Výlet do Křepenic a Sedlčan.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní

Za našeho dočasného pobytu v osadě Hrdlička, nedaleko obce Čím, jsme se chtěli podívat i na Sedlčansko. Přejet ale z levého břehu Vltavy na pravý je v oblasti Slapské přehrady malým dobrodružstvím. Okreskami jsme se dostali na dvojku číslo 119 a po ní zamířili k východu. U obce Cholín jsme přejeli přes řeku a po několika kilometrech se před námi objevila ves Křepenice, která byla prvním cílem tohoto výletu. Zbývalo zaparkovat a jít.

Křepenice jsou jedním z nejstarších sídel Sedlčanska. První písemná zmínka je již z roku 1045. Od poloviny 14. století až do roku 1580 byla ves v majetku Rožmberků. Od nich ji získal Jakub Krčín z Jelčan a ze Sedlčan, který tu nechal postavit kolem roku 1584 Nový Hrádek Krčínov. Jednalo se o opevněnou vodní tvrz uprostřed velkého rybníka, na kterou byl přístup po kamenném, dosti dlouhém mostě a dvěma branami. Občas se uvádí, že tvrz je menší replikou rožmberského letohrádku Kratochvíle v jižních Čechách. Časem tvrz ztratila na významu, stala se z ní sýpka a postupně chátrala. V současné době prochází rozsáhlou rekonstrukcí. Velký obdélníkový dvůr je zcela uzavřen hradební zdí. Menší nárožní stavby mají renesanční štíty. Hlavní palác je mohutná hranolová, patrová budova se sgrafity a obdélnými okny. Vodní plochu kolem tvrze nahradily Pastviny. Pro turistu je stopka u brány, ale je možné tvrz částečně obejít.

Z Křepenic pokračujeme do Sedlčan a tak letmý pohled do minulosti. První písemná zmínka je z roku 1057. Městem se Sedlčany staly již v roce 1418 a byly v majetku krále. Od poloviny 14. století patřily Rožmberkům. Mezi roky 1580 až 1604 byly ve vlastnictví Jakuba Krčína. Od 16. století byly v držení rodu Lobkoviců. Celé město bylo v roce 1943 vystěhováno z důvodu vzniku výcvikového prostoru pro německou armádu. Tolik krátký úvod a můžeme začít poznávat město na vlastní oči. Z původní městské zástavby se dochovala jen řada domů na severní straně náměstí, domy ale byly hodně pozměněny. Na západní straně je novorenesanční radnice z roku 1903. Jižní část náměstí je zcela nová. V bloku domů na východní straně je městské muzeum, které bylo založeno v roce 1893. V horní části náměstí je mariánský sloup se sochou Immaculaty z roku 1703. Kamenná balustráda byla přistavena v roce 1716. Sochy sv. Anny a Josefa jsou až z roku 1772. Ve středu náměstí pod stromy je kamenná kašna.

Za nejvýznamnější památkou města, raně gotickým kostelem sv. Martina, procházíme na návrší v jižní části města. Kostel se stavěl ve druhé polovině 13. století a tehdy byl i opevněn. Svatyně je jednolodní a na ni navazuje obdélný presbytář. V západním průčelí je vestavěna štíhlá, původně pozdně románská věž a přístavek nad vchodem. Mezi lety 1862 až 1864 byl kostel novogoticky upraven. Před kostelem je hranolová zvonice z počátku 19. století. Za pozornost jistě stojí barokní budova děkanství z roku 1743. V severní části města, na hřbitově je kostel Nanebevzetí Panny Marie. Byl postaven v barokním slohu v letech 1732 až 1735. Tím je výčet městských památek u konce. Sedlčany mají hvězdárnu, ta je západně od města na Cihelném vrchu a je z roku 1962. Nejznámější je ale jistě místní motokrosový areál Sedlčanská kotlina severně od města. Závody se tu jezdí od roku 1953.

Čas oběda nás zastihl na náměstí a na jeho západní straně v horní části, jsme objevili docela příjemnou hospůdku. Obslouženi jsme byli skoro okamžitě, navíc jídlo i pití byly velmi dobré. Bydleli jsme v hotelu Vltava v osadě Hrdlička, nedaleko obce Čím.

Okouzlila nás opravená křepenická tvrz. Co se týče Sedlčan, překvapila nás skutečnost malého množství stavebních památek ve městě. Město samotné je hezky upravené, ale to se týká jeho středu, který jsme procházeli Celkový dojem byl dobrý a nám se tento výlet líbil.

Křepenická tvrz je v rekonstrukci, je soukromým majetkem a byla uzavřena. Sedlčany nabízejí prohlídku muzea, kostel, jak to v celé zemi je běžné, byl uzavřen. Informační centrum je na západní straně náměstí a mají tady slušnou nabídku propagačních materiálů a mapek. Překvapením pro nás byla informace, že v září o všedních dnech jsou uzavřené skoro všechny rozhledny v této oblasti. Moc jsme toho nenachodili, tak kolem 5 kilometrů. Parkovat lze v Křepenicích nedaleko tvrze a v Sedlčanech přímo na náměstí.

Poslední aktualizace: 1.11.2015
Výlet do Křepenic a Sedlčan. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Výlet do Křepenic a Sedlčan.

Tvrz Křepenice
Renesanční vodní tvrz si postavil známý rybníkář Jakub Krčín v roce 1584.…
Obec Nalžovice naleznete v příbramském okrese severozápadně od Sedlčan, p…
Zámek v Nalžovicích na Sedlčansku.
Obec Nalžovice se nachází v malebné Benešovské pahorkatině, přibl…
V jižní části rozlehlé Benešovské pahorkatiny, přibližně 6 kilome…
Nalézá se v malebné krajině v údolí přehradní nádrže Slapy, mezi …
Vysoko nad hladinou Slapské přehrady vede nauční stezka…
Když jsme se rozhodli vyrazit na Sedlčansko za rozhlednami, hned mi bylo jasné, že si tuto naučnou stezku musíme projít. Zaujala mne…
Národní přírodní rezervace Drbákov – Albertovy skály byla třešnič…
Cílem výletu byl skalní masív nad Vltavou, nedaleko města Neveklov. Jedná…
Jedeme z Plzně na Moravu – téměř nejkratším směrem a chceme navštívit…
Tato zajímavá a navíc záhadná zřícenina byla kdysi větrným mlýnem…
Místní a katastrální obec Kňovice, skládající se ze tří osad - Kńovic, Kň…
Židovské osídlení v obci Čelina je prokázáno přibližně od první čtvrtiny 18. století a někdy v polovině stejného století patrně vzni…
Rozhledna leží na Veselém vrchu (též Veselý kopec) v nadmořské výšce 489 m.n.m. Rozhlednu tvoří telekomunikační ocelová věž s…
Tentokrát jsem se v deštivém konci léta vydal na velmi zajímavé místo, kde…
Navštívíte-li oblast okolo Slapské přehrady, určitě si nenechte ujít návštěvu Rozhledny Veselý vrch, ze které se nabízí nádherné…
Rozhledna Veselý vrch
Veselý vrch se nachází asi kilometr od obce Mokrsko. Z rohledny na jeho vrcholu je nádherný výhled na Slapskou přehradu a okolní kra…
Ves (390 m) 4 km jihovýchodně od Nového Knína. Obcí prochází cyklotrasa …
Sedlčany leží ve Středních Čechách, východním směrem od města Příbram. Město se rozkládá pod vrcholky kopců Středočeské pahorkatiny.…
Informační centrum Vám poskytne informace o společenských, kulturních a sportovních akcích ve městě…