí, rodinný pivovar 713
Cestopisy
Úterý 2. 1. 2024 - odpoledne
Po krátké dopolední procházce se cítím skvěle. Po obědě vyrážíme na naši poslední hradeckou procházku do pivovaru. Mám připravenou jen cca 4 km dlouhou procházku, takže zase pohodička. Deštník nám sice stačil uschnout, ale prší stále, zase ho vytahujeme.
Z domu jdeme tentokrát vlevo a zatáčíme do Divišovy ulice. Labe přecházíme po funkcionalistickém železobetonovém Tyršově mostě, který byl posta…
0.3km
více »
Fontána Koruna v Hradci Králové
Kašna
V Hradci Králové na konci Gočárovy třídy je u kruhového objezdu naproti Auparku zprovozněna nová fontána Koruna. Vodní fontánu tvoří vodní hladina se středovým a kruhovým napěněným vo…
0.3km
více »
Ulice Pavla Hanuše v Hradci Králové
Ulice
Tato ulice patří mezi nejkratší královéhradecké ulice. Původně byla součástí Čechovy ulice, jež obdržela svoje pojmenování v roce 1911. Ale dříve těmito místy žádná ulice nevedla, jednalo se totiž o pouhá pole mez…
0.3km
více »
Hradec Králové - obchodní centrum Aupark
Zajímavost
Když jsme okolo něj pod dopoledními oslňujícími slunečními paprsky od nádraží směrem k historickému jádru města procházeli, mé oči špatně přečetly ozářený nápis a já myslel, že se jedná o „aquapark.“ Vzápětí mi došlo, že takové zařízení by nezabíralo tak rozlehlou plochu a nebylo by u „kruháče“ na Gočárově třídě natolik dominantním architektonickým prvkem.
Velké multifinkční (zá…
0.3km
více »
Hradec Králové - křižovatka Koruna
Zajímavost
Jedná se o důležitý dopravní uzel na Pražském předměstí na Gočárově třídě. Skládá se z kruhového objezdu obklopeného vysokými prohnutými sloupy, což zvláště z nadhledu vytváří dojem královské koruny. Vprostřed „kr…
0.3km
více »
Vlak legionářů
Tipy na výlet
Pokud si chcete prohlédnout repliku legionářského vlaku, který před sto lety projížděl především sibiřskou částí Ruska, máte možnost do konce roku 2020. O místech jeho průjezdu se ještě zmíním. Deset vagónů, které…
0.4km
více »
Světlonoši na hradeckém nádraží
Socha
Při pohledu na budovu hlavního vlakového nádraží v Hradci Králové si každý zcela jistě všimne sousoší světlonošů. Ne každý však tuší, proč tito nosiči světla byli na střechu nádraží instalováni. Pokusím se to vy…
0.4km
více »
Hradec Králové – nádražní budova
Dům, budova
Nádražní budova je v každém městě jakousi pomyslnou vstupní branou. Nejinak tomu je i v Hradci Králové. V tomto článku se rozepíši o v pořadí třetí nádražní budově, která cestujícím slouží dodnes.
V první polov…
0.5km
více »
Krása výpravní budovy vlakového nádraží v Hradci Králové
Dům, budova
Z historie je známo, že obyvatelé dvou východočeských (a od sebe jen nepatrně vzdálených) krajských měst, k sobě v minulosti neoplývali příliš velkou láskou. Kupodivu měla tahle řevnivost i pozitivní důsledek, dík…
0.5km
více »
Kostel Božského srdce Páně – dominanta královéhradeckého Pražského Předměstí
Kostel
Kostel Božského srdce Páně, začleněný do západní strany náměstí 28. října, je dominantou nejen uvedeného náměstí, ale i Pražského Předměstí.
Kostel byl postavený v letech 1928 až 1932 ve funkcionalistickém stylu …
0.5km
více »
Hradec Králové - kostel Božského srdce Páně
Kostel
Kostel Božského srdce Páně byl postaven na paměť padlých vojínů královéhradecké diecéze v první světové válce. Plány vypracoval arch. Bohumil Sláma ve stylu funkcionalismu. Základní kámen byl položen v září 1928…
0.5km
více »
Hradec Králové – pamětní deska Hrdinům nebe
Ostatní
V pondělí 5. května 2014 byla na královéhradeckém náměstí 28. října, před kostelem Božského srdce Páně, slavnostně odhalená pamětní deska na počest letců bojujících ve druhé světové válce za naši svobodu. Nápis …
0.5km
více »
Hradec Králové - informační centrum ČD
Infocentrum
Informační centrum ČD bylo otevřeno 1. srpna 2011 v prostorách hlavního nádraží v HK. Poskytuje informace o městě a okolí, o památkách, o kulturních a sportovních akcích, dopravním spojení, předprodej vstupenek, a…
0.5km
více »
Parkovací dům pro kola v Hradci Králové
Zajímavost
Od pondělí 18. února 2013 je na Riegrově náměstí v Hradci Králové zprovozněný první parkovací dům pro kola v České republice, údajně i v Evropě. Jeho projektantem je Hradečák pan Rudolf Bernart, sám vášnivý cyklis…
0.6km
více »
Hradec Králové - Gočárova třída
Ulice
Gočárova třída - páteřní komunikace centra Hradce Králové. Pojmenována je po největším českém architektovi 20. století a tvůrci moderního Hradce Králové, Josefu Gočárovi. Gočárova třída se rozkládá mezi železniční…
0.6km
více »
Hradec Králové - Střelecká ulice
Ulice
Střelecká ulice je součástí Gočárova okruhu, který Hradec Králové dělá tím čím je. Střelecká ulice je z jedné strany lemována činžovní zástavbou z 20-30 let. Stranu protější lemuje několik krásných secesních vil v…
0.6km
více »
Dárek k narozeninám
Tipy na výlet
V sobotu 20.202016 po dobrém obědě nasedáme do autíčká s manželem ,synem a jeho dceruškami a Jedeme do Hradce Králové. Počasí se zhoršilo,prší, tak se vydáme na narozeninovou utajenou cestu. Jedeme do Obřího akvá…
0.6km
více »
Hradec Králové hlavní nádraží - železniční stanice
ŽST
Zastávka vlaku. Zde nebo v nejbližším okolí jsou k dispozici tyto služby:vnitrostátní pokladní přepážkamezinárodní pokladní přepážkaautomat na jízdenky ČDČD centrumčtečka in-karetplatba platební kartouČD Kurýrin…
0.7km
více »
Hradec Králové - sady architekta Lisky
Park
Architekt Oldřich Liska je po Janu Kotěrovi a Josefu Gočárovi dalším architektem, který v Hradci Králové zanechal svůj významný otisk. Mezi práce Oldřicha Lisky patří např. Obytné domy na Masarykové náměstí, Evan…
0.7km
více »
Nový park Skleněnka v centru Hradce Králové
Park
Dne 6. února 2015 byl otevřen a veřejnosti zpřístupněn nový park Skleněnka nacházející se na Pražském Předměstí ve vnitrobloku ulic Hořická, Dukelská a Chelčického. Původně zde bývala zahrada pro mateřskou školk…
0.8km
více »
Hradec Králové - autobusové nádraží, terminál autobusové dopravy
Autobusová zastávka
Nový terminál autobusové dopravy, na který se v Hradci Králové neskutečně dlouho čekalo byl postaven a do provozu uveden v polovině roku 2008. Terminál slouží jako dopravní uzel pro…
0.8km
více »
Hradec Králové - Sbor kněze Ambrože
Kostel
Sbor kněze Ambrože - vrcholné dílo arch. Josefa Gočára z r. 1925, kdy vyhrál užší soutěž na řešení pravostranné labské kotliny, bylo součástí Gočárovy částečné regulace bloku škol v Zálabí…
0.9km
více »
Obří akvárium v Hradci Králové
ZOO
Obří akvárium naleznete nedaleko centra Hradce Králové, v Baarově ulici v Envi domu. Cílem této expozice bylo představit nejen vodní faunu, ale i část jihoamerického tropického pralesa. K dispozici je i tunel, kte…
0.9km
více »
Hradec Králové – reliéf na bývalém Ředitelství drah
Socha
Stovky lidí si denně přicházejí vyřizovat svoje záležitosti do administrativní budovy č. p. 810 na Ulrichově náměstí v Hradci Králové, aniž by věnovaly větší pozornost reliéfu nad hlavním vchodem. Dnes v budově sí…
0.9km
více »
Obří akvárium Hradec Králové
Tipy na výlet
Obří akvárium, které nalezneme v Hradci Králové se pyšní tím, že patří mezi největší sladkovodní akvária v Evropě. Není se ani čemu divit, pokud projdeme expozice akvárií po celé Evropě, zjistíme že skoro všechny …
0.9km
více »
Hradec Králové - Jiráskovy sady, soutok Labe s Orlicí, Hučák
Tipy na výlet
Naše kroky směřují do nejromantičtějšího a nejznámějšího parku v Hradci Králové, do Jiráskových sadů, do míst, kde každý zapomene je, že téměř v centru města. Historie založení Jiráskových sadů je spojena s období…
1.2km
více »
Hradec Králové - náměstí Svobody
Náměstí
Náměstí Svobody se rozkládá v prostoru, kde kotěrův Pražský most přechází do hvězdicového rozestoupení 5 ulic, tj. V lipkách, Švehlova, Tylovo nábřeží a Gočárova třída. Autorem projektu není nikdo jiný než Josef G…
1.2km
více »
Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Hradec Králové - dětská železnice
Zábava, atrakce
První dětská železnice v Čechách byla slavnostně otevřena 21.srpna 2010 na náměstí 5. května v Hradci Králové. Vybudována byla Královéhradeckým klubem přátel parních strojů na zmíněném náměstí 5. května u Novákový…
1.2km
více »
Hradec Králové
Město
Hradec Králové je krajským městem Královehradeckého kraje a leží východním směrem od Prahy. Metropole východních Čech, Hradec Králové, je označován jako jedno z nejstarších českých měst. Ve středověku šlo o věnné město českých královen a této době vděčí za gotickou katedrálu sv. Ducha na svém Velkém náměstí, která dnes vedle Bílé věže a Staré radnice patří mezi městské dominant…
1.8km
více »